منیزیم، درمانی برای وزوز گوش

منیزیم ، درمانی برای وزوز گوش

شواهد علمی هنوز قطعی نیست، اما بسیاری از مردم گزارش می‌کنند که مکمل منیزیم علائم وزوز گوش را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، اکنون منیزیم به‌عنوان درمانی برای این مشکل تایید نشده است. هرکسی که تاکنون با وزوز گوش درگیر بوده است می‌داند که این مشکل گوش می‌تواند کلافه‌کننده و در برخی موارد سردرگم‌کننده باشد.
وزوز گوش وضعیتی است که در گوش‌ها صدایی شنیده می‌شود، حتی زمانی که صدایی وجود ندارد. وزوز گوش به‌ویژه با شنیدن صدای زنگ در گوش مشخص می‌شود. بااین‌حال، افراد گزارش کرده‌اند که صدا‌های دیگری مانند وزوز گوش، کلیک، سوت، صدای هیس‌مانند و غرش را تجربه کرده‌اند.
گاهی صدا‌هایی که وزوز گوش ممکن است ایجاد کند به‌عنوان صدا‌های فانتوم (phantom) نامیده می‌ شوند، زیرا بدون حضور محرک‌های شنیداری خارجی ایجاد می‌شوند. مسئله مهم‌تر آن است که این مشکل ممکن است بسیار آزاردهنده باشد، زیرا ممکن است گوش راست یا گوش چپ یا هردو گوش را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.
تا به امروز، هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای وزوز گوش و کم شنوایی حسی‌عصبی وجود ندارد، اما قابل درک است که مردم اغلب به دنبال درمان هستند. بسیاری از افراد برای کنترل علائم به دارو‌ها یا مکمل‌هایی مانند منیزیم اعتماد می‌کنند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید چرا و چگونه این مکمل ها کار می‌کنند.

آیا وزوز گوش خطرناک است؟
مشاهده کنید!

آیا مکمل‌های منیزیم برای وزوز گوش موثر هستند؟

اگرچه چندین درمان تاییدشده برای مدیریت علائم وزوز گوش وجود دارد، اما شواهد برای مکمل‌های منیزیم هنوز کافی نیست و نمی‌دانیم آیا منیزیم به‌طور قطع به تسکین علائم وزوز گوش کمک می‌کند یا خیر.
منیزیم به‌عنوان ماده معدنی مفیدی که بدن به آن نیاز دارد در نظر گرفته می‌شود، اما ارتباط مستقیم با بهبود وزوز گوش هنوز محدود و از بسیاری جهات بی‌نتیجه است. عواملی مانند شدت مشکل فرد و همچنین مقدار منیزیم تجویزشده، همگی می‌توانند بر اثربخشی مکمل تاثیر بگذارند.

علم چه می‌گوید؟

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ به مروری بر رایج‌ترین مکمل‌های غذایی مورد استفاده برای درمان علائم وزوز گوش پرداخت. علاوه بر منیزیم، محققان در مطالعه‌ای کوهورت، گروهی از ۱۷۸۸ بیمار مبتلا به وزوز گوش را از ۵۳ کشور مختلف که ملاتونین، جینکوبیلوبا، لیپوفلاونوئید‌ها، ویتامین B۱۲ و روی مصرف می‌کردند، پیگیری کردند.
ملاتونین به خواب کمک می‌کند، درحالی‌که جینکوبیلوبا به شنوایی و تمرکز کمک می‌کند. سایر موارد، ازجمله منیزیم، یا نتایج قابل اندازه‌گیری نداشتند یا منجر به عوارض جانبی نامطلوب شدند.
مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ نشان داد که منیزیم می‌تواند در درمان علائم وزوز گوش مفید باشد. محققان ۷۶ بیمار مبتلا به شکل شدید یا فاجعه‌بار این مشکل و همچنین ۸۶ شرکت‌کننده بدون علائم وزوز گوش را بررسی کردند و به آن‌ها سرم منیزیم در غلظت‌های مختلف دادند.
میزان سرم داده‌شده به گروه مورد مطالعه کمتر از گروه کنترل بود، اما شرکت‌کنندگان مبتلا به وزوز گوش متوجه بهبودی شدند. محققان به این نتیجه رسیدند که گروه‌های مطالعه بزرگتری مورد نیاز است و درمان‌ امیدوارکننده است.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ قصد داشت مشخص کند آیا دریافت مکمل‌های منیزیم می‌تواند عملکرد شنوایی را پس از مواجهه با صدا‌های بلند، که از علل شایع وزوز گوش است، بازیابی کند یا خیر. نتایج‌ امیدوارکننده بود، اما این مطالعه روی حیوانات انجام شد.

چه میزان از منیزیم برای درمان وزوز گوش استفاده می‌شود؟

به‌طور رسمی، جامعه پزشکی مکمل‌های منیزیم را برای مدیریت علائم وزوز گوش تایید نمی‌کند. حتی انجمن وزوز گوش آمریکا (ATA) مصرف مکمل‌های غذایی، ازجمله منیزیم، را به‌عنوان راهکاری درمانی برای علائم وزوز گوش توصیه نمی‌نماید.
این سازمان بیان می‌کند که برخی از مطالعات اولیه به ارتباط بین منیزیم و بهبود عملکرد گوش اشاره می‌کنند، اما به‌صورت قطعی، مکمل را تایید نمی‌کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که مکمل‌های غذایی به اندازه دارو‌های بدون نسخه یا دارو‌های تجویزی، توسط سازمان غذا و دارو (FDA) نظارت نمی‌‌شوند.
به همین دلیل، مصرف بیش از حد منیزیم به‌صورت اتفاقی و یا انتخاب مکملی با منشا یا کیفیت نامعلوم ممکن است به‌سادگی اتفاق بیفتد. به همین ترتیب، اگر بیماری یا مشکل قبلی دیگری دارید، مصرف منیزیم ممکن است علائم دیگر را تشدید کند یا مشکلات سلامتی جدیدی ایجاد کند.
بااین‌حال، بدن برای عملکرد صحیح به منیزیم نیاز دارد. بنابراین، اگر منیزیم رژیم غذایی روزانه شما کافی نیست، استفاده از مکمل این ماده معدنی‌ ایده خوبی است. موسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می‌‌کند که بزرگسالان بین ۳۱۰ تا ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم در روز مصرف کنند. مصرف غذا‌های غنی از منیزیم مانند اسفناج، کدو حلوایی، لوبیا سیاه، دانه‌های کدو تنبل، بذر کتان یا کینوا را در نظر بگیرید.

آیا ممکن است منیزیم وزوز گوش را بدتر کند؟

با توجه به این‌که تحقیقات درمورد اثرات منیزیم بر علائم وزوز گوش محدود است، به‌سختی می‌توان به طور قطعی گفت که این ماده معدنی می‌تواند وضعیت را بدتر کند. طبق گزارشات، برخی از افراد ذکر کرده‌اند که مصرف منیزیم منجر به بهبودی نشده است و یا علائم را به‌طور جزئی، تشدید کرده است.
هنگام شروع مکمل منیزیم، حتما با کمترین دوز ممکن شروع کنید و هرگونه تغییر در علائم خود را، چه بهتر شدن و چه بدتر شدن، پایش کنید.

درمان‌ وزوز گوش | 11 روش برای درمان
مشاهده کنید!

عوارض احتمالی مصرف منیزیم چیست؟

برای فردی سالم و معمولی، اگر دریافت منیزیم از طریق غذا‌ها باشد، وقوع عوارض جانبی بعید است. حتی اگر غذا‌های غنی از منیزیم زیادی در یک وعده غذایی مصرف کنید، کلیه‌ها قادر به دفع منیزیم اضافی مصرف‌شده از طریق غذا‌ها و پیشگیری از عوارض جانبی آن هستند.

منیزیم و تداخلات دارویی

بااین‌حال، مصرف بیش از حد منیزیم از طریق مکمل‌ها، درصورت مصرف دارو‌هایی برای درمان بیماری‌های دیگر، می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود.

  • اگر بیس فسفونات مصرف می‌کنید، مکمل‌های غنی از منیزیم ممکن است اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد. با فاصله انداختن بین مصرف دارو‌ها و مکمل‌ها به مدت ۲ ساعت از این خطر پیشگیری کنید.
  • منیزیم می‌تواند آنتی‌بیوتیک‌ها را غیرقابل حل شدن کند. آنتی‌بیوتیک‌ها را حداقل ۲ ساعت قبل یا ۴ تا ۶ ساعت بعد از مصرف مکمل منیزیم مصرف کنید.
  • اگر از دیورتیک‌های حلقه‌ای یا تیازیدی نیز استفاده می‌کنید، مکمل منیزیم ممکن است بی‌اثر شود. این دارو‌های خاص، دفع منیزیم از طریق ادرار را افزایش می‌دهند. اگر باید مکمل‌های منیزیم مصرف کنید، با پزشک خود درمورد تغییر دیورتیک‌های مصرفی خود به دیورتیک‌های نگهدارنده پتاسیم، که ترشح منیزیم را کاهش می‌دهند، مشورت کنید.

فراموش نکنید!

برای جذب بهتر و جلوگیری از تداخلات دارویی، حتما میان مصرف منیزیم و سایر دارو‌ها یا مکمل‌های فیبر فاصله بیندازید. همیشه قبل از شروع مکملی جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مکمل

حتی اگر مشکل زمینه‌ای دیگری که نیاز به دارو داشته باشد ندارید، مصرف مکمل‌های با دوز بالا بدون خطر نیست.
شایع‌ترین عوارض جانبی شامل اسهال، حالت تهوع و گرفتگی عضلات است که معمولا ناشی از مصرف بیش از حد منیزیم کربنات، گلوکونات، اکسید یا کلرید می‌باشد.

خلاصه

وزوز گوش چه وزوز گوش یک‌طرفه باشد و چه وزوز گوش دوطرفه، مشکلی کلافه‌کننده و گاهی ناتوان‌کننده است که به‌عنوان تولید صدا در گوش‌ها، حتی زمانی که هیچ محرک خارجی وجود ندارد، شناخته شده است. برخی ااز انواع این مشکل ممکن است خودبه خود برطرف شوند و یا علائم با گذشت زمان کاهش یابد، اما افراد دیگری ممکن است برای کنترل علائم به دارو نیاز داشته باشند.
منیزیم ماده معدنی حیاتی‌ای است که بدن برای عملکرد شنوایی به آن نیاز دارد، اما این ماده مغذی به طور کامل برای تایید این مورد که آیا مکمل منیزیم می‌تواند به‌طور دائم علائم وزوز گوش را کنترل کند، مورد مطالعه قرار نگرفته است. قبل از اقدام به مصرف هر مکملی، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

منابع

tinnitus.org.uk
medicalnewstoday.com

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس