عفونت گوش داخلی چیست | آنچه باید درباره عفونت گوش داخلی بدانید

عفونت گوش میانی

عفونت­‌های گوش داخلی (inner ear infections) می‌توانند باعث التهاب قسمت­‌های خاصی از گوش داخلی شوند. این عفونت­‌ها ممکن است در شنوایی و تعادل فرد تاثیر بگذارند. آن­‌ها اغلب هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا یا گسترش عفونت گوش میانی به درون گوش داخلی رخ می­‌دهند.

گوش داخلی عمیق‌­ترین قسمت گوش انسان است و در انتهای گوش قرار می­‌گیرد. آن قسمتی از گوش است که امواج صوتی را به تکانه­‌های عصبی تبدیل می­‌کند. همچنین نقش مهمی در کمک به تعادل فرد دارد.

عفونت گوش داخلی می­‌تواند باعث التهاب ساختارهای گوش داخلی شود که ممکن است منجر به بروز برخی علائم شود. این­ علائم شامل تهوع، گیجی، احساس عدم تعادل و اختلالات شنوایی است.

این مقاله انواع عفونت­‌های گوش داخلی را با نگاهی بر علائم، علل، تشخیص، گزینه­‌های درمانی و درمان­‌های خانگی بررسی می­‌کند. همچنین عوامل خطر، عوارض و عفونت گوش داخلی در کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انواع عفونت­ گوش داخلی

دو نوع اصلی عفونت گوش داخلی وجود دارد: لابیرنتیت (labyrinthitis) و نوریت دهلیزی یا نوریت وستیبولار (vestibular neuritis). در ادامه این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

لابیرنتیت

لابیرنتیت عفونت ویروسی یا باکتریایی گوش داخلی است. آن باعث التهاب لابیرنت می‌شود. لابیرنت مجرای پُر پیچ وخم و پُر از مایع در گوش داخلی است.

این التهاب ممکن است انتقال اطلاعات حسی را از گوش داخلی به مغز مختل کند. این اختلال است که می‌­تواند برخی از علائم لابیرنتیت را ایجاد کند.

عفونت­‌های ویروسی شایع‌­ترین علل لابیرنتیت هستند. لابیرنتیت ویروسی بیشتر در بزرگسالان 60-30 سال شایع­ است. همچنین در زنان دو برابر مردان شایع است.

لابیرنتیت اغلب به‌­دنبال بیماری­‌های شایع‌­تری مانند سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزا اتفاق می‌افتد. در برخی موارد، عفونت باکتریایی ممکن است باعث لابیرنتیت شود.

نوریت دهلیزی

نوریت دهلیزی عفونت عصب دهلیزی است. این عصب در گوش داخلی قرار دارد و در برقراری تعادل با فرستادن پیام‌هایی از گوش داخلی به مغز نقش ایفا می‌کند.

نوریت دهلیزی باعث التهاب عصب دهلیزی می­‌شود که ممکن است علائمی مانند سرگیجه و حالت تهوع ایجاد کند.

این عفونت اغلب پیش یا همراه عفونت ویروسی ایجاد می­‌شود. بر اساس مقاله‌ه­ای قدیمی در سال 2009، فعال شدن مجدد ویروس هرپس سیمپلکس (herpes simplex) یکی از دلایل ایجاد نوریت دهلیزی است.

پزشکان نوریت دهلیزی را بیماری خوش­‌خیمی می­‌دانند که بدون درمان پیش از برطرف شدن، مدت کوتاهی طول می‌­کشد. همچنین ممکن است در اثر عوارض بیماری یا آسیب قبلی ایجاد ­شود.

لابیرنتیت چیست؟
مشاهده کنید!

علائم عفونت‌های گوش داخلی

انواع مختلف عفونت گوش داخلی اغلب علائم مشابهی دارند. تفاوت اصلی بین علائم این است که با لابیرنتیت کم شنوایی رخ می­‌دهد، اما با نوریت دهلیزی رخ نمی­‌دهد. در بخش‌­های زیر با علائم بیشتر آشنا شوید.

 علائم لابیرنتیت

علائم لابیرنتیت ممکن است به‌­طور ناگهانی و بدون هشدار ظاهر شوند. علائم شایع لابیرنتیت شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • وزوز گوش
  • کم ­شنوایی یا آسیب شنوایی

این علائم ممکن است چند روز طول بکشند و کاملا شدید باشد. اغلب پس از 2-1 هفته از بین می‌روند. بااین‌حال، اگر مشکل مدت طولانی­‌تری ادامه یابد، ممکن است فرد برای علائم خود نیاز به درمان داشته باشد.

کاهی عفونت گوش می تواند منجر به بیماری فلج بلز شود که در اینصورت فلجی نیز می تواند از علایم عفونت گوش باشد.

علائم نوریت دهلیزی

فردی که به نوریت دهلیزی مبتلا می‌شود، ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کند:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکلات مربوط به تعادل

علائم نوریت دهلیزی اغلب در عرض چند ساعت بروز می­‌کند و در 2-1 روز اول به اوج خود می­‌رسند. آن­‌ها اغلب پایدار هستند و با حرکت سر بدتر می­‌شوند.

این بیماری معمولا چند روز طول می­‌کشد. پس از این دوره، علائم اغلب بدون نیاز به مداخله از بین می‌روند. بااین‌حال، در برخی موارد نادر، ممکن است هفته‌ها یا ماه­‌ها طول بکشد تا علائم به­‌طور کامل از بین بروند.

عفونت گوش داخلی در کودکان

عفونت گوش داخلی بیشتر در افراد 30 تا 60 سال شایع است. آن در مقایسه با عفونت گوش میانی در کودکان شیوع بسیار کمتری دارد.

کودکان ممکن است در نتیجه ابتلا به مننژیت باکتریایی دچار عفونت گوش داخلی شوند. حدود 20% از کودکان مبتلا به مننژیت باکتریایی دچار مشکلات شنوایی یا مشکلات مربوط به تعادل و گیجی می­‌شوند.

پس از مننژیت، استخوانی‌شدن حلزون نیز ممکن است در کودکان رخ دهد. آن زمانی اتفاق می­‌افتد که استخوان پس از عمل جراحی یا عفونت شروع به جایگزینی مایعات لنفاوی می­‌کند که حلزون گوش داخلی را پُر می‌­کنند.

تحقیقات اخیر نشان می‌­دهد که جراحی کاشت حلزون ممکن است گزینه درمانی موفق برای کسانی باشد که استخوانی شدن حلزون را تجربه کرده­‌اند.

به دلیل خطر ناشنوایی، پزشک اغلب در کودکان خردسال که از لابیرنتیت باکتریایی بهبود یافته‌­اند، تست شنوایی‌سنجی انجام می­‌دهد. آن­‌ها ممکن است کاشت حلزون را برای درمان کم شنوایی شدید انتخاب کنند.

کاشت حلزون دستگاه الکتریکی کوچکی است که ناشنوایی را درمان نمی­‌کند، بلکه به افراد ناشنوا کمک می­‌کند که دریافت سودمندی از صداها و درک گفتار بهتری داشته باشند.

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است شخصی کاندیدای مناسبی برای کاشت حلزون باشد یا نباشد. زمان­‌بندی نیز نقش مهمی ایفا می‌­کند. ازآنجاکه استخوانی شدن لابیرنتیت می‌­تواند بلافاصله پس از مننژیت شروع شود و با گذشت زمان بدتر شود، اجرای زودهنگام بهترین روش برای پیشگیری از عوارض بعدی است.

درمان­ عفونت‌های گوش داخلی

در برخی موارد نادر، پزشک ممکن است به‌­ترتیب از داروهای ضدویروسی یا آنتی­‌بیوتیک­‌ها  استفاده کند برای درمان ویروس یا باکتری­‌هایی که باعث عفونت گوش داخلی شده‌­اند. بااین‌حال، آن­‌ها اغلب علائم عفونت گوش داخلی را درمان می­‌کنند، نه خود عفونت را.

فرد ممکن است برای درمان سرگیجه آنتی­‌هیستامین (antihistamines) یا بنزودیازپین (benzodiazepines) مصرف کند. آنتی­‌هیستامین‌­ها همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع و سرگیجه کمک کنند.

آنتی­‌هیستامین­‌های بدون نسخه (OTC) شامل فکسوفنادین (آلگرا)، دیفن­هیدرامین (بنادریل) و لوراتادین (کلاریتین) است.

همچنین ممکن است پزشک داروهای ضداستفراغ مانند پروکلرپرازین (prochlorperazine) را برای کنترل تهوع و استفراغ یا سرکوب‌کننده دهلیزی مانند مکلیزین (Meclizine) توصیه کند. همچنین معمول است که پزشکان استروئیدها را برای درمان التهاب تجویز می­‌کنند.

درمان‌های خانگی 

فرد مبتلا به عفونت گوش داخلی ممکن است بخواهد برخی از داروهای خانگی زیر را برای تسکین علائم امتحان کند.

زنجبیل برای حالت تهوع و سرگیجه

برخی مطالعات نشان می­‌دهد که چای زنجبیل می‌تواند درمان موثری برای سرگیجه باشد. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که زنجبیل درمانی موثر برای حالت تهوع است.

بااین‌حال، شایان ذکر است که محققان این مطالعات را در شرکت­‌کنندگان مبتلا به سرگیجه وضعیتی حمله‌­ای خوش­‌خیم (BPPV) انجام دادندکه با سرگیجه ناشی از لابیرنتیت تفاوت دارد. با وجود این، برخی از علائم آن‌ها مانند تهوع مشترک است.

دیگر درمان‌های خانگی برای حالت تهوع

برخی از درمان‌های خانگی که فرد می‌تواند برای کاهش تهوع امتحان کند، عبارتند از:

  • نعنا
  • دارچین
  • پروتئین
  • نوشیدنی ورزشی جایگزین الکترولیت

بیشتر تحقیقات در مورد این درمان‌های خانگی بر اثربخشی آن­‌ها در درمان تهوع مربوط به بارداری یا شیمی ­درمانی متمرکز شده است. بااین‌حال، ممکن است فردی بخواهد خودش آزمایش کند که ببیند آیا این درمان‌ها به حالت تهوع ناشی از عفونت گوش داخلی کمک می‌کند یا خیر.

مدیریت درد

بزرگسالان ممکن است از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (Advil) برای درمان هرگونه درد ناشی از عفونت گوش داخلی استفاده کنند.

عوامل خطر

هر کسی ممکن است به عفونت گوش داخلی مبتلا شود. بااین‌حال، برخی عوامل وجود دارد که می­‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش دهند. عواملی مانند:

  • ابتلا به عفونت تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • ابتلا به عفونت گوش میانی
  • ابتلا به مننژیت
  • صدمه به سر
  • ابتلا به بیماری تنفسی مانند برونشیت
  • ابتلا به عفونت ویروسی مانند تبخال یا سرخک
  • ابتلا به بیماری خودایمنی

عوارض

خطر آسیب دائمی به گوش داخلی فرد کم است. با‌این‌حال، عفونت شدید گوش داخلی ممکن است باعث آسیب دائمی به قسمت­‌های مختلف گوش داخلی شود.

آسیب دائمی به قسمت­‌هایی از گوش داخلی می‌­تواند باعث درجات مختلف کم ­شنوایی و همچنین مشکلات تعادلی شود.

یکی دیگر از عوارض احتمالی عفونت‌­های شدید گوش داخلی سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش­‌خیم است. آن نوعی سرگیجه است که در نتیجه حرکات ناگهانی سر ایجاد می‌­شود.

سرگیجه وضعیتی حمله­‌ای خوش­خیم بیماری خطرناکی نیست، اما ممکن است خطر سقوط فرد را افزایش دهد و ممکن است منجر به آسیب­‌های دیگر شود. سرگیجه وضعیتی همچنین ممکن است وضعیت ناراحت‌کننده‌ای ایجاد کند و فعالیت بدنی را محدود کند.

سرگیجه چیست؟ انواع و درمان سرگیجه کدام است
مشاهده کنید!

تشخیص عفونت‌های گوش داخلی

ممکن است پزشک ممکن است با بررسی تعادل بتواند عفونت گوش داخلی را تشخیص دهد. او همچنین ممکن است معاینه کامل انجام دهد که شامل ارزیابی عصبی می‌­شود.

معاینه تعادل و ارزیابی عصبی کلیدی هستند، زیرا تشخیص عفونت گوش داخلی با نگاه کردن به داخل گوش با اتوسکوپ امکان‌پذیر نیست.

لابیرنتیت و نوریت دهلیزی علائم مشترکی با بعضی بیماری­‌ها دارند. پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای رد این بیماری­‌ها انجام دهد که شامل موارد زیر است:

  • بیماری منییر
  • میگرن
  • سکته
  • خونریزی مغزی
  • عروق گردن آسیب‌­دیده
  • سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم
  • تومور مغزی

به منظور بررسی این بیماری­‌ها، پزشک ممکن است یکی از آزمایش‌­های زیر را انجام دهد:

  • آزمون­‌های شنوایی
  • آزمایش خون
  • سی­‌تی اسکن
  • اسکن اِم‌آرآی
  • الکتروانسفالوگرام
  • ویدیونیستاگموگرافی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

به محض بروز علائم عفونت گوش داخلی، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

به‌رغم این‌که این عفونت­‌ها اغلب بدون درمان برطرف می‌­شوند، هنوز هم مهم است که پزشک علت بیماری را مشخص کند. تشخیص زودهنگام می­‌تواند از عوارض و آسیب شنوایی دائمی جلوگیری کند.

خلاصه 

عفونت‌های گوش داخلی باعث التهاب قسمت­‌های خاصی از گوش داخلی می‌­شود. آن­‌ها معمولا هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا یا گسترش عفونت گوش میانی به گوش داخلی رخ می­‌دهند.

دو نوع اصلی عفونت گوش داخلی لابیرنتیت و نوریت دهلیزی است. هر دوی این عفونت­‌های گوش داخلی ممکن است علائم متعددی از جمله سرگیجه،گیجی و حالت تهوع ایجاد کنند. همچنین ممکن است فرد مبتلا به لابیرنتیت دچار مشکلات شنوایی شود.

عفونت گوش داخلی اغلب پس از مدتی بدون درمان از بین می­‌رود. بااین‌حال، پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان علائم عفونت تجویز کند.

به­‌محض بروز علائم عفونت گوش داخلی­، فرد باید با پزشک تماس بگیرد. به دلیل این‌که تشخیص زودهنگام می‌تواند بیماری­‌های جدی‌­تر را رد کند و از آسیب دائمی گوش پیشگیری کند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس