درمان‌ وزوز گوش | 11 روش برای درمان

درمان‌ وزوز گوش | 11 روش برای درمان 1

وزوز گوش (tinnitus) احساس شنیدن صدای زنگ یا سایر صداها است که منشا خارجی ندارد، معمولا صدای زنگ در گوش توصیف می‌شود، اما صدای آن ممکن است مانند کلیک، فِش‌فِش، جیرجیر، وِزوِز یا سوت باشد.

صدای وزوز می‌تواند خیلی آرام یا خیلی بلند باشد و فرکانس آن نیز ممکن است زیر (بالا) یا بم (پایین) باشد. برخی از افراد آن را در یک گوش می‌شنوند و برخی دیگر آن را در هر دو گوش می‌شنوند. افراد مبتلا به وزوز گوش شدید ممکن است در شنیدن، کار یا خوابیدن مشکل داشته باشند.

وزوز گوش بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای از یک بیماری است. علامتی اشتباه در سیستم شنوایی است. سیستم شنوایی شامل گوش، عصب شنوایی (گوش داخلی را به مغز متصل می‌کند) و قسمت‌هایی از مغز است، که صدا را پردازش می‌کنند.

شنیدن صدای زنگ در گوش

بیماری‌های مختلفی ممکن است باعث وزوز گوش شوند. یکی از شایع‌ترین موارد، کم شنوایی ناشی از سر و صدا است.

وزوز ممکن است موقت یا مداوم، خفیف یا شدید، تدریجی یا ناگهانی باشد. وزوز گوش معمولا درمان قطعی ندارد، بدان معنی که صدای وزوز کاملا از بین نمی‌رود. روش‌های درمانی مختلف به شما کمک می‌کنند تا این صدا را مدیریت کنید.

به عبارت دیگر، این روش‌ها می‌توانند به کاهش شدت درک شما از وزوز کمک کنند. این روش‌ها ممکن است نتوانند به‌طور کامل جلوی شنیدن صدای درک شده را بگیرند، اما می‌توانند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند.

وزوز گوش
مشاهده کنید!

11 روش برای درمان وزوز گوش

  1. سمعک

در بیشتر افراد وزوز گوش یکی از عوارض کم شنوایی است. وقتی شنوایی خود را از دست می‌دهید، مغز شما در روند پردازش صدا دچار تغییراتی می‌شود. سمعک وسیله الکترونیکی کوچکی است که از میکروفون، تقویت‌کننده و رسیور (بلندگو) برای تقویت صدا تشکیل شده است. سمعک می‌تواند تغییرات ساخت‌پذیری عصبی (نوروپلاستیسیتی) مغز در پردازش صدا را اصلاح کند.

اگر وزوز گوش دارید، ممکن است متوجه شویدکه هرچه بهتر می‌شنوید، کمتر وزوز گوش خود را حس می‌کنید یا می‌شنوید. در مطالعه‌ای که در سال 2007 در مجله معتبر The Hearing Review منتشر شد، مشخص شد که سمعک تقریباً به 60 درصد از افراد مبتلا به وزوز گوش کمک می‌کند. همچنین حدود 22 درصد از آن‌ها بهبود قابل‌توجهی نشان دادند.

 

سمعک و کمک به درمان وزوز گوش

  1. دستگاه‌های پوشاننده صدا

دستگاه‌های پوشاننده صدا (Sound-masking)، صدایی دلپذیر یا ملایم تولید می‌کنند که تاحدی صدای وزوز گوش را پوشش می‌دهد و باعث می‌شود که صدای وزوز کمتر شنیده شود.

این دستگاه‌ها می‌توانند نویز سفید (white noise)، نویز صورتی (pink noise)، صداهای طبیعت، موسیقی یا سایر صداهای محیطی را پخش کنند.

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند سطح صدای خارجی (صدای دستگاه‌های پوشاننده صدا) کمی بلندتر از وزوز گوش باشد، اما برخی ترجیح می‌دهند صدای پوشاننده کاملا صدای وزوز گوش را پوشش دهد.

برخی از افراد از سیستم‌های صوتی تجاری برای آرامش یا خوابیدن استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان از هدفون، تلویزیون، موسیقی یا حتی صدای فَن استفاده کرد.

مطالعه‌ای در سال 2017 در مجله Frontiers in Aging Neuroscience نشان داد که استفاده از نویز پهن‌باند، مانند نویز سفید یا نویز صورتی، موثرتر است. صداهای طبیعت تاثیر کمتری دارند.

3. سیستم‌های صوتی اصلاح‌شده یا سفارشی

  1. سیستم‌های صوتی اصلاح‌شده یا سفارشی

دستگاه‌های پوشاننده صدای استاندارد به شما کمک می‌کنند که صدای وزوز گوش را در حین استفاده از آن‌ها پوشش دهید، اما اثرات طولانی‌مدت ندارند. دستگاه‌های پیشرفته‌تر از صداهای شخصی‌سازی شده و متناسب با وزوز گوش شما استفاده می‌کنند.

برخلاف دستگاه‌های صوتی معمولی، این دستگاه‌ها به‌طور متناوب استفاده می‌شوند. ممکن است مدت‌ها پس از خاموش شدن دستگاه از مزایای آن یعنی کاهش صدای وزوز بهره‌مند شوید و با گذشت زمان ممکن است بهبود بلندمدت در بلندی درک‌شده از وزوز گوش خود را تجربه کنید.

مطالعه‌ای که در سال 2017 در مجله گوش و حلق وبینی منتشر شد، نشان داد که صدای شخصی‌سازی‌شده، بلندی صدای وزوز گوش را کاهش می‌دهد و ممکن است از نویز پهن‌باند بهتر باشد.

سمعک‌های ریک/رایت (RIC/RITE)
مشاهده کنید!
  1. رفتار درمانی

وزوز گوش با استرس عاطفی همراه است. افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی در افراد مبتلا به وزوز گوش شایع است. درمان شناختی رفتاری (CBT) روشی است که به افراد مبتلا به وزوز گوش کمک می‌کند که با این شرایط زندگی کنند. درمان شناختی رفتاری به‌جای کاهش صدای وزوز، به شما می‌آموزد که چگونه آن را بپذیرید. هدف این است که کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید و از بروز اختلال در زندگی روزمره شما جلوگیری کند.

 

رابطه افسردگی و وزوز گوش

این روش شامل کار با درمانگر یا مشاور، معمولاً یک‌بار در هفته، برای شناسایی و تغییر الگوهای تفکر منفی است. درمان شناختی رفتاری در ابتدا برای درمان افسردگی و سایر مشکلات روانشناختی ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد به افراد مبتلا به وزوز گوش خیلی کمک می‌کند. مطالعات و بررسی‌های متعددی نشان داده که CBT به میزان زیادی ناراحتی و آزردگی ناشی از وزوز را بهبود می‌بخشد.

  1. مدیریت پیشرفت وزوز گوش

مدیریت پیشرفت وزوز گوش (PTM) برنامه درمانی است که وزارت دفاع ایالات متحده ارائه کرد. وزوز گوش یکی از شایع‌ترین اختلالات است که در افراد نظامی دیده می‌شود. صداهای بلند در جنگ (و آموزش) اغلب منجر به کم شنوایی ناشی از سر و صدا می‌شود.

  1. داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب

درمان وزوز گوش اغلب شامل ترکیبی از روش‌ها است. پزشک ممکن است برای بخشی از درمان شما دارو توصیه کند. این داروها ممکن است باعث شود علائم وزوز گوش شما کمتر آزاردهنده‌تر شود، در نتیجه کیفیت زندگی شما بهبود می‌یابد. داروهای ضداضطراب همچنین درمانی موثر برای بی‌خوابی است.

 

داروی ضد اضطراب به نام آلپرازولام (Xanax) و کمک به درمان وزوز گوش

مطالعه‌ای منتشر شده در مجله Medical Science Monitor نشان داد که داروی ضداضطراب به‌نام آلپرازولام (Xanax) تاحدی باعث تسکین مبتلایان به وزوز گوش می‌شود.

طبق گزارش انجمن وزوز گوش آمریکا، داروهای ضدافسردگی که معمولا برای درمان وزوز گوش استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • کلومیپرامین (آنافرانیل)
  • دزیپرامین (نورپرامین)
  • ایمی‌پرامین (Tofranil)
  • نورتریپتیلین (پاملور)
  • پروتریپتیلین (Vivactil)
پنج روش برای درمان وزوز گوش (زنگ گوش) پس از کنسرت
مشاهده کنید!
  1. درمان اختلالات و موانع

طبق اعلام انجمن وزوز گوش آمریکا، بیشتر موارد وزوز گوش در اثر کم شنوایی ایجاد می‌شود. اما گاهی‌اوقات، وزوز گوش در اثر تحریک سیستم شنوایی ایجاد می‌شود. وزوز گوش گاهی می‌‌تواند علامت مشکلی در مفصل گیجگاهی-فکی (TMJ) باشد.

اگر وزوز گوش شما در اثر مفصل گیجگاهی-فکی ایجاد شده باشد، در این صورت روش‌های درمانی دندانپزشکی یا تغییر مجدد طرز قرارگیری دندان‌ها بر روی هم می‌تواند مشکل را کمتر کند.

وزوز گوش همچنین می‌تواند نشانه‌ای از جرم گوش اضافی باشد. از بین بردن انسداد ناشی از جرم گوش ممکن است کافی باشد تا موارد خفیف وزوز گوش از بین برود. اشیا خارجی که در مقابل پرده گوش قرار می‌گیرند نیز می‌توانند باعث وزوز گوش شوند. در این موارد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند به شما کمک کند.

ورزش منظم و کاهش استرس

  1. ورزش

ورزش به‌طور چشمگیری به سلامت شما کمک می‌کند. وزوز گوش می‌تواند با استرس، افسردگی، اضطراب، کمبود خواب و بیماری تشدید شود. ورزش منظم به شما کمک می‌کند که استرس را مدیریت کنید، بهتر بخوابید و سالم‌تر بمانید.

  1. کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی

در طی یک دوره هشت هفته‌ای از کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR)، شرکت‌کنندگان مهارت‌هایی را برای کنترل توجه خود با آموزش ذهن‌آگاهی یاد می‌گیرند. به‌طور معمول، این برنامه به منظور کاهش توجه فرد از درد مزمن طراحی شده است، اما می‌تواند به همان اندازه برای وزوز گوش موثر باشد.

شباهت‌های بین درد مزمن و وزوز گوش باعث شده که محققان برنامه کاهش استرس وزوز گوش مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBTSR) را توصیه کنند. نتایج مطالعه‌ای مقدماتی، که در مجله شنوایی (Hearing) منتشر شد، نشان داد که شرکت‌کنندگان در یک برنامه MBTSR هشت هفته‌ای، به‌طور قابل‌توجهی احساس‌شان از وزوز گوش خود را تغییر دادند. این شامل کاهش افسردگی و اضطراب نیز بود.

  1. مراقبه ذهن‌آگاهی DIY

برای شروع کار با آموزش ذهن‌آگاهی لازم نیست در یک برنامه هشت هفته‌ای ثبت نام کنید. شرکت‌کنندگان در برنامه MBTSR نسخه‌ای از کتاب پیشگویی «زندگی کامل فاجعه» از Jon Kabat-Zinn دریافت می‌کنند. این کتاب برای تمرین ذهن‌آگاهی در زندگی روزمره است. شما درباره آن می‌آموزید و به تمرین کردن، مراقبه و تکنیک‌های هوازی که می‌تواند به تمرکز شما از وزوز گوش کمک کند، ترغیب می‌شوید.

قیمت سمعک
مشاهده کنید!
  1. سایر روش‌های درمانی

چندین روش جایگزین یا مکمل برای درمان وزوز گوش وجود دارد، از جمله:

  • مکمل‌های غذایی
  • هومیوپاتی
  • طب سوزنی
  • هیپنوتیزم
  • طب سنتی

هیچ‌کدام از این روش‌های درمانی را مراکز علمی تایید نکرده‌اند.

بسیاری از مردم متعقدند که گیاه جینکو بیلوبا (gingko biloba) برای درمان وزوز مفید است، اما هنوز مطالعاتی در مقیاس بزرگ این موضوع را تایید نکرده‌اند. مکمل‌های غذایی بسیاری وجود دارد که ادعا می‌شود داروهای وزوز گوش است. آن‌ها معمولا ترکیبی از گیاهان و ویتامین‌ها است که اغلب شامل روی، جینکو و ویتامین B12 هستند.

این مکمل‌های غذایی را سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ارزیابی نکرده و با تحقیقات علمی تایید نشده‌اند. با‌این‌حال، گفته می‌شود این مکمل‌ها ممکن است به بعضی از افراد کمک کنند.

گیاه جینکو بیلوبا (gingko biloba) برای درمان وزوز گوش

 

چه ‌زمانی به پزشک مراجعه کنید

وزوز گوش به‌ندرت نشانه یک بیماری جدی پزشکی است. چنانچه وزوز گوش باعث اختلال در خواب، کار یا شنوایی شما شده، به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالا گوش شما را معاینه می‌کند و سپس شما را به شنوایی‌شناش برای تست شنوایی‌سنجی ارجاع می‌دهد.

بااین‌حال، اگر همراه با وزوز دچار فلج صورت، افت شنوایی ناگهانی، تخلیه مایع بد بو از گوش یا صدای ضربان‌دار ه‌مزمان با ضربان قلب خود شدید، باید به بخش اورژانس مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

وزوز گوش درمان قطعی ندارد است. هیچ توضیح و درمان ساده‌ای برای آن وجود ندارد. اما روش‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی شما وجود دارد. استفاده از سمعک، درمان شناختی رفتاری و مراقبه ذهن‌آگاهی گزینه‌های درمانی مناسبی هستند.

3.3/5 - (195 امتیاز)

65 دیدگاه برای “درمان‌ وزوز گوش | 11 روش برای درمان

  1. حسن حسینی گفته:

    سلام
    من شنوایی سنجی رفتم
    گوشم باد وارد کرد وسرم گیج رفت گفت طبیعی هست بعد چند سانیه درست میشه درست شد
    الان بعد یک ماه گوش چپم وزوز میکند
    چکار کنم
    متشکر

  2. بتی گفته:

    لطفا راهنمایی کنین یک‌گوش همسرم صدا میده وزوز الان چهار ساله اعصاب نزاشتع عصبی شده یک نفر گفته با دستگاه ماسکر نتیجه گرفته خواستم بپرسم بنظرتون ماهم تهیه کنیم ازاین دستگاه

  3. معصوم گفته:

    سلام از بهمن سال ۹۳ دچار وزوز در هردو گوش شدم بعد از گذشت ۴ماه گوش راستم کامل خوب شد وگوش چپ همچنان وزوز داردپیش دکتر متخصص گوش حلق بینی طی ۱ سال تحت نظر بودم ولی نتیجه ای نگرفتم و گفتند حساس نباش عادت میکنی الان ۲ماه صدای وزوز بلند تراز قبل شده.لطفا راهنمایی کنید.باتشکر

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      مواردی که در مقاله آورده شده را رعایت کنید، صدای وزوز گوشتان را کمتر احساس خواهید کرد.

  4. اسماعیل گفته:

    باسلام .من چند روز پیش برای صدای ضرباندار از گوش راست وصدای وزوز ازگوش چپم رفتم پیش متخصص گفتن باید سمعک بزنی ایا با سمعک این صداها از بین میره یا نه .ممنون

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      با استفاده از سمعک، صدای وزوز از بین نمی‌رود، صدای وزوز را احساس نمی‌کنید یا کمتر احساس می‌کنید.

  5. محمد موسوی گفته:

    با سلام و احترام-آیا تزریق آمپول داخل پرده گوش(کورتن) به علاج بیماری کمک خواهد کرد؟

  6. آذین گفته:

    با سلام مادربزرگم سنش 90 هست و به شدت گوشش صدای وزوز میکنه باید چکار کنیم؟

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی، معاینه گوش و درصورت لزوم درخواست تست شنوایی‌سنجی.

  7. فاطمه گفته:

    با سلام مادر بزرگ‌من ۷۲ سالشه و الان ۵ ساله مبتلا به ۱دای وز وز در گوشش شده بطوری که در شبانه روز صداش قطع نمیشه لطفا راهنمایی کنید چکار کنن ؟ خیلی ممنونم

  8. Mobina najafian گفته:

    سلام من چند ساله وز وز گوش دارم و خیلی از صداها را نمیتوانم بشنوم یا ارام میشنوم چه راه حلی پیشنهاد میکنید؟

      • Army گفته:

        سلام
        من عروسی رفتم صدا خیلی بلند بود
        چن روزی میشه وز وز گوش دارم اما خیلی کمه وقتی همه جا ساکت میشه صداشو میشنوم نگرانم
        ۱۵سالمه

  9. محمدامین گفته:

    سلام من دو سه روزه گوشه سمت راستم کم میشنوهه به طوری که باد گرفته اما باد نگرفته مثل باد گرفتگی هست و گاه وقت ها هر صدایی میشنوم وزوز گوش دارم مثلا هرچی صدا بیشتر میشه وزوز گوشمم بیشتر میشه باز صدا کمتر میشه وزوز گوشم کمتر میشه چیکار کنم این چه بیماری است؟

  10. احمد پیل گفته:

    با سلام، ۶۵ سالمه، مدت ۲ سال هس که دچار وزوز گوشم،کمی هم گیچ میشم ،صدایی که از دور میشنوم دوبله میشه ،درمانش چیست؟

  11. سیما گفته:

    سلام من ۴۵ سال دارم و مدتیه گوش چپم وزوز دایم داره و با مراجعه به پزشک و شنوایی سنجی شروع کم شنوایی تشخیص دادن.سوالم اینه ایا راهکاری برای پیشگیری از گسترش کم شنوایی وجود داره؟وایا ممکنه به مرور گوش راستم هم دچار بشه؟ و برای پیشگیری چکار باید کرد؟

  12. علی اکبر گفته:

    سلام خسته نباشید دکتر مدت چهار پنج ماهی هست که گوش چپ من وزوز میکند پیش متخصص گوش هم رفتم یک نسخه برام نوشت گفت خوب میشی استامینوفین ویتامین ۳ اصلا ذره ای در وز وز گوشم تاثیری نکرد که اضافه هم شد لطفا راهنمایم کنید ممنون میشم

  13. Hassan گفته:

    سلام…من هشت‌سال پیش بر اثر ضربه شدید به گیجگاه دچار وزوز گوش شدم دکتر رفتم قرص دادوشنوایی سنجی فرستادم…اما هنوز بعد گذشت هشت سال خوب نشدم و پیگیری نکردم… بنظرتون میشه با شستشو وزوزگوشم درمان بشه…ممنون

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      وزوز گوش در برخی موارد درمان قطعی ندارد، اگر علت وزوز تجمع جرم گوش باشد، با شستشو وزوز از بین می‌رود.

  14. Hassan گفته:

    سلام من بر اثر ضربه به گیجگاهم درحدود هشت سال پیش دچار وزوز گوش شدم آیا درمانی دارد

  15. محمدنژاد گفته:

    با درود. آیا شستوشوی گوش توسط پزشک تاثیری در کم شدن وزوز گوش دارد؟

  16. مرتضی گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمتتون ببخشید من 17 سالمه و بدبختانه گوشم زنگ میزنه خواهش میکنم راهنمایی کنید وقتی صداهای تیز مثل شیشه افتادن خودکار روی میز و از این قبیل صدا ها رو میشنوم بلافاصله بعد از تموم شدن صدا گوشم زنگ میزنه اگه میخواید بدونید گوشم چجوری میشه بینی خودتون رو بگیرید بعد هوا رو از بینی خارج کنید خواهش میکنم بگین چه مواد غذایی مصرف کنم یا چیکار کنم تا گوشام بهتر بشه بسیار ممنون خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

  17. محسن گفته:

    سلام من سنم ۲۴ هستش اول گوشم عفونت داشت بعد صدا پیدا کرد زیاد بعد یک ماه دارو خوردم گوشم صداش کم شد اما خوب نشد رفتم متخصص گفت گوشت سالمه رفتم مغز و اعصاب گفتم مشکلی نداری الان ۲ ماه شد صداش بازم کمتر شده هالا من چیکار کنم تا کامل خوب بشع

  18. علی گفته:

    سلام وقت بخیر
    مدت دوسال است وز وز گوش دارم وباعث کم شنوای من شده

    موقع سرصدا بیشتر باشد وز وز گوشم زیاد میشه وهمچنان هنگام بلند شدن از خواب، خستگی در اثر دویش ویا کار فزیکی.
    راه حل به نظرشما چی خواهد بود

  19. زهره گفته:

    ای کاش یه درمان قطعی پیدا میشد برا صوت مداوم گوش وقتی تنها میشم صدای گوشم خیلی آزاردهندس ای کاش محققان بیشتر تلاش کنند برای درمان این بیماری لاعلاج

  20. محمد گفته:

    سلام من یک سالی هست گوش سمت راستم صدای وزوز می دهد گاهی دائمی می شود آیا تحریک سیستم شنوای اثر گذار است

  21. مرمر گفته:

    من از۴ماه پیش که رفتم ام ارای مغزوستون فقرات ،وزوزگوشم شروع شد-یعنی اون صداهایی که تو ام ارای شنیدم فک کنم عامل ایجاد وزوزم شد-ضمنا همون موقع تشخیص ام اس خفیف دادن وشروع به استفاده از کورتون وآمپول برادرمانم کردم-ولی بعداز گذشت ۴ماه دکترم گفت ربطی به ام است نداره-شنوایی سنجی نرمال بود-میتونه از ام ار انجام دادن باسه؟

  22. moslem گفته:

    سلام .من الان حدود بیست و دو سال هست که زمان خدمت سربازی تو میدان تیر عصب گوشم آسیب دید و مدام وزوز گوش دارم .بعد از کلی پیگیری و درمان متوجه شدم که درمان ندارد فقط فقط باید به صدا عادت کنید و بهش فکر نکنی .وسلام

  23. 09172206570 گفته:

    سلام..من چهار سال است مدام هر دو گوشم صدای سوت میده صبح ها که از خواب بیدار میشم این صدا را بیشتر احساس می‌کنم..دکتر رفته ام میگه عصب شنوایی شما ضربه خورده.. لطفاً مرا راهنمایی کنید.. خیلی نگران هستم ..

  24. علی چلبی گفته:

    من از سال ۶۳ وزوز هردو گوش را یادگاری از جبهه با خود آوردم . درسته روی اعصابم خیلی اثر گذاشته . اما بهش عادت کردم . اگر درمانی باشه معجزه است

  25. زمان گفته:

    سلام خدمت شما من یک دو ماه است که گوشی چپم صدا می‌دهد داکتر رفتم تست شنوای گرفت مشکل شنوای ندارم گوشام سالم است . من باید چه کار کنم که این صدا ازبین بیرود؟

  26. Amin گفته:

    سلام
    من از هندزفری خیلی استفاده میکنم ولی همیشه صدا روی ۴۰ درصده خیلی کمه
    ولی با اینحال چند روزیه وز وز گوشی گرفتم
    مشکل جدیه؟من نیاز به استفاده از هندزفری دارم
    آخه تعجب میکنم من که با صدای کمتر از حد ذکر شده(۶۰درصد)گوش دادم!

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      بهتر است از بلندگو استفاده کنید، استفاده از هندزفری به مرور زمان باعث کم شنوایی و وزوز گوش می‌شود.

  27. مسعود گفته:

    سلام من حدود ۵ سال است صدای سوت گوش چپ دارم در اکثر مواقع صدای آن کم است و من متوجه نمیشوم ولی در بعضی مواقع صدای آن زیاد میشود و اذیت کننده است. روشی یاد گرفتم که میتواند موثر باشد، در هنگام خواب با تمرکز بروی صدای سوت گوش سعی کنید آن را کم کنید و این امکان وجود دارد. ویتامین ها مثل ویتامین های B, منیزیوم زینک و جینکو بیلوبا نیز موثر هستند. با تشکر

  28. هادی احمدی گفته:

    ایا درمانی برای وزوز گوش دائم اومده یازده ساله داره عذابم میده

  29. منوچهر گفته:

    سلام .منوچهر هستم پسرم ۵سال ویک ماه سن دارد مدتی است گاه وبیگاه می‌گوید یه زنبور از بغل گوشم رد شد در حالی که زنبوری در کار نیست .لطفا راهنمایی کنید به کی مراجعه کنم

  30. بی‌نام گفته:

    سلام من یکی دو روزه وقتی اب دهنم رو قورت میدم یه صدایی مثل کلیک کردن رو توی گوش چپم میشنوم در حد یک ثانیه بعد خودش قطع میشه،مشکل از چیه؟

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      باید گوش شما معاینه شود. لطفا مقاله اختلال عملکرد شیپور استاش را در قسمت مقالات گوش مطالعه کنید.

  31. خانی. گفته:

    سلام عصر بخیر الان من تقریبا 8ماهه 24ساعته دچاروزوز گوش سمته راستم شدم به پزشکه متخصص جراح حلق و بینی هم مراجعه کردم ودکترم بهم گفت گوشت مشکل بدی نداره وخوب میشه ولی 3ماه از دکتررفتنه من گذشت ولی همچنان گوشه سمت راسته هم وزوز میکنه وصدامیده وازاون موقع بهبود پیدا نکرده که هیچ بلکه بدترم شده نمیدونم راستش باید چیکارکنم ومن میخوام بدونم باید تاکی وزوز گوش داشته باشم ممنون زودتر بگید

  32. آیدا گفته:

    سلام. گوش راستم کلا نمیشنوه(جراحی هم شده) و گوش چپم هم جراحی کردم و تا حدی شنوایی داره ولی صدای گوشم اینقدر اذیتم میکنه. دکترم هم گفت نمیشه کاری کرد شما پیشنهادی ندارید؟ میدونم آخر این مقاله گفتید درمان نداره ولی گفتم شاید بشه کاری کرد.دیونم کرده

    • اردلان گفته:

      درود بر شما منم کم شنوایی دارم سمعک استفاده میکنم وزوز هم دارم میخوام ببینم شما راهی پبدا کردید؟

  33. سعید گفته:

    سلام ۲ سوال داشتم
    ۱، تو سکوت صدای هیس مانند نویز فرکانس بالا میشنوم ایا عادیه یا بد تر میشه ؟
    ۲، زمان استفاده از گوش پاک کن یکی از گوش هام گوش پاک کن خیلی کم میره و انگار به ته گوش میرسه با اینحال که خیلی کم میره تو اما با برخورد به همون مانع درد میگیره و صدای وحشتناکی از برخوردش تو گوشم میده ولی گوش دیگرم خیلی عمیق تر و راحت میره .
    ممنون میشم نظرتون رو بگید

  34. محمدحسین فتحی گفته:

    من یک ماهه گوش سمت چپم صدای سوت و هوا میشنوم، شنوایی سنجی رفتم گفت شنواییت خوبه،باید بگم از وقتی کل دندان هام رو کشیدم صدا افتاده توگوشم لطفا راهنمای کنید

  35. army گفته:

    سلام
    من ۱۴ سالمه و طی یکسال اخیر از هندزفری به صورت مداوم استفاده کردم
    الان دو روزه گوش چپم وزوز میکنه ، برم دکتر قطعی خوب میشه ؟

  36. علی گفته:

    سلام آقای دکتر
    من تو ایتالیا هستم دوماه شده گوش سمت راست هم وزوز داره و هم شنوایش کم شده. دو بار به دکتر مراجعه کردم اما نتیجه ای نگرفتم. چکار کنم الان خیلی آزارم میدهد. آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد مجرای گوش تنگ شده

  37. نرگس گفته:

    سلام من دیروز هندزفری تو گوشم بود اهنگ پلی کردم نگو صدا بلند بود سریع کم کردم یکم درد گرفت اون موقع و الان وز وز میکنه احساس سنگینی میکنم چیکار کنم لطفا بگین

  38. علی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    به طور ناگهانی از پریشب صدا در گوش چپم اکو میشه.
    میشه لطف کنید بگید دلیلش چیه و باید چیکار کنم؟
    بسیار متشکرم

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      ابتدا باید گوش شما معاینه شود. همچنین، مقاله گرفتگی گوش در قسمت مقالات را مطالعه کنید.

  39. زینب گفته:

    بعد عروسی‌گوشم سوت میکشید،کم بود ..
    گفتن عادیه ولی الان دو روز گذشته
    من خوب نشدم …
    وای من چیکار کنم‌‌‌‌‌…😭😭؟؟؟؟

  40. mostafa گفته:

    سلام اگه شنوایی ۵۰ درصد کاهش داشته باشه باید سمعک زد؟ پزشگ گوش حلق بینی رفتم گفتن تا ۵۰ سالگی نیاز نیست سمعک بزنی.

  41. پروین گفته:

    سلام بیشتر از ۲۰ ساله که در گوش راستم صدای وزوز شدیدی دارم .به مرور شنواییشو تا ۹۰ در صد از دست داده ام .سی تی اسکن و شنوایی سنجی و خیلی کارا کرده ام ولی همچنان درمان نشده.چه پیشنهادی دارین؟

  42. حسین گفته:

    سلام وقت بخیر بنده ۴۷ ساله هستم و حدود یک ماه هست در گوشهام صدای سوت ( وزوز) دارم. به تازگی از صدای خیلی بلند یا هندزفری استفده نکردم. شاید بعضی وقتا صدای ضبط ماشین رو بکم بالا برده باشم. تست شنوایی سنجی هم متأسفانه پایین بود. آیا این صدا همچنان تداوم خواهد داشت؟؟

  43. اردلان گفته:

    درود بر همه منم هر دو گوش سمعک استفاده میکنم شنواییشون تا ۸۰ در صد از دست دادم وزوز شدیدم دارم موندم چه بکنم بکل زندگیم و تعطیل کرده ۳۸ سال سنم هست از یه آدم فعال و پرانرژی یه منزوی درست کرده. دعا کنیم سریعتر دارو ساخته بشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.