غربالگری شنوایی نوزادان

غربالگری شنوایی نوزادان

دو تا سه نوزاد از هر ۱۰۰۰ نوزادی که در ایالات متحده به‌دنیا می‌آیند با کم شنوایی متولد می‌شوند. شنوایی برای شکل‌گیری زبان و گفتار ضروری است. همه نوزادان باید ظرف یک ماه پس از تولد و در حالت‌ایده‌آل، پیش از خروج نوزاد از بیمارستان یا مرکز زایمان، غربالگری شنوایی خود را انجام دهند.
غربالگری شنوایی حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و بدون درد است. شنوایی‌شناس با دستگاه‌های OAE و AABR و با استفاده از پروب‌های مخصوص گوش و گاهی‌اوقات الکترود‌هایی (وسایل کوچکی که می‌توانند فعالیت مغز را ثبت کنند)، نحوه واکنش گوش و مغز کودک به صدا را آزمایش می‌کند.
در این مقاله درباره روش‌های مختلف غربالگری شنوایی نوزادان، تفسیر نتایج غربالگری، چه اتفاقی می‌‌افتد اگر غربالگری کم شنوایی را نشان دهد و چه غربالگری‌های دیگری ممکن است در آینده برای ارزیابی کامل‌تر شنوایی انجام شود، بحث خواهد شد.

روش‌های غربالگری شنوایی نوزادان

یکی از این دو تست معمولا برای شنوایی سنجی نوزادان و کودکان انجام می‌شود و گاهی‌اوقات ممکن است برای برخی از نوزادان هر دو تست انجام شود.

تست گسیل‌های صوتی گوش (OAE)

این آزمون با استفاده از پروب گوش مخصوصی که در داخل گوش کودک قرار داده می‌شود، صدای گوش داخلی کودک را هنگام پخش صدا‌های ملایم و کلیک اندازه‌گیری می‌کند. این صدا‌ها و کلیک‌ها باعث ایجاد ارتعاش در گوش داخلی (حلزون گوش) می‌شوند.
هنگامی که حلزون گوش با صدا تحریک می‌شود، سلول‌های مویی داخلی آن به ارتعاش در می‌آیند. این ارتعاشات صدایی با فرکانس پایین یا گسیل‌های صوتی گوش (OAEs) تولید می‌کنند که به گوش میانی، بخشی از گوش که به انتقال امواج صوتی کمک می‌کند، بازتاب می‌کنند.

پاسخ شنوایی خودکار ساقه مغز (AABR)

این تست میزان واکنش مغز و اعصاب درگیر در شنوایی به صدا را اندازه‌گیری می‌کند. الکترود‌ها بدون درد به سر نوزاد متصل می‌شوند و با سیم به کامپیوتر متصل می‌شوند. همچنین روی گوش کودک گوشی برای پخش صدا قرار داده می‌شود.
هم‌زمان که صدا‌ها از طریق گوشی پخش می‌شوند، الکترود‌ها اطلاعاتی را در مورد نحوه واکنش اعصاب شنوایی کودک به صدا به کامپیوتر ارسال می‌کنند. هنگام انجام آزمایش، برای به‌دست آوردن دقیق‌ترین نتایج، نوزاد باید بخوابد یا کاملا بی‌حرکت باشد.

کم شنوایی مادرزادی
مشاهده کنید!

هزینه غربالگری شنوایی نوزاد

اگر نوزاد در زایشگاه به‌دنیا بیاید، شنوایی‌شناس غربالگری شنوایی نوزاد را بدون در نظر گرفتن این‌که آیا نوزاد یا خانواده تحت پوشش بیمه هستند یا خیر انجام می‌دهد. اگر خارج از زایشگاه متولد شده باشد، تست شنوایی‌سنجی را بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های شنوایی‌شناسی انجام می‌دهند.
تست شنوایی‌سنجی نوزادان و کودکان اغلب توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شوند. از مرکز و ارائه‌دهنده بیمه درمانی خود سوال کنید تا مشخص شود که آیا هزینه آزاد خواهد داشت یا خیر.

تفسیر نتایج غربالگری شنوایی نوزاد

نتایج غربالگری شنوایی مراحل بعدی را مشخص می‌کند:

اگر در غربالگری اولیه شنوایی نوزاد مشکلی نباشد؟

در صورتی که با بزرگ شدن کودک متوجه مشکلاتی در شنوایی او شدید، حتی اگر آزمایش اولیه شنوایی را پشت سر گذاشته باشد، از غربالگری دوباره شنوایی‌سنجی او دریغ نکنید. اگر کودک شما موارد زیر را از خود نشان داد، با متخصص اطفال تماس بگیرید.
• تا ۱ ماهگی با صدا‌های بلند تکان نمی‌خورد
• تا ۳ تا ۴ ماهگی به سمت صدا‌ها نمی‌چرخد
• صدا‌های نزدیک‌شونده را نمی‌شنود، مانند نزدیک شدن شخصی
• برخی صدا‌ها را می‌شنود، اما برخی دیگر را نه (ممکن است کودک صدا‌هایی با فرکانس بالا را بشنود یا فقط در یک گوشش کم شنوایی داشته باشد)

اگر در غربالگری اولیه شنوایی نوزاد مشکلی باشد؟

تقریبا یک تا دو نوزاد از هر ۱۰۰ نوزاد در تست‌های غربالگری اولیه شنوایی رد می‌شوند.
در حالی که این امر نگران‌کننده است، به‌خاطر داشته باشید که رد شدن در آزمایش لزوما به معنای کم شنوایی کودک نیست. ممکن است نوزاد مایع اضافی در گوش میانی یا داخلی در هنگام تولد داشته باشد که می‌تواند نتایج غربالگری را تحت تاثیر قرار دهد.
اگر نوزادی در غربالگری‌های اولیه ارجاع شود، به احتمال زیاد در طی دو هفته در مرکز شنوایی‌شناسی تست AABR انجام می‌دهد.
اگر نوزادی در آن تست موفق شود، شنوایی‌شناس برای شما مراحل تکامل گفتار را می‌گوید تا در سنین خاص مراقب آن باشید (مثلا واکنش به صدا‌های بلند، چرخاندن سر هنگام صحبت کردن و غیره). اگر کودک به این مراحل تکامل نرسیده، به متخصص اطفال مراجعه کنید.
اگر نوزاد در این تست غربالگری شنوایی دوم موفق نشود، احتمالا برای آزمایشات بیشتر به شنوایی‌شناس کودکان (متخصصی که می‌تواند مشکلات شنوایی را تشخیص داده و درمان کند) ارجاع داده می‌شود.
همچنین ممکن است به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده شوند تا مشخص شود که آیا مشکلات ساختاری در گوش نوزاد وجود دارد یا خیر.

اگر کودک ناشنوا یا کم شنوا تشخیص داده شود چه باید کرد؟

خدمات مداخله زودهنگام برای نوزادان کم شنوا در دسترس است تا بتوانند برای توسعه مهارت‌های ارتباطی درمان دریافت کنند. دستورالعمل‌های تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی (EHDI) مستلزم تشخیص کم شنوایی توسط متخصص شنوایی‌شناس تا ۳ ماه و مداخله تا ۶ ماهگی است.

درمان کم شنوایی بدون سمعک
مشاهده کنید!

موانع پیگیری

در حالی که مراکز دولتی در دسترس هستند، حدود یک‌چهارم نوزادانی که غربالگری شنوایی غیرطبیعی نوزاد داشتند، پیگیری نمی‌شوند. موانع این امر شامل زندگی در منطقه روستایی، تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین و وضعیت بیمه است.
آسیب‌شناس گفتار و زبان یا معلم با تجربه در کار با کودکان کم شنوا می‌تواند درمان‌هایی را برای کمک به رشد مهارت‌های ارتباطی کودک شما ارائه دهد. ممکن است ترکیبی از رویکرد‌ها برای کمک به کودکان مبتلا به کم شنوایی در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران استفاده شود. این شامل:
گوش دادن و زبان گفتاری: این رویکرد ارتباطات در زبان گفتاری را تقویت می‌کند و ممکن است همراه با دستگاه‌های کمکی و روش‌های پزشکی برای بهبود شنوایی استفاده شود.
شنوایی– شفاهی: این رویکرد به رشد گفتار کمک می‌کند و ممکن است شامل گفتارخوانی و اشارات عادی باشد. ممکن است در کنار آن از دستگاه‌های کمکی و دیگر فناوری‌ها استفاده شود.
گفتار نشانه‌ای: حرکات طبیعی لب در گفتار با اشکال و حرکات دست نشان داده می‌شود.
زبان اشاره آمریکایی: زبان دستی است.
اگر کودکی ناشنوا یا کم شنوا شناخته شود، گزینه‌هایی وجود دارد که ممکن است به شنوایی بهتر منجر شود.
استفاده از کاشت حلزون برای افرادی که کم شنوایی «عمیق» دارند. کم شنوایی عمیق تنها به شنیدن صدا‌های بسیار بلند گفته می‌شود. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) استفاده از کاشت حلزون را در نوزادان ۹ ماهه تایید کرده است.
تحقیقات نشان می‌دهند که کاشت حلزون در کودکان کمتر از ۱۲ ماه بی‌خطر است و می‌تواند رشد طبیعی زبان را تقویت کند.
سمعک دستگاهی است که پشت گوش یا داخل گوش قرار می‌گیرد و برای بلندتر کردن صدا‌ها استفاده می‌شود. نوزادان یک ماهه می‌توانند از سمعک استفاده کنند.
اگر کودک مشکل ساختاری داشته باشد که بر شنوایی او تاثیر می‌گذارد، ممکن است جراحی برای اصلاح مشکل (و بهبود شنوایی) توصیه شود.
نوزادان مبتلا به عفونت‌های مکرر گوش (سه‌بار یا بیشتر در شش‌ماه یا چهاربار یا بیشتر در یک سال) ممکن است لوله‌های تهویه گوش را برای کمک به گردش هوا در گوش میانی و پیشگیری از تجمع مایع دریافت کنند. این لوله‌ها می‌توانند احتمال عفونت گوش را که ممکن است شنوایی را مختل کند و بر رشد گفتار تأثیر بگذارد، کاهش دهند.

آیا نوزاد نیاز به غربالگری شنوایی دارد؟

بله، همه نوزادان باید از نظر کم شنوایی غربالگری شوند. برای مثال، در سال ۲۰۱۹، ۹۸% از نوزادان امریکایی غربالگری شدند و ۶۰۰۰ نفر با کم شنوایی دائمی شناسایی شدند.
کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که کم شنوایی ممکن است بیماری نامرئی در نوزادان باشد و تقریبا ۹۵% از نوزادان ناشنوا، والدینی با شنوایی طبیعی دارند.
تشخیص و رسیدگی به کم شنوایی نوزاد در اوایل زندگی، به رشد زبان و گفتار او کمک می‌کند.

زمان غربالگری شنوایی کودکان

کودکان باید در طول دوران کودکی و به‌ویژه در سنین زیر از نظر کم شنوایی غربالگری شوند:
• ۴
• ۵
• ۶
• ۸
• ۱۰
• بین ۱۱ تا ۱۴ ماهگی
• بین ۱۵ تا ۱۷
• بین ۱۸ تا ۲۱

سمعک برای نوزادان و کودکان
مشاهده کنید!

خلاصه

مهم است که همه نوزادان بلافاصله پس از تولد، ترجیحا پیش از ترک بیمارستان یا مرکز زایمان، تست شنوایی‌سنجی انجام دهند.
اگر مشکلات شنوایی تشخیص داده شوند، ممکن است نوزاد به شنوایی‌شناس ارجاع داده شود، که می‌تواند راه‌هایی را برای بهبود شنوایی پیشنهاد کند. با توجه به علت مشکل شنوایی، گزینه‌ها ممکن است کاشت حلزون گوش، جراحی و سمعک باشند.
از آنجا که رشد گفتار و زبان از سنین پایین شروع می‌شود، تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات شنوایی ضروری است.
هیچ‌کس دوست ندارد نوزادی را ببیند که تحت آزمایش قرار می‌گیرد، اما تست غربالگری شنوایی‌سنجی بدون درد و ضروری هستند. به این دلیل که تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی، کلید رشد زبان و گفتار است.
با یادآوری این نکته که بیشتر نوزادان غربالگری را به‌خوبی پشت سر می‌گذارند، می‌توانید کمی از اضطراب خود بکاهید. اگر کم شنوایی تشخیص داده شود، گزینه‌های موثری وجود دارند که می‌توانند به کودک کمک کنند شنوایی خود را جبران کند و در مسیر رشد گفتار و زبان خود بماند.

سؤالات متداول

• آیا رد شدن در غربالگری اولیه شنوایی برای نوزادان معمول است؟
از هر ۱۰۰ نوزاد، یک تا دو نوزاد اولین تست شنوایی‌سنجی خود را قبول نمی‌شوند.
این لزوما به این معنا نیست که آن‌ها کم شنوایی دارند. مایع یا ورنیکس (پوشش محافظی که نوزادان با آن متولد می‌شوند) در گوش ممکن است نتایج نادرستی ایجاد کند. این در صورتی که کودک در حین آزمایش حرکت کند یا گریه کند نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

• غربالگری شنوایی نوزادان چقدر دقیق است؟
آزمایش‌ها نسبتا دقیق هستند، اما محدودیت‌هایی دارند. برای مثال، اگر کودک در طول غربالگری گریه کند، نتایج تست ممکن است صحیح نباشد. تست غربالگری شنوایی تمام فرکانس‌ها را بررسی نمی‌کند.

• زمان اولین غربالگری شنوایی نوزاد
بیشتر نوزادان در چند روز اول زندگی، اغلب پیش از ترک بیمارستان یا مرکز زایمان، تست شنوایی می‌دهند و حتما باید تا ۱ ماهگی بررسی شوند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس