پنج روش برای درمان وزوز گوش (زنگ گوش) پس از کنسرت

وزوز گوش در کنسرت

 

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صداهای بلند مانند حضور در کنسرت بدون قالب محافظ، می‌تواند به ساختارهای ظریف داخل گوش آسیب برساند. این مسئله می‌تواند باعث زنگ زدن گوش‌ها (وزوز گوش) شود.

وزوز گوش (Tinnitus) می‌تواند آزاردهنده باشد، زیرا صدای گوش می‌تواند شنیدن را دشوار و زندگی روزمره را دچار اختلال کند. وزوز گوش بعد از کنسرت معمولاً موقتی است و باید طی چند روز از بین برود. بااین‌حال، ممکن است آسیب به ساختارهای گوش دائمی باشد، بنابراین انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از کم شنوایی مهم است.

آسیب صوتی چگونه رخ می‌دهد؟

صدای بلند می‌تواند به سلول‌های موئی کوچک در گوش داخلی آسیب برساند. این سلول‌های موئی در پاسخ به صدا مرتعش می‌شوند و پیامی را به مغز می‌فرستند. پس از نابودی، این سلول‌ها دوباره رشد نمی‌کنند.

وزوز گوش در کنسرت

دانشمندان تصور می‌کنند آسیب به این سلول‌ها باعث می شود که مغز پیامی را که دریافت می‌کند، نادرست تفسیر کند، بنابراین به جای آن صدایی را تولید می‌کند. این همان چیزی است که باعث می‌شود فرد بعد از کنسرت، حتی در هنگام ساکت بودن اتاق، صدای زنگ گوش خود را بشنود.

صدای برخی از سازها ممکن است خیلی بلند باشد. هرگونه قرار گرفتن در معرض صداهای بالای 85 دسی‌بل (dB) می‌تواند باعث کم شنوایی ناشی از نویز یا صداهای بلند شود.

برای مرجع، شدت بلندی مکالمه معمولی حدود 60 دسی‌بل است. میزان سر و صدای ناشی از ترافیک شهری سنگین حدود 85 دسی‌بل است. شدت صدا درکنسرت‌ها معمولا بیش از 85 دسی‌بل است.

به‌طور میانگین، افراد ممکن است علائمی (صدای گوش) را تجربه کنند که فقط چند ساعت طول بکشد، در مواردی که فرد به‌طور مرتب به موسیقی زنده گوش دهد یا زیاد به کنسرت برود، اگر برای اقدامات درمانی یا پیشگیری از آسیب کاری انجام ندهد، ممکن است برای دوره‌های طولانی‌تری به وزوز گوش مبتلا شود.

وزوز گوش
مشاهده کنید!

پنج درمان خانگی

روش‌های مختلفی برای کمک به درمان وزوز گوش وجود دارد، از جمله:

  1. در معرض صداهای بلند قرار نگیرید

درحالی‌که در اغلب موارد گوش‌ها ممکن است بهبود یابند، اما هنوز هم مهم است که هنگام ابتلا به وزوز گوش از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خودداری کنیم.

از حضور در مکان‌های پُر سر و صدا و استفاده از هدفون اجتناب کنید. تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو با صدای کمتر از حد معمول نیز ممکن است به بهبود گوش کمک کند.

صداهای بلند و وزوز گوش

  1. حواس‌پرتی

گاهی‌اوقات، وقتی صدای دیگری در محیط نیست، فرد فقط به صدای گوش خودش توجه می‌کند. در این موارد، ممکن است گوش دادن به موسیقی ملایم یا پادکست جذاب ممکن است باعث شود که فرد به زنگ زدن گوشش توجه‌ای نکند.

مدیتیشن (Meditation) و یوگا نیز ممکن است به تمرکز نکردن روی زنگ گوش کمک کند. این روش‌ها همچنین ممکن است به کاهش استرس کمک کنند. گاهی‌اوقات استرس، عامل مؤثری در وزوز گوش است.

  1. نویز سفید

اگر زنگ گوش در خواب مشکل ایجاد کند، ممکن است استفاده از برخی از صداها مانند نویز سفید ملایم به منحرف کردن مغز از تمرکز بر صدای گوش کمک کند.

برای برخی از افراد صدای فَن اتاق کافی است تا آن‌ها بخوابند. دیگران صدای امواج اقیانوس یا صدای پارازیت تلویزیون را ترجیح می‌دهند که به آن‌ها در خوابیدن کمک کند.

  1. ضربه زدن به سر

روش دیگر برای کمک به کاهش یا از بین بردن زنگ گوش بعد از کنسرت، نوعی ضربه زدن به سر است.

ضربه زدن به سر شامل چند مرحله ساده است:

  • کف دست را روی گوش قرار دهید و انگشتان را در پایه جمجمه در قسمت پشت سر قرار دهید.
  • گوش‌های خود را با کف دست نگه داشته و انگشتان سبابه را به سمت بالا بکشید و به پشت سر ضربه بزنید. این باید صدایی را درون سر ایجاد کند که شبیه به صدای طبل باشد.
  • حدود 50 بار به‌آرامی روی سر ضربه بزنید.
  • هر روزی که لازم است چند بار این کار را تکرار کنید.
  1. مصرف کمتر الکل و کافئین

اغلب به افرادی که بعد از کنسرت زنگ گوش دارند گفته می‌شود، نوشیدن الکل و کافئین را متوقف کنند. درحالی‌که شواهد علمی کمی برای تأیید این ادعا وجود دارد، ممکن است برخی از افراد متوجه شوند که مصرف کمتر کافئین یا الکل می‌تواند به کاهش علائم آن‌ها کمک کند.

درمان‌ وزوز گوش | 11 روش برای درمان
مشاهده کنید!

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر زنگ گوش شما بعد از یک روز از بین نرود، ممکن است زمان مراجعه به پزشک باشد. این امکان وجود دارد که عامل دیگری غیر از کنسرت باعث وزوز گوش شود. وزوز گوش دو طرفه و یک طرفه از انواع بیماری زنگ گوش است.

موارد زیادی می‌توانند در زنگ زدن گوش تأثیر گذارند و پزشکان می‌خواهند احتمال این موارد را بررسی کنند. در حین معاینه، پزشک احتمالا مجرای گوش را معاینه می‌کند.

در بعضی موارد، جرم گوش اضافی یا جسم خارجی می‌تواند درون گوش گیر کرده و باعث وزوز گوش شود. پزشکان همچنین ممکن است علائم عفونت گوش را بررسی کنند، در مورد میزان استرس فرد و داروهایی که فرد مصرف می‌کند سوال کنند.

وزوز گوش تحت تأثیر هر یک از این عوامل باید پس از درمان بیماری از بین برود.

در موارد وزوز گوش مزمن، پزشکان می‌توانند سمعک یا داروهایی را برای کمک به کاهش برخی از علائم توصیه کنند.

پیشگیری

شنیدن صدای زنگ در گوش بعد از کنسرت نشانه آسیب شنوایی است که ممکن است دائمی باشد. انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از کم شنوایی ناشی از سر و صدا بسیار مهم است.

قالب ضد صوت

کلینیک‌های شنوایی این قالب‌ها را برای کاهش صدای کنسرت یا سایر صداهای بلند درست می‌کنند، بدون این‌که بر کیفیت صدا تأثیر گذارد.

در مواقع اورژانسی، پنبه یا دستمال‌ کاغذی تمیز را به‌آرامی در مجرای گوش خارجی قرار دهید، ممکن است به کاهش صدای بلند کنسرت کمک کند.

پیشگیری از وزوز گوش

صندلی

هنگام خرید بلیط برای کنسرت، به محل قرارگیری بلندگوها توجه کنید. رزرو صندلی‌های دورتر از بلندگوها ممکن است به کاهش میزان صدای رسیدن به گوش کمک کند.

استراحت

صدای بلند و مداوم فقط گوش را در معرض خطر وزوز گوش قرار می‌دهد. استراحت منظم در کنسرت و هوای تازه ممکن است به استراحت گوش کمک کند.

نتیجه‌گیری

افرادی که پس از کنسرت صدای زنگ در گوش خود حس می‌کنند، نترسند زیرا این صدا احتمالا طی چند ساعت از بین می‌رود.

درمان‌های خانگی اغلب می‌توانند به سرعت بخشیدن در بهبود صدای گوش کمک کنند و در مواردی که وزوز مداوم وجود دارد با مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی می‌توان علت اصلی آن را کشف کند.

تجربه وزوز گوش موقت بعد از قرار گرفتن در معرض موسیقی با صدای بلند نگران‌کننده نیست، اما ممکن است به مرور زمان باعث آسیب شنوایی شود.

بسیاری از دلایل وزوز گوش قابل پیشگیری است، از جمله کنسرت یا استفاده بیش از حد از هدفون، بنابراین انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از کم شنوایی ناشی از سر و صدا بسیار مهم است.

3.7/5 - (12 امتیاز)

9 دیدگاه برای “پنج روش برای درمان وزوز گوش (زنگ گوش) پس از کنسرت

  1. رضا گفته:

    صدای تو سرمه یا گوشم نمیدونم بعضی وقتا برای یکدهم ثانیه قطع دوباره شروع میشه ممنونم با این توضیحات یکم امیدوار شدم. سن 53 مهندس راه هستم. گفتم شاید لازم باشه.

  2. علی مصطفوی گفته:

    سلام .وقت بخیر.
    ۳۵ ساله هستم .تقریباً ۱۳ سال پیش وقتی که خدمت سربازی رو انجام میدادم به میدان تیر رفتیم و با سلاحهای سنگین تیراندازی انجام دادم و متاسفانه از اون روز گوش سمت راست من دچار (زنگ) یکسره شد و قطع هم نشد بعد از پایان خدمت به یه پزشک شنوایی مراجعه کردم و معاینات شنوایی رو انجام داد و گفت که باید به این صدا عادت کنم.
    میخواستم بدونم که هیچ راهی برای بهبودش نیست؟؟؟
    ممنون و متشکر.

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      در برخی موارد وزوز گوش درمان قطعی ندارد، لطفا مقاله 11 روش برای درمان وزوز گوش را مطالعه کنید.

  3. مرادی گفته:

    سلام خسته نباشید من عروسی بودم و چند دقیقه کنار بلندگو بودم و بعد از اینکه اومدم خونه مدام صدای زنگ داخل گوشم میاد الان تقریبا 14ساعت هست که این صدا داخل گوشمه باید کیکار کنم؟

  4. محمد علی دوستی گفته:

    سلام وقت بخیر. حدود سه ساله به وزوز گوش مبتلا شدم میخواستم بدونم روغن خردل چاره ساز هست یا نه اگر طب سنتی دیگری وجود دارد لطفاً آگاهم کنید با تشکر فراوان

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      روغن خردل و طب سنتی به درمان وزوز گوش شما کمکی نمی‌کند. لطفا مقاله درمان وزوز گوش رو بخوانید.

  5. ایلیا گفته:

    سلام. من وقتی محرم بود (همین امسال) در معرض صدای بلند قرار گرفتم و از اونموقع تا خود الان تقریبا میشه ۲ ماه و نیم که مدام گوشم سوت میکشه. هی میخواستم به دکتر مراجعه کنم ولی نشد الان کمکم کنید که چیکار کنم که خوب شه خیلی میترسم. راستی من ۱۶ سالمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.