درمان­‌های خانگی سرگیجه

درمان¬های خانگی سرگیجه

سرگیجه یا احساس چرخش و گیجی می‌­تواند فعالیت­‌های فرد را محدود کرده و احساس بیماری در فرد ایجاد کند. اگرچه دارو برای درمان سرگیجه در دسترس است، اما مصرف آن همیشه لازم نیست، به­‌ویژه وقتی درمان­‌های طبیعی می‌­توانند به­‌خوبی و بدون عوارض جانبی عمل کنند.

سرگیجه احساس چرخش و گیجی است که با یا بدون هیچ حرکتی اتفاق می‌­افتد و زمانی ایجاد می­‌شود که مغز احساس کند بدن از تعادل خارج شده است؛ حتی اگر چنین نباشد.

هنگام احساس سرگیجه، فرد باید بلافاصله بنشیند تا احتمال آسیب‌دیدگی در صورت افتادن را کاهش دهد.

معمولاً سرگیجه علامت یک بیماری نهفته و یا چندین بیماری متفاوت است. گاهی سرگیجه فقط یک‌بار اتفاق می­‌افتد، اما برای برخی تا زمانی که علت اصلی مشخص شود، سرگیجه مجدد رخ می‌­دهد.

چند حقیقت درمورد سرگیجه:

  • علائم ممکن است هر جایی از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد و ممکن است بیاید و برود.
  • درمان سرگیجه به علت آن بستگی دارد.
  • داروها می­‌توانند علائم سرگیجه، تهوع و بیماری حرکت (motion sickness) را تسکین دهند.

سرگیجه چیست؟ انواع و درمان سرگیجه کدام است
مشاهده کنید!

درمان‌های خانگی سرگیجه

سرگیجه را می­‌توان با انواع درمان‌های خانگی مدیریت کرد.

مانور اپلی (Epley)

یکی از متداول‌­ترین روش‌­های مدیریت سرگیجه، تکنیکی به نام مانور اپلی است. این تکنیک شامل مجموعه­‌ای از مراحل است که هر شب قبل از خواب انجام می­‌شود تا زمانی که علائم سرگیجه حداقل 24 ساعت برطرف شود.

گزارشی از مؤسسه­ کیفیت و کارآیی مراقبت‌­های بهداشتی می­‌گوید علائم سرگیجه در 52 نفر از هر 100 نفری که از مانور اپلی استفاده می‌­کنند، برطرف می‌­شود.

اگر علائم سرگیجه از سمت چپ و گوش چپ رخ دهد، مانور اپلی به روش زیر انجام می‌­شود:

  • روی لبه تخت نشسته و سر را 45 درجه به سمت چپ بچرخانید
  • به سرعت دراز بکشید و سر را روی تخت در زاویه 45 درجه قرار دهید
  • این موقعیت را برای 30 ثانیه حفظ کنید
  • چرخاندن سر تا نیمه ­(90 درجه) به سمت راست بدون بالا بردن آن به ­مدت 30 ثانیه
  • چرخاندن سر و کل بدن به سمت راست و رو به پایین به مدت 30 ثانیه
  • آهسته بنشینید اما حداقل برای چند دقیقه در وضعیت نشسته باشید

اگر سرگیجه از گوش راست در گوش راست شروع شود، این جهت­‌ها باید به‌صورت معکوس انجام شود.

جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba)

جینکو بیلوبا گیاهی چینی است که به‌­عنوان برطرف­ ­کننده علائم سرگیجه شناخته می­‌شود. این گیاه با کنترل جریان خون به مغز موجب بهبود سرگیجه و مشکلات تعادل می‌­شود.

مطالعه‌­ای که در مجله بین‌­المللی گوش و حلق و بینی انجام شده است نشان می­‌دهد که جینکو بیلوبا به اندازه‌­ی داروی بتاهیستین در مدیریت سرگیجه مؤثر است.

چای زنجبیل

تحقیقات منتشرشده در مجله Acupuncture and Tuina Science نشان می‌­دهد که ریشه­‌ی زنجبیل می­‌تواند اثرات سرگیجه را بهتر از مانورهایی، مانند مانور اپلی، به­­ تنهایی کاهش دهد.

ریشه‌­ی زنجبیل را می‌­توان به مدت 5 دقیقه در یک فنجان آب جوش دم کرد. عسل می­‌تواند به تحمل طعم تلخ زنجبیل کمک کند. نوشیدن چای زنجبیل دو بار در روز ممکن است به بهبود سرگیجه، حالت تهوع و سایر علائم سرگیجه کمک کند.

سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم
مشاهده کنید!

بادام‌

بادام منبع غنی از ویتامین­‌های A ، B و E است. خوردن یک مشت بادام در روز می­‌تواند به بهبود علائم سرگیجه کمک کند.

چگونگی تاثیر بادام بر سرگیجه ناشناخته است، اما ممکن است محتوای ویتامین بادام با علل سرگیجه مبارزه کند.

هیدراته ماندن­

کم­ آبی بدن می­‌تواند علائم سرگیجه ایجاد کند؛ حتی اگر کم ­­آبی خفیف باشد.

هیدراته ماندن می­‌تواند در به حداقل رساندن سرگیجه و مشکلات تعادل کمک­‌کننده باشد.

بدن به 8 تا 12 فنجان مایع در روز نیاز دارد. اگرچه این میزان شامل تمام مایعات است، آب بهترین گزینه می­‌باشد زیرا فاقد کالری و کافئین بوده و ادرارآور نیست.

دیورتیک­‌ها (مواد ادرارآور) میزان آب و نمکی را که بدن به‌­عنوان ادرار از بدن خارج می­‌کند افزایش می­‌دهند.

روغن‌های ضروری

انواع روغن­‌های ضروری، درصورت استفاده موضعی یا استنشاق، ممکن است به کاهش علائم سرگیجه کمک کنند.

روغن‌­های ضروری گزینه­‌های طبیعی و مقرون به صرفه برای مدیریت علائم سرگیجه ازجمله حالت تهوع، سردرد و سرگیجه هستند.

برخی از گزینه‌­های موجود برای مدیریت سرگیجه شامل روغن­‌های ضروری نعناع، زنجبیل، اسطوخودوس و لیمو است.

روغن­‌های ضروری قبل از استفاده موضعی، ازطریق دستگاه بخور استنشاق می­‌شوند و یا در روغنی حامل رقیق می‌­شوند. ممکن است لازم باشد فرد برای یافتن بهترین روش رفع علائم سرگیجه­ خود، انواع مختلف روغن‌­ها را امتحان کند.

سرکه سیب و عسل

اعتقاد بر این است که سرکه سیب و عسل دارای خواص درمانی برای بهبود جریان خون به مغز هستند. دو قسمت عسل و یک قسمت سرکه سیب می‌تواند از علائم سرگیجه پیشگیری کرده و همچنین علائم را درمان کند.

طب فشاری

طب فشاری همان مفاهیم طب سوزنی را دارد، اما از سوزن استفاده نمی­‌شود. هدف طب فشاری ارتقاء سلامتی و آرامش است و با تحریک نقاط فشار در بدن می­‌تواند به مدیریت سرگیجه کمک کند.

یک روش معمول، روش طب فشاری P6، شامل یک نقطه فشاری مؤثر در دو تاندون بین ساعد داخلی و مچ است.

علائم

علاوه بر ایجاد احساس عدم‌ تعادل یا چرخش، سرگیجه می­‌تواند منجر به علائم زیر شود:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • حرکات غیرطبیعی چشم
  • سردرد
  • تعریق
  • زنگ گوش (وزوز گوش)
  • کم شنوایی
  • دوبینی
  • عدم هماهنگی در حرکات
  • ضعف بازو یا پا
همه‌چیز درباره عدم تعادل
مشاهده کنید!

 علل سرگیجه چیست؟

سرگیجه وضعیتی حمله‌­ای خوش­‌خیم یا BPPV شایع‌­ترین نوع سرگیجه است. افزایش و تجمع رسوبات در گوش داخلی باعث ایجاد BPPV می‌­شود.

گوش داخلی مسئول تعادل بدن است. با وجود BPPV، حرکات خاصی ممکن است برای مدت کوتاهی باعث سرگیجه و احساس چرخش شود.

سرگیجه وضعیتی حمله‌­ای خوش‌­خیم شایع است. به گفته محققان دانشگاه کلمبیای بریتانیا، این بیماری شیوع 2.4 درصدی دارد (2.4 درصد از افراد حداقل یک مرتبه دچار آن شده­‌اند). همچنین  طبق گزارش  منتشرشده در مجله Advances in Otolaryngology  در سال 2014، BPPV در 50 درصد مواقع دوباره عود می­‌کند.

سایر بیماری­‌هایی که ممکن است باعث سرگیجه شود عبارتند از:

  • ویروس‌های سرماخوردگی: سرماخوردگی می­‌تواند باعث التهاب گوش شود. این نوع سرگیجه معمولاً طی چند روز برطرف می‌­شود، اما ممکن است دوباره عود کند.
  • آسیب سر یا گردن: سرگیجه علامتی شایع پس از آسیب سر یا گردن است. سرگیجه­ مربوط به آسیب گردن یا سر تمایل به برطرف شدن دارد، اما ممکن است ناتوان‌­کننده و مداوم باشد.
  • سکته مغزی: طبق گفته انجمن سكته مغزی آمریكا، كسی كه دچار سكته مغزی شده است ممكن است سرگیجه داشته باشد، ازجمله علائم گیجی و عدم‌ تعادل شدید. سکته مغزی باعث سرگیجه و عدم‌تعادل می­‌شود.
  • نوریت وستیبولار: وضعیتی است که بر عصب دهلیزی‌حلزونی (vestibulocochlear) در گوش داخلی تأثیر می­‌گذارد. این عصب وظیفه تعادل و سیگنال­‌های موقعیت‌­یابی سر را برعهده دارد. وقتی عصب ملتهب می­‌شود، مغز وضعیت تعادل و موقعیت سر را نادرست تفسیر می­‌کند.
  • بیماری منییر: بیماری منییر شنوایی یک گوش را متأثر می­‌کند. این بیماری باعث ایجاد علائم سرگیجه، وزوز یا زنگ زدن در گوش، کم شنوایی و احساس پُری در گوش می‌­شود. برخی مبتلایان به منییر سرگیجه شدید دارند که موجب اختلال تعادلی و افتادن فرد می­‌شود.

درمان

بیشتر اوقات سرگیجه بدون درمان برطرف می‌­شود زیرا مغز می‌­تواند به‌­منظور بازگردانی تعادل فرد، تغییرات گوش داخلی را جبران کند.

داروها، ازجمله استروئیدها، می­‌توانند التهاب گوش داخلی را کاهش دهند و قرص­‌های ادرارآور نیز می‌توانند باعث کاهش تولید مایع شوند.

برای افرادی که سرگیجه‌­های مکرر دارند نوعی توانبخشی به نام توانبخشی دهلیزی می­‌تواند کمک­‌کننده باشد. توانبخشی دهلیزی سیستم عصبی مرکزی را برای جبران مشکلات گوش داخلی تحریک می­‌کند.

چهزمانی به پزشک مراجعه کنید

هرکسی که سرگیجه­‌های مکرر داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند. برای بیشتر افراد سرگیجه معمولاً آسیب‌­­زننده نیست، اما علت اصلی لازم است شناسایی شود. پزشک همچنین می­‌تواند داروها و سایر روش‌های درمانی را جهت کاهش علائم تجویز کند، به­‌ویژه اگر داروهای خانگی مفید نبوده باشند.

3.8/5 - (109 امتیاز)

2 دیدگاه برای “درمان­‌های خانگی سرگیجه

  1. هاشم گفته:

    من چند سال پیش یه تصادفی داشتم
    الان تا یه ذره گوشام سرما میخوره سرگیجه دارم این دفعه خیلی بد تر بود کمی سردرد و استفراغ هم داشتم بنظرتون چیکار کنم پیشگیری کنم کافیه یا به پزشک مراجعه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.