پسوریازیس در گوش

پسوریازیس در گوش

پسوریازیس (Psoriasis) در گوش ممکن است باعث تحریک و خشکی پوست شود. تجمع پوسته ها یا جرم می‌تواند حتی منجر به کم شنوایی موقت شود. اگر مشکل شنوایی دارید، قبل از قرار دادن هرچیزی در گوشتان به پزشک مراجعه کنید.
پسوریازیس بیماری پوستی نسبتا شایع و مزمنی است. این بیماری ممکن است کودکان و بزرگسالان را مبتلا کند، اگرچه بیشتر در اوایل بزرگسالی تشخیص داده می شود.
پسوریازیس بیماری خودایمنی است که باعث تسریع چرخه زندگی پوست می‌شود. سلول های مرده پوست به سرعت انباشته می‌شوند و لکه‌ها یا پوسته‌های خشن، خشک و قرمزی ایجاد می‌کند که ممکن است خارش یا درد داشته باشد.
بیش از ۷. ۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده به پسوریازیس مبتلا هستند که این بیماری را به یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در نوع خود در این کشور تبدیل می‌کند.
درد یا خارش در پوست اطراف گوش، لاله گوش یا داخل مجرای گوش ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به پسوریازیس باشد. در این صورت، ممکن است متوجه تجمع پوسته‌ها یا جرم گوش در ناحیه خارجی گوش خود شوید و یا ممکن است لکه‌هایی از پوست آسیب دیده روی گوش‌هایتان یا نزدیکی آن‌ها ایجاد شود.
برای اطلاع از علائم پسوریازیس که ممکن است در اطراف گوشتان داشته باشید، این‌که چگونه این بیماری می‌‌تواند بر زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد و این‌که چه درمان‌هایی در دسترس است، ادامه مقاله را بخوانید.

علائم پسوریازیس در گوش

اگر متوجه درد یا خارش مداوم در پوست اطراف گوش خود شوید، ممکن است پسوریازیس داشته باشید. بنیاد ملی پسوریازیس (National Psoriasis Foundation) اظهار می‌کند پسوریازیس معمولا در مجرای گوش خارجی رخ می‌دهد.
صرف نظر از قسمتی از گوش که متاثر می‌شود، ممکن است در گوشتان تجمع پوسته‌ها یا جرم وجود داشته باشد که شنیدن را دشوار می‌کند.
علائم پسوریازیس شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نواحی کوچک یا بزرگی از پوست تحریک شده که بهبود نمی‌یابند
  • پوست خشک یا ترک خورده که خونریزی می‌کند
  • کم شنوایی ملایم موقت ناشی از انسداد گوش‌ها

همچنین ممکن است ناخن‌هایی با فروفتگی‌ها یا برجستگی‌ها و مفاصلی با احساس تورم یا سفت شدن داشته باشید. این موارد یکی از علائم آرتریت پسوریاتیک (psoriatic arthritis) است.
منتشر شدن پسوریازیس گوش به‌صورت، اتفاقی شایع است. ممکن است آن را در اطراف چشم‌ها، دهان و بینی خود مشاهده کنید. تعداد کمی از افراد ممکن است پسوریازیس را حتی در لثه، زبان یا داخل گونه‌ها و لب‌های خود پیدا کنند.

چرا احساس می‌کنم چیزی در گوش من است؟
مشاهده کنید!

علت پسوریازیس در گوش

به‌طور کلی مشخص نیست دقیقا چه چیزی باعث پسوریازیس می‌شود، چه در گوش و چه در موارد دیگر. بنیاد ملی پسوریازیس و همچنین پژوهش‌ها، اشاره می‌کند که یک جزء ژنتیکی وجود دارد که احتمال ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهد، اما همه کسانی که این پیوند ژنتیکی را دارند در واقع به این بیماری مبتلا نمی‌‌شوند.
اما برای افراد مبتلا به پسوریازیس، موارد مختلفی ممکن است باعث ایجاد علائم پوستی در اطراف گوش یا جا‌های دیگر شود، ازجمله:

  • دما‌های سردتر
  • نوشیدن الکل زیاد
  • سیگار کشیدن
  • سایر اختلالات خودایمنی، مانند آرتریت روماتوئید
  • عفونت‌هایی که باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شوند، مانند گلودرد استرپتوکوکی
  • بریدگی، نیش حشره یا آفتاب سوختگی
  • استرس و تنش بیش از حد
  • دارو‌ های خاص، ازجمله لیتیوم، بتابلاکر ها و دارو‌ های ضدمالاریا

برای تعیین این‌که کدام محرک‌ها پوست شما را تحریک می‌کنند، گزارشی کتبی تهیه کنید. همچنین اگر نگران تحریک پسوریازیس در چشم‌ها یا در نزدیکی چشم‌های خود یا هرجای دیگری هستید، می‌توانید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان پسوریازیس در گوش

اگر پیش از این هرگز پسوریازیس برای شما تشخیص داده نشده است، پزشک عمومی ممکن است شما را برای درمان به متخصص پوست ارجاع دهد. روش های مختلفی برای درمان پسوریازیس در گوش وجود دارد. برخی از گزینه‌های درمانی ممکن است برای شما مناسب‌تر از بقیه باشند. درمورد گزینه‌های درمانی خود با پزشک صحبت کنید. شما باید شدت علائم و هرگونه حساسیت دارویی که ممکن است داشته باشید را در نظر بگیرید. در صورتی که پس از تشخیص پسوریازیس سریعا درمان را شروع نکنید یا این بیماری را نادیده بگیرید، در موارد مزمن ممکن است برای درمان نیاز به جراحی گوش باشد.

درمان‌های طبیعی

هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما درمان‌های خانگی می‌تواند به شما در مدیریت پسوریازیس گوش کمک کند.
تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که روغن جوجوبا (jojoba oil) می‌تواند برای تسکین پوستی که به علت پسوریازیس آسیب دیده است، مفید باشد. روغن زیتون به‌دلیل خواص مرطوب کنندگی، آنتی اکسیدانی و سرشار بودن از ویتامین‌ها ممکن است گزینه درمانی دیگری باشد. بااین‌حال، هیچ تحقیق گسترده‌ای درمورد اثربخشی آن برای این بیماری انجام نشده است.
برای استفاده از روغن طبیعی برای پسوریازیس می‌توانید فرآیند دو مرحله‌ای زیر را امتحان کنید:

    1. با استفاده از کیت پاک کننده گوش بدون نسخه (OTC)، مقدار کمی آب مقطر گرم را داخل گوش خود بریزید.
    2. سپس لایه‌ای نازک از روغن جوجوبا را با پنبه به نواحی خارجی بمالید.

شواهد حاکی از آن است که دارو‌های گیاهی، زمانی که با روش‌های درمانی سنتی استفاده می‌شوند، در درمان پسوریازیس موثرتر از دارو‌های سنتی به تنهایی هستند. عصاره‌های بوته ماهونیا (Mahonia aquifolium)، آلوئه‌ورا و indigo naturalis موادی هستند که به‌طور منظم در پمادهای کامل پسوریازیس استفاده می‌شوند.

خارج کردن دستی

پزشکان می‌توانند برای مجرای گوشی که مسدود شده، از ابزار کوچکی برای خارج کردن پوست اضافه‌ای که شنوایی را متاثر می‌کند، استفاده کنند. هرگز در خانه چیزی داخل گوش خود فرو نکنید. ممکن است به پرده گوش خود آسیب برسانید و احتمال کم شنوایی وجود دارد.

دارو‌های موضعی

برای انواع خفیف پسوریازیس می‌توان از دارو‌های غیراستروئیدی مختلف روی پوست استفاده کرد. کلسیپوتریول (Dovonex) یا ترکیبی از بتامتازون و کلسیپوترین (Taclonex) اغلب در گوش استفاده می‌شود.
این داروها با کاهش سرعت رشد پوست و صاف کردن ضایعات موجود عمل می‌کنند. این داروها درد و خارش را نیز تسکین می‌دهند. داروها می‌توانند علائم پسوریازیس را تسکین دهند، اما دارو‌های سرکوب‌کننده خودایمنی می‌توانند منجر به عوارض جانبی مانند سردرد شوند. دارو‌های موضعی مانند Zoryve و VTAMA ممکن است باعث تسکین علائم شوند و عوارض جانبی کمتری داشته باشند.

استروئید‌ها

پزشکتان ممکن است فرمول استروئیدی مایعی (مانند محلول Lidex) برای چکاندن در مجرای گوشتان تجویز کند. این دارو را می‌توان روی پوست خارجی نیز، بسته به محل ناحیه آسیب‌دیده، استفاده کرد. داروی استروئیدی اغلب برای افزایش اثربخشی در ترکیب با سایر دارو‌ها استفاده می‌شود.

خونریزی گوش
مشاهده کنید!

پسوریازیس در کودکان و نوزادان

کودکان و نوزادان ممکن است به پسوریازیس مبتلا شوند، بااین‌حال، شیوع این بیماری در آن‌‌ها به اندازه بزرگسالان نیست. این بیماری معمولا در کودکان شدت کمتری دارد. در بیشتر کودکان مبتلا به پسوریازیس چند لکه ایجاد می‌شود که ممکن است به‌راحتی با درمان برطرف شوند.
اما مسئله همیشه علائم خفیف نیست. اگر متوجه شدید هریک از علائمی که بالاتر ذکر شد، در اطراف گوش و روی پوست سر کودکتان ایجاد شده است، برای دریافت راهنمایی به پزشک اطفال مراجعه کنید.

خلاصه

پسوریازیس بیماریی مزمن است، به این معنی که باید در طول زندگی آن را مدیریت کنید، اما می‌توانید با درمان‌ هایی مانند موارد ذکرشده در بالا، وضعیت را بهبود بخشید. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که پوستتان به محرک‌‌های مختلف، واکنش نشان می‌دهد. پسوریازیس گوش درصورت درمان نشدن ممکن است منجر به کم شنوایی موقتی شود و به‌طور فزاینده‌ای موجب احساس ناخوشایند و ناراحتی گردد. می‌توانید برای تسکین سریع به پزشک خود مراجعه کنید.

منابع

webmd.com
medicalnewstoday.com

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس