کاشت ساقه مغز شنوایی

کاشت ساقه مغز شنوایی

کاشت ساقه مغز شنوایی (auditory brainstem implant) یکی از انواع کاشت‌های شنوایی است که صدا را به پیام الکتریکی تبدیل و آن را به ساقه مغز ارسال می­‌کند تا مغز شما بتواند حس شنوایی را ایجاد کند.

کاشت ساقه مغز شنوایی چیست؟

کاشت ساقه مغز شنوایی (ABI) یکی از گزینه‌های درمانی برای برخی از افراد مبتلا به کم شنوایی حسی‌­عصبی است.

کاشت ساقه مغز شنوایی برخلاف کاشت حلزون، کاملا گوش داخلی شما را دور زده و عصب شنوایی را تحریک می­‌کند. کسانی که کاندید کاشت حلزون نمی‌باشند، مانند افرادی که عصب شنوایی‌­شان آن­‌طور که باید کار نمی‌کند، کاشت ساقه مغز شنوایی ممکن است گزینه مناسبی باشد.

کاشت ساقه مغز شنوایی اغلب برای افراد مبتلا به نوروفیبروماتوزیس نوع 2 (NF2) که تومورهای غیرسرطانی روی عصب شنوایی­‌شان دارند، پیشنهاد می‌­شود. گاهی‌اوقات کاشت ساقه مغز شنوایی برای افراد دارای تفاوت­‌های ساختاری در گوش داخلی نیز توصیه می‌شود.

برای دانستن مزایا و خطرات احتمالی کاشت شنوایی ساقه مغز، کاندیدای احتمالی و اتفاقاتی که طی جراحی رخ می‌­دهند، به مطالعه مقاله ادامه دهید.

کاشت ساقه مغز شنوایی چگونه کار می­‌کند؟

کاشت ساقه مغز شنوایی دو بخش مجزا دارد: پردازنده گفتار که می­‌توان از بیرون مشاهده کرد و کاشت داخلی که در ساقه مغز قرار دارد.

پردازنده صدا را دریافت می‌­کند و امواج صوتی را به پیام­‌های الکتریکی تبدیل کرده و سپس آن­‌ها را به گیرنده‌ای زیر پوست و به کاشت در ساقه مغز ارسال می­‌کند. مغز شما این پیام‌ها را به صدا تبدیل می­‌کند.

مزایای کاشت ساقه مغز شنوایی

نتایج کاشت ساقه مغز شنوایی بین دریافت­‌کنندگان بسیار متفاوت است. تعدادی از مزایای احتمالی آن در ذیل معرفی شده‌­اند.

آگاهی حسی از صداهای محیط

اغلب افراد دارای کاشت ساقه مغز شنوایی کم شنوایی تقریبا کامل یا ناشنوایی دارند. کاشت ساقه مغز شنوایی می‌تواند به درک صداهای محیطی کمک کند.

بهبود لب خوانی

کسانی که لب خوانی می­‌کنند ممکن است به این نکته پی ببرند که با استفاده از کاشت ساقه مغز شنوایی بهتر می‌توانند گفتار را دریافت نمایند. ترکیب لب خوانی و کاشت ساقه مغز شنوایی درک مطلب را بهبود می‌­بخشد.

فهم گفتار

کاشت ساقه مغز شنوایی ممکن است حتی بدون لب خوانی به درک گفتار کمک کند. به‌ویژه می­‌تواند به افراد در دنبال کردن ریتم‌های گفتار و فراز و فرود صداسازی کمک کند.

انواع کاشت‌ شنوایی
مشاهده کنید!

میزان موفقیت کاشت ساقه مغز شنوایی

کاشت ساقه مغز شنوایی برای همه کارایی ندارد. بعضی افراد دارای کاشت ساقه مغز شنوایی قادر به شنیدن هیچ صدایی نیستند.

مطالعه‌­ای در سال 2019 نتایج بیش از 1000 عمل کاشت ساقه مغز شنوایی را که در سراسر جهان اجرا شده بود، به‌­طور مختصر بیان کرد. محققان بیان کردند که اگر کاشت ساقه مغز شنوایی نبود، کاندیدها هیچ گزینه دیگری نداشتند تا اندکی شنوایی بدست آورند.

ارزیابی تکنولوژی سلامت در سال 2020 شواهد بالینی موجود در مقالات درباره کارایی کاشت ساقه مغز شنوایی را بررسی کرد.

این ارزیابی، کیفیت شواهد را برای افراد مبتلا به نوروفیبروماتوزیس نوع 2 و ناهنجاری­‌های شدید گوش داخلی دسته­‌بندی کرد. با توجه به این ارزیابی، برای افراد دارای نوروفیبروماتوزیس نوع 2، کاشت ساقه مغز شنوایی ممکن است:

بازشناسی صدا را بهبود بخشد (کیفیت مستندات بالا)

درک گفتار همراه با لب خوانی را بهبود بخشد (کیفیت مستندات بالا)

مزایای شنوایی فردی فراهم کند (کیفیت مستندات بالا)

درک گفتار را بدون استفاده از لب خوانی بهبود بخشد (کیفیت مستندات متوسط)

کیفیت زندگی را بهبود بخشد (کیفیت مستندات پایین)

این ارزیابی همچنین دریافت که کاشت ساقه مغز شنوایی ممکن است این بهبودها را برای افرادی ارایه دهد که ناهنجاری‌­های شدید گوش داخلی دارند. فقط کیفیت مستندات در حد متوسط رو به پایین برای آن موجود بود.

تفاوت کاشت ساقه مغز شنوایی با کاشت حلزون

کاشت حلزون پیام‌­ها را به حلزون در گوش داخلی شما انتقال می‌­دهد. سپس عصب شنوایی را تحریک می‌کند که پیام‌­های صوتی را به مغز می­‌فرستد. در مقابل، کاشت ساقه مغز شنوایی کاملا گوش داخلی شما را دور می‌­زند.

افراد دارای کاشت حلزون اغلب پس از دریافت جراحی، بازشناسی گفتار در مجموعه باز دارند که به معنای توانایی فهم گفتار بدون نشانه­‌های بینایی است. کسانی که کاشت ساقه مغز شنوایی دریافت می­‌کنند، به‌­ندرت بازشناسی گفتار مجموعه باز را به‌دست می‌آورند.

خطرات و عوارض کاشت ساقه مغز شنوایی

این خطر وجود دارد که کاشت ساقه مغز شنوایی هیچ درک صدایی فراهم نکند.

عوارض احتمالی جراحی شامل موارد زیر می­‌شود:

  • نشت مایع مغزی نخاعی
  • جابه­‌جایی دستگاه
  • محرک غیرشنیداری

هم­چنین عوارض غیرمعمول مانند موارد زیر وجود دارند:

  • فلج صورت
  • مننژیت
  • سردرد
  • وزوز گوش
  • مایع در حفره مغزی (هیدروسفالی)
  • خون­ریزی در سطح مغز (کوفتگی مغز)
از کم شنوایی و ناشنوایی چه می‌دانیم؟
مشاهده کنید!

عمل جراحی کاشت ساقه مغز شنوایی

پزشک نخست مشخص می‌­کند آیا شما واجد شرایط عمل کاشت ساقه مغز شنوایی هستید یا خیر. این معمولا بدان معناست که شما به نوروفیبروماتوزیس نوع 2 مبتلا هستید و اعصاب شنوایی‌­تان را از دست داده و یا خواهید داد. همچنین اگر قادر به استفاده از کاشت حلزون نباشید ممکن است واجد شرایط باشید.

دریافت کاشت ساقه مغز شنوایی شامل آمادگی پیش از عمل، پیگیری جامع و توا­نبخشی پس از آن می­‌باشد. چشم‌­اندازی از مراحل فرآیند را در ذیل مشاهده می­‌کنید.

پیش از عمل

شما مشاوره‌­های جامعی شامل تعیین انتظارات از کاشت ساقه مغز شنوایی، را پیش از عمل خواهید داشت. آگاهی از صدا ممکن است انتظاری منطقی باشد، اما بازشناسی گفتار مجموعه باز دور از انتظار است. شما به احتمال زیاد برای فهمیدن گفتار باید به نشانه­‌های بینایی متکی باشید.

شما همچنین باید به برنامه توانبخشی گفتاری یا شنیداری پس از عمل پایبند باشید تا بیشترین بهره را از کاشت ساقه مغز شنوایی دریافت کنید.

هنگام عمل

شما تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و نباید متوجه انجام عمل جراحی شوید.

جراح برشی پشت گوش و روی سر شما ایجاد می‌­کند. او حفره‌ای در جمجمه ایجاد می­‌کند تا گیرنده کاشت ساقه مغز شنوایی را قرار دهد. سپس دستگاه را داخل آن قرار داده و شکاف را می‌­بندد تا از حرکت دستگاه جلوگیری شود. پس از آن، الکترود را به وضعیت مناسب هدایت کرده و آن را با تکه­‌ای تفلونی محکم می‌­کند.

پس از عمل

شما 24 ساعت را در بخش مراقبت­‌های ویژه می‌­گذرانید. سپس، به بخش ریکاوری منتقل خواهید شد. شما قادر خواهید بود 3 روز بعد از عمل به خانه بروید.

دستگاه کاشت ساقه مغز شنوایی 6 هفته پس از عمل روشن می­‌شود. وقتی کاشت ساقه مغز شنوایی فعال شود، شما برای عوارضی مانند تنگی گلو، ضربان قلب آرام و از دست دادن هشیاری مورد بررسی قرار خواهید گرفت.

برای چه کسانی مناسب است

کاشت ساقه مغز شنوایی ممکن است گزینه‌­ای باشد برای کسانی که کاندید کاشت حلزون نیستند و سمعک هم برای آن‌ها کارایی ندارد. همچنین افرادی که عصب شنوایی آسیب­‌دیده دارند یا با برداشت عصب شنوایی مواجه هستند، کاندیدای احتمالی می­‌باشند.

اگر شما دچار نوروفیبروماتوزیس نوع 2 هستید، ممکن است تومور را روی عصب شنوایی تجربه کنید. در عمل جراحی برداشت این تومورها، جراح ممکن است عصب شنوایی را برش دهد یا کاملا بردارد. او ممکن است کاشت ساقه مغز شنوایی را هنگام همان جراحی و یا پس از مدتی انجام دهد.

کاشت ساقه مغز شنوایی به ­ندرت ممکن است گزینه ­ای برای افرادی باشد که:

  • بدون عملکرد عصب شنوایی در هر دو گوش متولد شده‌­اند.
  • به ناشنوایی ناشی از ناهنجاری حلزون مبتلا هستند.
  • به ­دلیل مننژیت، حلزون آسیب‌­دیده دارند.

برای چه کسانی مناسب نیست

کاشت ساقه مغز شنوایی به جراحی مغز و اعصاب احتیاج دارد. این عمل به‌­ندرت بر روی افرادی که کم شنوایی ناشی از نوروفیبروماتوزیس نوع 2 ندارند، انجام می­‌شود. در سال 2000، سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) کاشت ساقه مغز شنوایی را برای افراد مبتلا به نوروفیبروماتوزیس نوع 2 تایید کرد.

مطالعه‌­ای در سال 2019 بیان کرد که کاشت ساقه مغز شنوایی برای بیش از 1000 نفر سراسر جهان انجام شده است. این مطالعه همچنین نشان داد که بزرگ­ترین جمعیت بالینی­‌ای که ممکن است از کاشت ساقه مغز شنوایی بهره‌مند شوند، افراد مبتلا به نوروفیبروماتوزیس نوع 2 می­‌باشند. این کاشت به‌ندرت گزینه ­ای برای انواع دیگر کم شنوایی است.

سمعک یا کاشت حلزون: چگونه انتخاب کنیم؟
مشاهده کنید!

هزینه کاشت ساقه مغز شنوایی

هزینه کاشت ساقه مغز شنوایی ممکن است توسط بیمه پوشش داده شود. بیمه­‌گزاران خصوصی هم ممکن است هزینه عمل را تحت شرایط خاصی بسته به متن بیمه­ نامه پوشش دهند. برای مثال، آن­‌ها ممکن است پوشش بیمه را به افراد بالای 12 سالی که به خاطر برداشت تومور ناشی از نوروفیبروماتوزیس نوع 2، کاشت ساقه مغز شنوایی دریافت می­‌کنند، اختصاص دهند.

بیمه­ نامه خصوصی ممکن است هزینه گفتار درمانی لازم برای بهره­‌مندی از کاشت ساقه مغز شنوایی را نیز پوشش دهد. همچنین این پوشش منوط به شرایطی است که به سیاست شما بستگی دارند.

مراجعه به پزشک

شما ممکن است بخواهید درباره کم شنوایی احتمالی با پزشک تماس بگیرید، اگر:

  • اغلب از افراد می­‌خواهید حرفشان را تکرار کنند.
  • نمی‌­توانید صدای ابزارآلات موسیقی فرکانس بالا مانند پیانو یا ویولن یا قطرات آب را بشنوید.
  • صدای تلویزیون را نسبت به سایرین بلندتر می­‌کنید.
  • فکر می­‌کنید افراد زمزمه می­‌کنند.

اگر به نوروفیبروماتوزیس نوع 2 مبتلا هستید یا ناشنوایی دارید، شنوایی­‌شناس یا پزشک ممکن است به شما کمک کند در تشخیص این‌که آیا کاندیدای کاشت حلزون هستید یا کاندیدای کاشت ساقه مغز شنوایی.

خلاصه

کاشت ساقه مغز شنوایی گزینه­‌ای برای افراد مبتلا به کم شنوایی ناشی از عصب شنوایی آسیب‌­دیده یا بدون عملکرد می‌­باشد. این کاشت، پیامی را به­‌طور مستقیم از گیرنده صوتی خارجی به ساقه مغز می‌­فرستد که گوش داخلی را دور می­‌زند. کاشت ساقه مغز شنوایی می­‌تواند مقداری درک صدا فراهم کند. برای دست­یابی به حداکثر سودمندی کاشت ساقه مغز شنوایی، بهتر است پس از آن در جلسات توانبخشی گفتار درمانی شرکت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس