وسایل کمک شنوایی

وسایل کمک شنوایی

سمعک‌ها به افراد کم شنوا کمک می‌کنند که بهتر بشنوند. اما آیا می‌دانستید که وسایل کمک شنوایی می‌توانند گوش دادن را آسان‌تر کنند؟ آن‌ها به شما کمک می‌کنند که صدای تلفن و تلویزیون و همچنین در محیط‌های پُر سر و صدا، صداهای گفتاری را واضح‌تر بشنوید.

کمک شنوایی برای تماشای تلویزیون

در اروپا افراد بزرگسال به‌طور متوسط تقریبا 4 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند. در ایالات متحده، این زمان بیش از 5 ساعت است. اگر شما نیز تماشای تلویزیون را دوست دارید و از سمعک استفاده می‌کنید، احتمالا مشکلات صوتی مانند اعوجاج و واضح نبودن صدای تلویزیون را تجربه خواهید کرد. شاید هم گاهی‌اوقات برای درک بهتر صدای تلویزیون، صدای آن را افزایش دهید. اما این احتمالا برای افرادی که با آن‌ها تلویزیون تماشا می‌کنید خیلی خوشایند نیست و همیشه راه‌حل مناسبی نیست.

به همین دلیل کمپانی‌های تولیدکننده سمعک برای حل این مشکل استفاده از لوازم جانبی کمکی را برای تماشای تلویزیون توصیه می‌کنند. رابط تلویزیون با ارسال مستقیم صدا از تلویزیون به سمعک به بهبود کیفیت صدا کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید میزان بلندی صدای تلوبزیون را کم یا زیاد کنید بدون اینکه تاثیری در صدای تلویزیون برای سایر اعضا خانواده داشته باشد.

وسایل کمک شنوایی 1 وسایل کمک شنوایی 2

برخی از این دستگاه‌ها به رابط گردنی نیاز دارند، اما مدل‌های جدید به این رابط نیاز ندارند و صدا را مستقیم به سمعک شما می‌فرستند. این می‌تواند یک مزیت برای 78 درصد از کاربران سمعک باشد که در درک صدای تلویزیون مشکل دارند. بیشتر این دستگاه‌ها همراه با یک کنترل از راه دور برای تنظیم میزان صدا هستند. در بعضی موارد هم می‌توانید از طریق اپلیکیشن این کار را انجام دهید.

برخی از این رابط‌ها می‌توانند صدا را به سمعک و دستگاه کاشت حلزون ارسال کنند. هنگام تماشای تلویزیون این رابط‌ها به افرادی که در یک گوش از دستگاه کاشت حلزون و در گوش دیگر از سمعک استفاده می‌کنند، خیلی کمک می‌کند.

قیمت سمعک
مشاهده کنید!

کمک شنوایی برای صحبت کردن با تلفن ثابت

تلفن زنگ می‌خورد. شما آن را برمی‌دارید، نزدیک گوش‌تان می‌کنید، اما سمعک شما شروع به سوت زدن (فیدبک) می‌کند. اگر دوست دارید با تلفن صحبت کنید و مشکلاتی مانند فیدبک یا اکو صدا را تجربه می‌کنید، تنها نیستید. خوشبختانه گوشی‌های تلفن تقویت‌شده زیادی برای افراد دارای کم شنوایی موجود است.

گوشی‌های تلفن تقویت‌شده صداها را تقویت می‌کنند، بنابراین می‌توانید میزان صدا را به همان میزان که لازم است، تنظیم کنید. آن‌ها همچنین شنیدن صداهای دارای فرکانس بالا (صداهای زیر) را آسان‌تر می‌کنند که ممکن است برای افراد کم شنوا چالش باشد.

سایر گوشی‌های تلفن سازگار با سمعک‌ها می‌توانند اکوستیکی یا دارای تله‌کویل (Telecoil) باشند. چنانچه کم شنوایی شما در حد ملایم است، سیستم اکوستیکی انتخاب مناسبی است، زیرا به شما امکان می‌دهد، صداهای اطراف را نیز بشنوید. برای کسی که دچار کم شنوایی شدید است، صداهای اطراف باعث می‌شوند که شنیدن صدای تلفن بسیار دشوار شود، بنابراین در این حالت سیستم تله‌کویل انتخاب بهتری است. تلفن مستقیم به سمعک شما متصل می‌شود، بنابراین صدا مخاطب شما غالب می‌شود و صداهای اطراف شما شنیده نمی‌شوند.

اگر فقط از گوشی‌های تلفن (موبایل) هوشمند استفاده می‌کنید و تلفن ثابت ندارید، برای آن نیز گزینه‌های خوبی وجود دارد.

وسایل کمک شنوایی 3

کمک شنوایی برای موبایل یا تبلت‌

اکنون ما در دنیای ارتباطات زندگی می‌کنیم و بیش از هر زمان دیگری در ارتباط هستیم. 36٪ از جمعیت جهان کاربر تلفن‌های هوشمند هستند و حدود 20٪ هم تبلت دارند.

فوق‌العاده است، زیرا این دستگاه‌ها به ما کمک می‌کنند که با افراد و رویدادهای اطراف‌مان در ارتباط باشیم. آن‌ها برای تماشای فیلم‌ها یا گوش دادن به موسیقی یا پادکست‌ها بسیار عالی هستند، هر کجا و هر زمان.

برخی از سمعک‌های جدید از جمله سمعک‌های ساخته‌شده برای آیفون (MFi) به شما امکان می‌دهند که این دستگاه‌ها را مستقیم و به‌صورت بی‌سیم به سمعک‌های خود متصل کنید و صدای موبایل یا تبلت را مستقیم به سمعک خود ارسال کنید، بنابراین صدای محیط اطراف شما مشکلی برای شنیدن صدای موبایل یا تبلت شما ایجاد نمی‌کند. اگر شما از این سمعک‌ها استفاده نمی‌کنید و سمعک شما دارای تکنولوژی وایرلس است، می‌توانید از رابط (استریمر) برای انتقال صدا از موبایل به سمعک‌‌های خود استفاده کنید.

استریمر دستگاه کوچکی است که معمولا به‌صورت حلقه گردنی است و شما دور گردن خود می‌اندازید. آن‌ها صدا را از موبایل یا تبلت شما به‌صورت بی‌سیم دریافت می‌کنند و بدون اختلال آن را مستقیم به سمعک شما می‌فرستند. آن‌ها با بلوتوث کار می‌کنند.

وسایل کمک شنوایی 4

سمعک نامرئی
مشاهده کنید!

کمک شنوایی برای اماکن عمومی

چنانچه مشکل شنوایی داشته باشید و از سمعک استفاده می‌کنید، پیگیری مکالمات هنگام دیدن نمایشنامه، فیلم سینمایی یا سخنرانی دشوار خواهد بود. صدایی که می‌خواهید بشنوید به‌راحتی توسط دیگر صداهای اطراف شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد، به دلیل این‌که سمعک آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

در این مواقع دستگاه کمک شنوایی حلقه القایی (Loop) به شما کمک می‌کند. این سیستم صدا را از طریق تله‌کویل دریافت و مستقیم به سمعک‌های شما منتقل می‌کند. امروزه، تعداد زیادی از مساجد، کلیساها، تئاتر‌ها، سالن‌های سینما و دیگر مکان‌های عمومی مجهز به این دستگاه هستند.

وسایل کمک شنوایی 5

کمک شنوایی برای مدرسه

مهدکودک‌ها و مدارس بسیار پُر سر و صدا هستند. حتی هنگامی که استراحت به پایان می‌رسد و درس در کلاس شروع می‌شود، سروصدای پس‌زمینه و سایر صداهای ممکن است روی خوب شنیدن صدای معلم یا حتی صدای همکلاسی‌های شما تاثیر گذارد.

کمپانی‌های تولیدکننده سیستم‌های شنوایی کمکی را پیشنهاد می‌کنند، که به کاربران سمعک کمک می‌کند که در کلاس درس بهتر بشنوند. معمولا به این سیستم‌ها اِف‌اِم (FM) می‌گویند، این دستگاه شامل یک میکروفون برای معلم و یک گیرنده در سمعک کودک است.

وسایل کمک شنوایی 6

4/5 - (5 امتیاز)

7 دیدگاه برای “وسایل کمک شنوایی

  1. فرهنگ خطیر گفته:

    سلام من نیازمبرم به تهیه استریمریاکمک شنوایی موبایل دارم، والان سمعکم پشت گوشیی میباشدکه سال 98 خریدم، چگونه میتوانم دستگاه مناسب تهیه کنم، لطفا باپیام بامن ارتباط برقرارکنیدممنون میشوم.

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      ابتدا باید بررسی شود که سمعک شما وایرلس هست یا خیر؟ اگر وایرلس هست باید رابط (استریمر) مربوط به همان سمعک را تهیه کنید. هر برندی رابط موبایل مخصوص به خود دارد. حتی در یک برند هم ممکن است چند نوع رابط داشته باشیم. البته اکنون سمعک‌هایی موجود است که نیاز به رابط ندارند و به هر گوشی موبایل بلوتوث‌دار مستقیم و بدون رابط متصل می‌شوند. لطفا مقاله سمعک و گوشی‌های موبایل رو مطالعه کنید.

  2. احمدی گفته:

    سلام یکی از شاگردان من کم شنوا ست و معلم رابط را در گردن خود می اندازد من باردار هستم و این دستگاه ضرری برای جنین من ندارد ؟

  3. مریم طیرانیان گفته:

    سلام
    ایا برای استفاده از تلفن اکوستیکی باید از سمعک بخصوصی استفاده کرد؟یا باسمعکهای قدیمی هم میشه

  4. میثم گفته:

    سلام. اگرعکس کیف سمعک را ببینید مدل وشکل آن را تشخیص میدهید
    میخوام از شما خرید کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس