اختلال عملکرد شیپور استاش چیست؟

اختلال عملکرد شیپور استاش

شیپور استاش از گوش میانی تا پشت بینی و گلو ادامه دارد. اگر این لوله مسدود شود یا آلوده شود، می‌تواند باعث اختلال در عملکرد شیپور استاش شود.

دلایل مختلفی برای اختلال عملکرد شیپور استاش وجود دارد، برخی از این عوامل ممکن است فرد را در معرض خطر بیشتری قرار دهند. اختلال عملکرد شیپور استاش اغلب به‌راحتی در خانه درمان می‌شود، بااین‌حال برای درمان علائم مداوم ممکن است نیاز باشد به پزشک مراجعه کنیم.

شیپور استاش چیست؟

لوله‌های استاش مجاری در هرطرف صورت هستند که از قسمت پشت بینی و گلو فوقانی تا گوش میانی ادامه دارند. آن‌ها بیشتر اوقات بسته باقی می‌مانند، اما وقتی فرد چیزی را می‌جود، قورت می‌دهد یا خمیازه می‌کشد، باز می‌شوند.

لوله اشتاس در گوش انسان

لوله‌های استاش به تنظیم فشار گوش کمک کرده و مایعات اضافی را از گوش میانی تخلیه می‌کنند و آن را تا گلو هدایت می‌کنند که از بین بروند.

مجاری این لوله‌ها خیلی باریک هستند، بنابراین انسداد به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد. لوله‌های استاش مسدودشده ممکن است باعث ناراحتی و مشکلات شنوایی شوند. هر یک از این علائم نشان‌دهنده اختلال شیپور استاش است.

علل اختلال شیپور استاش

اختلال عملکرد شیپور استاش طیف گسترده‌ای از علائم را پوشش می‌دهد و دلایل بالقوه‌ای دارد. آلرژی‌های (حساسیت) فصلی و بیماری‌هایی که باعث ایجاد التهاب در آن قسمت (مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی) می‌شوند، از علل شایع ابتلا به اختلال عملکرد شیپور استاش هستند.

عفونت‌های سینوس نیز می‌تواند در عملکرد شیپور استاش اختلال ایجاد کند، زیرا عفونت سینوس باعث می‌شود لوله‌های استاش ملتهب شوند یا پُر از مخاط شوند. عفونت‌های جدی‌تر نیز می‌توانند باعث این اختلال شوند. تغییرات ساده در ارتفاع یا فشار هوا نیز ممکن است باعث اختلال عملکرد شیپور استاش شود. رانندگی در کوه یا پرواز با هواپیما می‌تواند باعث اختلال شود، حتی سوار شدن در آسانسور در ساختمان‌های بلند ممکن است در برخی افراد باعث بروز علائم ناخوشایند شیپور استاش شود.

7 علت گرفتگی گوش و درمان آن
مشاهده کنید!

عوامل خطر

معمولاً گاهی‌اوقات اختلال عملکرد شیپور استاش در بعضی از افراد باعث بروز علائم بیشتری می‌شود. افرادی که سیگار می‌کشند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری باشند، زیرا سیگار کشیدن به موهای ظریف در گلو و گوش میانی آسیب می‌رساند.

همچنین افرادی که اضافه وزن دارند، احتمال دارد که بیشتر علائم این اختلال را تجربه کنند. به دلیل این‌که رسوبات بافت چربی می‌تواند در اطراف لوله‌های استاش تشکیل شده و احتمال بسته شدن آن‌ها را افزایش دهد.

همچنین افراد مبتلا به آلرژی نیز ممکن است اختلال شیپور استاش را بیشتر تجربه کنند، زیرا آلرژی می‌تواند باعث افزایش مخاط و گرفتگی شود.

خطر غواصی در اختلال استاش

انجام برخی از فعالیت‌های خاص همچنین ممکن است فرد را در معرض خطر تغییر فشار قرار دهد که این امر می‌تواند علائم اختلال شیپور استاش را ایجاد کند. این فعالیت‌ها مواردی مانند:

  • پیاده‌روی در ارتفاعات
  • صخره نوردی
  • اسکی یا اسنوبورد
  • غواصی

کودکان همچنین بیشتر در معرض خطر اختلال شیپور استاش هستند، زیرا لوله‌های استاش آن‌ها بسیار کوچکتر هستند و احتمال بیشتری دارد که با مخاط یا میکروب مسدود ‌شوند. سیستم ایمنی کودک نیز به دلیل عدم توسعه کامل، قادر به مقابله با عفونت‌ها نیست. کودکان بیشتر مبتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های سینوس می‌شوند، این بیماری‌ها علت اصلی اختلال شیپور استاش هستند.

علائم اختلال شیپور استاش

علائم اختلال شیپور استاش می‌تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد و ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. علائم شایع عبارتند از:

  • احساس پُری در گوش
  • احساس می‌شود گوش‌ها پُر از آب شده‌اند
  • وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش
  • کم شنوایی خفیف
  • درد و حساسیت اطراف گوش
  • احساس خارش یا سوزش
  • مشکل تعادل

طول و شدت علائم اختلال شیپور استاش به علت آن بستگی دارد. برای نمونه، اگر اختلال در اثر تغییر در ارتفاع ایجاد شود، این علائم اغلب از بین می‌روند زیرا بدن با فشار سازگار می‌شود یا به ارتفاع پایین‌تر می‌رسد.

از طرف دیگر، اختلال شیپور استاش به علت بیماری یا عفونت می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد. اگر علائم این اختلال بیش از 2 هفته طول بکشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. کودکانی که علائم اختلال شیپور استاش دارند باید زودتر به پزشک مراجعه کنند، زیرا علائم اختلال مشابه عفونت گوش است.

باروتروما گوش | گرفتگی گوش ناشی از پرواز یا غواصی
مشاهده کنید!

تشخیص

اختلال شیپور استاش اغلب با مراجعه به پزشک به‌راحتی تشخیص داده می‌شود. پزشک ممکن است در مورد تغییر میزان شنوایی، درد گوش و یا احساس فشار سؤال کند. همچنین با استفاده از اتوسکوپ داخل گوش را معاینه می‌کند و هرگونه علائم عفونت یا انسداد را بررسی می‌کند.

اگر اختلال عملکرد شیپور استاش در اثر بیماری یا اختلال دیگری ایجاد شده باشد، پزشک ممکن است درباره آن سؤال کند که بتواند درمان صحیح را تجویز کند.

درمان اختلال عملکرد شیپور استاش

علائم اختلال عملکرد شیپور استاش معمولا به‌خودی‌خود آشکار می‌شود. اگر بیماری دیگری باعث ایجاد علائم شود، پس از درمان بیماری زمینه‌ای این علائم برطرف می‌شوند.

درمان‌های خانگی

اگر علائم اختلال شیپور استاش آزار‌دهنده باشند، برخی از درمان‌های خانگی ساده ممکن است کمک کنند. علائم اختلال جزئی مانند مواردی که در اثر تغییر در ارتفاع یا فشار هوا ایجاد می‌شود، با جویدن آدامس یا خمیازه قابل درمان است.

بسیاری از افراد همچنین می‌دانند که علائم اختلال عملکرد شیپور استاش خفیف می‌تواند در هنگام بلع از بین برود، بنابراین نوشیدن یا داشتن میان وعده می‌تواند کمک کند. این روش‌های درمانی به باز و بسته شدن شیپور استاش و کاهش فشار کمک می‌کنند.

درمان خانگی در درمان اختلال شیپور استاش

کودکانی که علائم اختلال شیپور استاش خفیف یا موقتی را تجربه می‌کنند می‌توانند میان وعده میل کنند یا آدامس بجوند. در نوزادان استفاده از پستانک ممکن است به تسکین علائم کمک کند.

علائم خفیف تا متوسط ممکن است با استفاده از اسپری بینی یا شستشو تسکین یابد. گاهی‌اوقات مخاط خشک‌شده یا سایر ذرات می‌توانند نزدیک یا درون لوله استاش قرار گیرند و باعث بروز علائم اختلال شوند. پاک‌سازی مجاری می‌تواند به از بین بردن هرگونه گرفتگی کمک کند.

شمع گوش

برخلاف آن‌چه بسیاری از تولید کنندگان شمع گوش (ear candle) می‌گویند، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هیچ مدرک معتبری پیدا نکرده است که نشان دهد شمع گوش به بهبود علائم اختلال شیپور استاش کمک می‌کند. شمع گوش معمولا برای درمان هرگونه علائم مرتبط با گوش توصیه نمی‌شود.

داروهای بدون نسخه

بسته به علت، برخی از داروهای بدون نسخه ممکن است به علائم اختلال عملکرد شیپور استاش کمک کنند. اگر اختلال ناشی از آلرژی باشد، ممکن است با استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها از قبیل سیتریزین (Zyrtec)، دیفن‌هیدرامین (بنادریل) یا لوراتادین (آلاورت، کلاریتین) تسکین یابد.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن ممکن است به درد و تورم کمک کنند.

عفونت گوش میانی چیست؟
مشاهده کنید!

مداخلات پزشکی

اگر علائم اختلال شیپور استاش ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک به احتمال زیاد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. ممکن است درمان موضعی یا آنتی بیوتیک خوراکی باشد. در موارد شدید اختلال، پزشک ممکن است استروئیدهای خوراکی را نیز تجویز کند.

علائم طولانی و موارد شدید اختلال شیپور استاش شایع نیست اما می‌تواند به درمان‌های گسترده و گاه تهاجمی نیاز داشته باشد. در برخی موارد، مایعات پشت پرده گوش ایجاد می‌شوند و نمی‌توانند از لوله‌های استاش خارج شوند. در این موارد ممکن است پزشکان برش کوچکی در پرده گوش ایجاد کنند که به تخلیه مایعات کمک کند.

افرادی که اختلال عملکرد شیپور استاش شدید دارند ممکن است با استفاده از لوله‌های تهویه فشار تحت درمان قرار گیرند. لوله‌های کوچکی که باعث تعادل فشار در گوش می‌شوند و به کاهش احتمال عفونت گوش میانی کمک می‌کنند.

نتیجه‌گیری

اختلال عملکرد شیپور استاش شایع است، اما در بیشتر موارد با کمی کمک یا حتی بدون کمکی برطرف می‌شود. درمان علت اصلی، بهترین روش برای درمان و جلوگیری از برگشت علائم اختلال است.

كودكان یا بزرگسالانی كه به عفونت گوش میانی مكرر مبتلا می‌شوند باید در این زمینه با پزشك مشورت كنند که درمان‌های کامل‌تری را در نظر بگیرد.

3.8/5 - (30 امتیاز)

13 دیدگاه برای “اختلال عملکرد شیپور استاش چیست؟

  1. رضا گفته:

    سلام خسته نباشید الان نزدیک ۵ماه گوشم گرفته ۴بار رفتم دکتر قرص امپول اسپرو سرم شست وشو ابنمک هرروز صبح ظهرشب قر قره کردم اما بازم میگیره وقتی اینجوری میشم اعصابم بهم میریزه دیگه نمیدونم چیکار کنم راهکاری دارید ممنون میشم

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      بیماری‌های مختلفی می‌توانند باعث گرفتگی گوش شوند، ابتدا باید علت اصلی گرفتگی مشخص شود. لطفا مقاله گرفتگی گوش را مطالعه کنید.

  2. مهدیس گفته:

    سلام .من نزدیک به سه ساله که احساس گرفتگی داخل گوش چپم دارم.قبلنا با خمیازه یا تکون دادن فکم این اسپاسم جزئی باز میشد ولی الان دیگه اینطور نیست . همه چیز از یه سرما شروع شد .رفتم دکتر نوار گرفت ازگوشم گفت همه چیزت عادیه چسبندگی هم نداری.الان موندم چرا اینطور شدم.بعضی وقتا صدای خودم یا حتی یه صدای خارجی حالت بوم بوم تو گوشم ایجاد میکنه .میشه بنده رو راهنمایی بفرمایید.

  3. سهراب جدی احمد پور گفته:

    سلام من سه‌ماهه گوشم کلا گرفته و اصلا باد گوشم خالی نمیشه، متخصص هم بهم آمپول کورتون و قرص فاریات و اسپری بینی دو مدل داد و هیچ فرقی نکرد، امپول دگزا هم زدم،قرص آنتی هیستامین هم مصرف کردم. واقعا دیوانه م کرده نمیدونم چیکار کنم. لطفا راهنمایی کنید.هنه مقالات شما هم خوندم

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      گاهی‌اوقات طول درمان گرفتگی گوش در اثر اختلال عملکرد شیپور استاش طولانی‌مدت است.

  4. کاظمی گفته:

    سلام.پسر بچه من یک سال و نیمشه و مادر زادی یکی از سوراخ گوشش بسته تر از دیگری هست و اکثریت مواقع میگیره پشت گوشش رو میکشه و گاهی ام از خواب بیدارش میکنه..دکتر بردیم و داخل گوشش چیزی نیست..آیا این بسته تر بودن گوشش براش مشکلی ایجاد میکنه؟؟

  5. مهدی گفته:

    سلام
    من هروقت دچار سرماخوردگی میشم به این بیماری دچار میشم و سه جهار هفته هم طول میکشه تا خوب بشه میخاستم بدونم راه درمانی داره؟

  6. پوریا گفته:

    سلام، اتواسکلروز داشتم عمل کردم، بعد از عمل و حدود 6 ماهه گذشته از عملم،،، هنگام راه رفتن شیپور استاشم باز میشه و بسته نمیشه،،، آیا این مساله درست نخواهد شد؟ هنگام راه رفتن صدام از حلقم میره داخل گوشم، خیلی آزاردهنده هست،،، راه های درمانش چیه؟
    ممنونم

  7. ج گفته:

    سلام شبتون بخیر.من حدود سه روز پیش جرم گیری با آب برام انجام داد دکتر بعد از اون احساس گرفتگی از شبش توی گوشم داشتم و گوشم وزوز شدیدی شروع کرد که هنوزم تموم نمیشه وقتی دراز میکشم میزان وزوز و گرفتگی توش زیاد میشه توی گلومم یه حالت خلطی پیدا کرده و گاهی هوا پشت پرده گوشم میفرستم انگار گیر میکنه و خارش هم یکم داره و فکم رو زیاد حرکت بدم درد میگیره.باید چیکار کنم؟نکنه وزوز به صورت دائمی باشه چون نسبتا شدید و غیر قابل تحمله.ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.