وزوز گوش در شب: هنگام تلاش برای خواب، برای زنگ گوش چه باید کرد

وزوز گوش در شب

صدای زنگ در گوشتان می‌تواند خواب راحت شبانه را دشوار کند. علاوه بر درمان وزوز گوش و علت اصلی آن، می‌توانید پوشش صوتی (sound masking) و ایجاد محیط خوابی بهینه را نیز امتحان کنید.
تجربه صدای زنگ یا وزوز در گوش ممکن است در طول روز باعث احساس ناخوشایند و حواس‌پرتی باشد، به‌ویژه در شب زمانی که می‌خواهید بخوابید. ۱۰ تا ۲۵% از بزرگسالانی که تخمین‌زده می‌شود وزوز گوش دارند هم ممکن است بی‌خوابی شبانه را تجربه کنند.
کمبود خواب در واقع می‌تواند وزوز گوش را بدتر کند و اثرات نامطلوب دیگری بر سلامت کلی شما داشته باشد.
اگر شما یا شخصی که می‌شناسید، به‌دلیل وزوز گوش مشکل خواب دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا پزشک بتواند به شما در تشخیص و درمان علت وزوز گوش کمک کند همچنین ممکن است بخواهید روال خواب جدیدی ایجاد کنید. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که آیا وزوز گوش خطرناک است؟ یا خیر با ما همراه شوید تا در این‌باره اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذاریم.

وزوز گوش چگونه بر خواب شما تاثیر می‌گذارد؟

بسیاری از افراد مبتلا به وزوز گوش متوجه می‌شوند که به سختی می‌توانند به خواب بروند و یا از خواب بیدار می‌شوند درحالی‌که به علت صدای وزوز، احساس می‌کنند استراحت کافی نداشته‌اند.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داد که مردان مبتلا به وزوز گوش مزمن و بی‌خوابی بیشتر احتمال دارد علائم افسردگی داشته باشند، درحالی‌که زنان بیشتر به سردرد، درد گردن و بی‌قراری مبتلا هستند. در هردو مورد، این مسئله می‌تواند میزان خواب فرد را بیشتر کاهش دهد.
بااین‌حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که تاثیر وزوز گوش در هرفرد متفاوت است و همچنین وزوز گوش بر خواب همه افراد تاثیر منفی نخواهد گذاشت. برخی افراد مبتلا به وزوز گوش ممکن است متوجه شوند که صدا‌های داخل گوششان در شب بهبود می‌یابد.

درمان‌ وزوز گوش | 11 روش برای درمان
مشاهده کنید!

آیا ممکن است فقط هنگام دراز کشیدن وزوز گوش داشته باشید؟

برخی افراد ممکن است احساس کنند، هنگامی که سرشان را روی زمین می‌گذارند، وزوز گوش محسوس‌تر یا بلندتر می‌شود. این مسئله ممکن است به‌دلیل تغییرات وضعیت یا فشار باشد.
همچنین ممکن است متوجه شوید که وزوز گوش هنگامی که خواب هستید، اضطراب دارید یا در محیط‌های بسیار ساکت هستید، بلندتر می‌شود. این مسئله می‌تواند صدای وزوز گوش را هنگام دراز کشیدن در رختخواب بیشتر از زمان‌های دیگر در طول روز برجسته‌تر و محسوس‌تر کند.

آیا بهترین وضعیت خواب برای وزوز گوش وجود دارد؟

هیچ وضعیتی برای خوابیدن وجود ندارد که تحقیقات ثابت کرده باشد برای همه افراد مبتلا به وزوز گوش بهترین وضعیت خوابیدن است. بالاتر قرار گرفتن سر بسته به مشکل زمینه‌ای یا علت وزوز گوش ممکن است مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.
نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که افراد مبتلا به وزوز گوش یک‌طرفه یا وزوز گوش دوطرفه ممکن است بخواهند از بسته شدن گوش خود با بالش یا پتو اجتناب کنند. این اتفاق ممکن است وزوز گوش را بلندتر یا قابل‌توجه تر کند.

چگونه وزوز گوش را در شب کاهش دهیم؟

اگر وزوز، شما را در شب بیدار نگه می‌دارد، ممکن است موارد زیر مفید باشد:

  • از پوشش صوتی استفاده کنید: پنکه، نویز سفید، صدا‌های طبیعت یا موسیقی اَمبینت (ambient) ممکن است به پوشاندن اصوات وزوز گوش درک‌شده کمک کند.
  • محیط خوابی بهینه ایجاد کنید: محیط مناسب می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید و نیمه‌شب‌ها بیدار نشوید. باید مطمئن شوید که اتاقتان دمای مناسبی دارد. ممکن است بخواهید تمام وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خارج کنید (و برای مدتی پیش از خواب از آن‌ها استفاده نکنید). همچنین ممکن است بخواهید از پرده‌هایی که کاملا جلوی ورود نور را می‌گیرند و یا چشم‌بند برای به حداقل رساندن نور استفاده کنید.
  • روال همیشگی برای زمان خواب ایجاد کنید: روتین زمان خواب فقط برای کودکان خردسال نیست! روتین‌ها می‌توانند به بدن شما کمک کنند آرام شود و سریع‌تر به خواب رود. به خواب رفتن و بیدار شدن هرروزه در زمانی مشخص نیز می‌تواند مفید باشد.
  • مراقبه (مدیتیشن) یا یادداشت‌نویسی روزانه: اضطراب و استرس می‌تواند صدای وزوز گوش را افزایش دهد، بنابراین مراقبه و یادداشت‌نویسی روزانه ممکن است صدای وزوز در گوش‌هایتان را کاهش دهد. گردآوری افکار خود پیش از خواب نیز ممکن است به خواب رفتن سریع کمک کند.
  • زیاد ورزش کنید: حرکت نه‌ تنها می‌تواند سلامت عمومی شما را بهبود بخشد و اندورفین آزاد کند، بلکه ممکن است آنقدر شما را خسته کند که سریع به خواب عمیق بخوابید.
  • از مصرف کافئین، الکل و وعده‌های غذایی پرحجم پیش از خواب اجتناب کنید: این موارد می‌توانند به خواب رفتن را سخت‌تر کنند و در برخی از افراد ممکن است باعث بلندتر یا برجسته‌تر شدن وزوز گوش به‌طور موقت شوند.

به یاد داشته باشید یکی از بزرگ‌ترین کلید‌های کاهش وزوز گوش در طول روز و شب، درمان علت زمینه‌ای است. پزشکتان می‌تواند به تشخیص علت و پیشنهاد درمان‌های مناسب کمک کند.

سمعک برای وزوز گوش
مشاهده کنید!

خلاصه

وزوز گوش ممکن است خواب راحت شبانه را سخت‌تر کند. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید بخوابید، در طول شب مکرر از خواب بیدار می‌شوید یا صبح‌ها به دلیل صدای گوش‌هایتان سرحال نیستید، ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید.
علاوه بر درمان هرمشکلی که باعث وزوز گوش شما می‌شود، ایجاد محیط خواب بهینه، کاهش استرس و انجام ورزش همگی ممکن است به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

منابع

www.health.harvard.edu
tinnitus.org.uk

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس