پیشگیری و درمان گوش‌درد در هواپیما

پیشگیری و درمان گوش‌درد در هواپیما

 

راه‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به کاهش درد گوش خود هنگام پرواز کمک کنید. این اقدامات شامل نخوابیدن در هنگام برخاستن و فرود هواپیما، جویدن آدامس یا استفاده از گوش‌گیر (محافظ گوش) است.

گوش‌درد در هواپیما

بسیاری از افراد به‌دلیل تغییرات فشار ناشی از حضور در هواپیما، ناراحتی یا درد گوش را تجربه کنند. برخی از افراد به گوش‌درد در طول پرواز «گوش هواپیما» می‌گویند، در اصطلاح پزشکی، پزشکان به این عارضه با عناوین زیر اشاره می‌کنند:
باروتروما گوش (ear barotrauma)
• پاروتیت مدیا (parotitis media)
• آئروتیت مدیا (aerotitis media)
وقتی افراد در طول پرواز این مشکل را تجربه می‌کنند، اغلب به‌دلیل بیماری زمینه‌ای نیست. بلکه، این حالت معمولا در هنگام برخاستن و فرود هواپیما رخ می‌دهد و ناشی از تغییرات ارتفاع و تغییرات فشار است.
ممکن است فرد بتواند با دارو‌های خانگی و دارو‌های بدون نسخه (OTC) این مشکل را درمان کند. اگر فرد از قبل مبتلا به بیماری باشد، ممکن است لازم شود که فرد برای درمان علت اصلی با پزشک صحبت کند.
موارد زیر برخی از روش‌هایی هستند که ممکن است برای جلوگیری و درمان گوش‌درد در هواپیما مفید باشند.

از خوابیدن در هنگام برخاستن و فرود هواپیما خودداری کنید

خوابیدن در طول پرواز مشکلی ندارد. بااین‌حال، اگر فردی در طول تغییرات فشار شدید مربوط به برخاستن و فرود بخوابد، نمی‌تواند هیچ اقدامی برای پیشگیری یا درمان درد یا ناراحتی انجام دهد. اگر فردی می‌خواهد بخوابد، هشدار تلفن یا ساعت می‌تواند او را از نزدیک‌شدن به زمان فرود آگاه کند.

آدامس جویدن

فرد ممکن است متوجه این موضوع شود که آدامس جویدن در طول پرواز، ممکن است در پیشگیری از گوش‌درد موثر باشد. این کار به افراد کمک می‌کند تا کمتر تحت‌ تاثیر تغییرات فشار ناشی از برخاستن و فرود هواپیما قرار بگیرند.
بلعیدن و آدامس جویدن، ماهیچه‌هایی را فعال می‌کند که موجب باز شدن لوله‌های استاش در گوش می‌شود. این لوله از گوش میانی – فضای پشت پرده گوش – به پشت بینی و گلو کشیده شده و به تخلیه مایع کمک می‌کند. بااین‌حال، در صورت ایجاد عفونت یا التهاب، ممکن است در عملکرد این لوله اختلال ایجاد شود.
فرد همچنین می‌تواند خمیازه‌کشیدن یا مکیدن تکه‌ای آب‌نبات سفت را امتحان کند تا نتایج مشابهی با جویدن آدامس به‌دست آورد.

7 علت گرفتگی گوش و درمان آن
مشاهده کنید!

دارو‌های ضداحتقان را امتحان کنید

دارو‌های ضداحتقان ممکن است به کاهش درد گوش در هواپیما کمک کنند. افراد می‌توانند ۳۰ دقیقه قبل از پرواز دارو مصرف کند تا برای فعال شدن فرصت کافی به دارو داده شود. دارو‌های بدون نسخه نیز می‌توانند برای استفاده هنگام پرواز مناسب باشند. افراد معمولا می‌توانند این دارو‌ها را از داروخانه‌های محلی یا به‌صورت آنلاین تهیه کنند.

گوش‌گیر‌ها

گوش‌گیر‌ها می‌توانند در طول پرواز به جلوگیری از شنیدن سروصدای اضافی کمک کنند تا فرد بتواند بخوابد یا روی کار خود تمرکز کند. آن‌ها همچنین می‌توانند موجب تعادل فشار در گوش شوند که این امر به جلوگیری از ناراحتی هنگام پرواز کمک می‌کند.
اگر فردی بخواهد بخوابد می‌تواند پس از برخاستن هواپیما از گوش‌گیر استفاده کند یا برای جلوگیری از درد‌های احتمالی در تمام طول پرواز از آن‌ها بهره ببرد.
افراد همچنین می‌توانند از گوش‌گیر‌های فیلتر شده که به‌آرامی فشار را یکسان کرده و نویز را کاهش دهند استفاده کنند که این گوش‌گیر‌ها به افراد اجازه می‌دهند اعلان‌های مهم هواپیما را نیز بشنوند.

مانور والسالوا

مانور والسالوا می‌تواند در طول تغییرات فشار به حفظ آن در گوش میانی کمک کند. برای انجام این تکنیک، فرد بایستی:
• سوراخ‌های بینی خود را ببندد
• دهان خود را ببندید
• سعی کند از طریق بینی بسته نفس خود را بیرون دهد
فرد می‌تواند این تکنیک را در هنگام برخاستن و فرود هواپیما و یا هنگام احساس درد در حین پرواز انجام دهد.

هنگام بیماری از پرواز خودداری کنید

سرماخوردگی و دیگر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی که باعث احتقان و عفونت گوش می‌شوند، از عوامل ایجادکننده‌ی گوش هواپیما هستند. اگر فردی بتواند در صورت بیماری از سفر اجتناب کند، این کار ممکن است به پیشگیری از گوش‌درد کمک کند. در صورت امکان، فرد می‌تواند پرواز خود را به زمانی که بیماری‌اش بهتر شده، موکول کند. از طرف دیگر، نوشیدن مایعات زیاد و استفاده از دارو‌های سرماخوردگی ممکن است به گوش‌درد کمک کنند.

درمان گوش‌درد هواپیما در نوزادان و کودکان

کودکان ممکن است در هواپیما بیشتر از دیگران مستعد گوش‌درد باشند. تا حدودی، این مساله به دلایلی مانند موارد زیر است:
• ناتوانی در قورت دادن یا خمیازه کشیدن به شکل اختیاری
• عفونت‌های تنفسی فوقانی مکرر
• وجود بافت بیشتر در لوزه‌ها
• در کودکان، لوله‌های شیپور استاش برخلاف بزرگسالان خمیده نبوده و صاف هستند که این مورد تخلیه مایع از طریق آن‌ها را دشوارتر می‌سازد
نوزادان و خردسالان همچنین دارای شیپور استاش کوچک هستند که عامل خطری برای مشکل گوش هواپیما است.
برای کمک به کودک مبتلا به گوش‌درد ناشی از پرواز، والدین یا پرستاران می‌توانند کار‌های زیر را انجام دهند:
• هنگامی که کودک بیمار است از سفر‌های هوایی خودداری کنید یا قبل و در طول پرواز به او مایعات فراوان بدهید
• زمانی که هنگام برخاستن یا فرود آمدن در گوش خود احساس پُری می‌کنید، به نوزاد شیر و به کودک بزرگتر آب یا آب‌میوه بدهید تا بنوشد
• کودکان بزر‌گتر را به جویدن، قورت‌دادن و خمیازه‌کشیدن تشویق کنید و در صورت لزوم، به کودکان بزر‌گتر آدامس بدهید
• اگر کودک یا نوزاد خواب است، در هنگام برخاستن و فرود هواپیما او را بیدار کنید
• برای کمک به رفع احتقان از پوآر استفاده کنید
• علائم سرماخوردگی را با توصیه پزشک درمان کنید

درمان درد گوش در هواپیما

اگر بزرگسال یا کودک احساس خوبی ندارد، کارشناسان به تاخیر انداختن پرواز را توصیه می‌کنند. بااین‌حال، اگر اجتناب از پرواز امکان‌پذیر نباشد، می‌توانید برخی از موارد زیر را انجام دهید:
• مقدار زیادی مایعات بنوشید
• قبل از پرواز از دارو‌های سرماخوردگی یا ضداحتقان استفاده کنید
• با پزشک در مورد سایر روش‌های درمانی یا پیشگیری مشورت کنید

اختلال عملکرد شیپور استاش چیست؟
مشاهده کنید!

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر فردی درد مکرر در گوش خود را تجربه می‌کند، بهتر است با پزشک صحبت کند. این درد ممکن است نشانه عفونت سینوسی، عفونت گوش یا سایر مشکلات گوش باشد.
گوش‌درد ممکن است درونی بوده یا از گوش شروع شود که به درد اولیه اشاره دارد یا به‌دلیل بیماری ارجاعی باشد که مربوط به درد ثانویه است. گوش‌درد ثانویه به‌دلیل اتصالات عصبی مختلف بین گوش‌ها و سایر نواحی سروگردن ایجاد می‌شود.
علل زمینه‌ای احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• ورم تیروئید
• بیماری سل
• عفونت‌های دندانی
• اختلالات مفصل گیجگاهی-فکی
• مشکلات مربوط به فک
• سینوزیت
• برخی از سرطان‌های سر یا گلو
• ورم لوزه
• عفونت گوش
اگر فردی مشکوک است که بیماری زمینه‌ای باعث گوش‌درد و سایر درد‌ها در وی می‌شود، باید با پزشک مشورت کند. پزشکان می‌توانند تشخیص درست و درمان مناسب را با توجه به علت ارائه دهند.

خلاصه

اجتناب از گوش‌درد در طول پرواز اغلب به کمترین سطح مداخلات نیاز دارد. شیوه‌های درمان و پیشگیری شامل جویدن آدامس، استفاده از دارو‌های ضداحتقان‌، مانور والسالوا و نخوابیدن در هنگام برخاستن و فرود هواپیما هستند. والدین یا پرستاران می‌توانند با تشویق تکنیک‌های مشابه به کودکان کمک کنند. بااین‌حال، ممکن است کودک به تغییرات جزئی در تکنیک‌ها نیاز داشته باشد، مانند نوشیدن آب در هنگام برخاستن و فرود یا استفاده از پوآر برای رفع گرفتگی.
اگر درد همچنان ادامه یابد، بهتر است فرد با پزشک صحبت کند تا علت اصلی مشخص شود و در صورت نیاز درمان مناسب توصیه گردد.

منابع:

mayoclinic

medicalnewstoday

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس