کم شنوایی ملایم

کم شنوایی ملایم

 

کم شنوایی بر اساس شدت آن از ملایم تا عمیق تقسیم‌بندی می‌شود. اگر به کم شنوایی ملایم مبتلا هستید، مشکل شما شدید تلقی نمی‌شود، یعنی ممکن است رویکرد «صبر کن تا زمانی که اتفاق بیفتد» را اتخاذ کنید. خطر در همین نقطه نهفته است، زیرا به‌دلیل ملایم بودن آسیب، تشخیص آن ممکن است سخت باشد. در نتیجه احتمال نادیده‌گرفته‌شدن آن بالاست.
در این مقاله، علل، اثرات و شیوه‌های درمانی موجود برای کم شنوایی ملایم را بررسی می‌کنیم و‌ امیدواریم این مشکل شنوایی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کم شنوایی ملایم چیست؟

کم شنوایی ملایم اختلال شنوایی نسبتا شایعی است که بخش قابل‌توجهی از جمعیت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. آن به‌اندازه کم شنوایی متوسط یا شدید جدی گرفته نمی‌شود، اما ممکن است تاثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی داشته باشد. برای مثال، می‌تواند مانعی برای برقراری ارتباط در خانه و محل کار بوده و همچنین بر سلامت و رفاه کلی فرد تاثیر بگذارد.
وقتی به ویژگی‌های کم شنوایی ملایم نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این میزان از کم شنوایی، معمولا بر صدا‌هایی تاثیر می‌گذارد که کمتر از ۲۵ تا ۴۰ دسی‌بل هستند. کسانی که کم شنوایی ملایم دارند اغلب برای شنیدن صدا‌های آهسته یا صدا‌های دور با مشکلاتی مواجه هستند. همچنین درک گفتار در محیط‌های پُر سروصدا و مکالمات تلفنی را دشوار می‌دانند.
اگر کم شنوایی ملایم دارید، ممکن است با صدا‌های فرکانس بالا و پایین نیز مشکل داشته باشید. در واقع، بیشتر مردم ابتدا توانایی شنیدن صدا‌های فرکانس بالا را از دست می‌دهند. کسانی که مبتلا به این سطح از کم شنوایی هستند، اغلب شکایت دارند، از این‌که مکالمات را می‌شنوند، اما نمی‌توانند آن‌ها را به‌طور کامل درک کنند.
آیا کم شنوایی ملایم طبیعی است؟ بله، کم شنوایی ملایم را می‌توان به‌عنوان تغییرات طبیعی در شنوایی در نظر گرفت. بسیاری از افراد با افزایش سن مبتلا به پیرگوشی می‌شوند یا به‌دلیل عوامل دیگری مانند قرارگرفتن در معرض صداهای بلند یا ژنتیک، کم شنوایی ملایم را تجربه می‌کنند. این مشکل ممکن است برای برخی افراد تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد روزانه نداشته باشد، اما برخی دیگر ممکن است از مداخلات و درمان‌هایی مانند سمعک بهره‌مند شوند.

درمان کم شنوایی بدون سمعک
مشاهده کنید!

علل کم شنوایی ملایم

علل مختلفی برای کاهش شنوایی ملایم وجود دارد، از جمله ژنتیک، قرارگرفتن در معرض صدا‌های بلند، پیرگوشی به‌دلیل افزایش سن، برخی دارو‌های سمی برای شنوایی (اتوتوکسیک)، عفونت‌ها و بیماری مانند اتواسکلروز یا بیماری منییر. تشخیص و رسیدگی به چنین عللی بسیار مهم است، زیرا ممکن است برخی از آن‌ها برگشت‌پذیر یا قابل‌درمان باشند. در نتیجه، هر چه زودتر تشخیص داده شوند، احتمال موفقیت درمان پیشنهادی برای این مشکلات بیشتر خواهد بود.

عوارض کم شنوایی ملایم

کم شنوایی ملایم چه تاثیری بر کیفیت زندگی دارد؟

کم شنوایی ملایم ممکن است به‌طور قابل‌توجهی بر توانایی شما در برقراری ارتباط و کیفیت کلی زندگی‌تان تاثیر بگذارد. این مشکل همچنین ممکن است منجر به ایجاد سوءتفاهم، تلاش بیشتر برای درک گفتار، انزوا و کاهش تدریجی شرکت در اجتماعات و فعالیت‌های جمعی شود.
در موقعیت‌های اجتماعی، کسانی که مبتلا به کم شنوایی ملایم هستند، ممکن است برای پیگیری مکالمات مشکل داشته باشند. این مساله ممکن است منجر به احساس ناامیدی، کاهش اعتماد به‌نفس و در نهایت تاثیر منفی بر سلامت روانی این افراد داشته باشد. در محیط کار، کم شنوایی ملایم ممکن است بر عملکرد شغلی تاثیر گذاشته، ارتباط با همکاران را محدود کرده و مانع پیشرفت شغلی شود.
کم شنوایی ملایم همچنین ممکن است روابط شخصی فرد مبتلا را تحت‌تاثیر قرار دهد، زیرا ارتباطات وی به‌تدریج قطع می‌شود. این مدل از کم شنوایی در روابط شخصی ممکن است منجر به سوءتفاهم و مشکل در برقراری ارتباط با خانواده و دوستان شود.

درمان کم شنوایی ملایم

خوشبختانه، چندین گزینه درمانی برای افراد مبتلا به کم شنوایی ملایم وجود دارد. رایج‌ترین و موثرترین راه‌حل، استفاده از سمعک است. سمعک‌های مدرن دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند صدا‌ها را تقویت کنند، درک گفتار را بهبود بخشند و امکان شخصی‌سازی شنوایی را ارائه دهند. سمعک‌ها در مدل‌ها مختلفی تولید می‌شوند:
• پشت‌گوشی (BTE)
• ریک/رایت (RITE/RIC)
• داخل گوشی (ITE)
• نامرئی (CIC&IIC)

آیا می‌توان از کم شنوایی ملایم پیشگیری کرد؟

کم شنوایی ناشی از نویز (NIHL) که معمولا ملایم است، بیش از دیگر موارد قابل‌پیشگیری است. این نوع کم شنوایی میلیون‌ها نفر را در دنیا تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال، انواع بسیاری از دستگاه‌های محافظ شنوایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند از شنوایی خود در برابر کم شنوایی ناشی از نویز حفاظت کنید. از جمله این محافظ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• گوش‌گیر‌های فومی: این گوش‌گیر‌ها برای پیشگیری اولیه از نویز مناسب هستند.
• مانیتور‌های داخل گوشی: دستگاه‌های سفارشی برای نوازندگان است که برای محافظت از شنوایی و کنترل میزان صدایی است که از هر ساز می‌شنوند.
• گوش‌گیر‌های فیلتر شده: این محافظ‌ها برای دوستداران موسیقی مناسب است که می‌خواهند از کنسرت لذت ببرند و شنوایی‌شان آسیب نبیند.
• فیلتر‌های ضربه‌ای: این فیلتر‌ها برای کسانی که از تیراندازی لذت می‌برند، به‌طور شخصی قالب‌گیری می‌شود و از روی قالب ساخته می‌شود.

سمعک نامرئی
مشاهده کنید!

تشخیص کم شنوایی ملایم

کم شنوایی ملایم چگونه تشخیص داده می‌شود؟ تشخیص کم شنوایی ملایم معمولا با مراجعه به شنوایی‌شناس و تست‌های شنوایی‌سنجی انجام می‌شود. ارزیابی شنوایی با تاریخچه‌گیری درباره سابقه پزشکی شما و هرگونه نگرانی مربوط به مشکل شنوایی آغاز می‌شود. سپس شنوایی‌شناس مجموعه‌ای از آزمایش‌ها مانند ادیومتری تون خالص را انجام می‌دهد. در این تست، فرد به صدا‌ها در فرکانس‌ها و شدت‌های مختلف گوش می‌دهد.
نتایج بر روی برگه‌ای به‌نام ادیوگرام ترسیم می‌شود که به تعیین شدت، شکل و نوع کم شنوایی کمک می‌کند. ادیومتری گفتاری نیز ممکن است برای ارزیابی توانایی درک کلمات و تکرار آن‌ها انجام شود. با این آزمایش‌ها، شنوایی‌شناس می‌تواند کم شنوایی ملایم را تشخیص دهد و توصیه‌های مناسب را برای مدیریت و درمان این مشکل ارائه دهد.

سمعک برای کم شنوایی ملایم

افرادی که مبتلا به کم شنوایی ملایم هستند، کاندیدای عالی برای استفاده از سمعک هستند. امروزه فناوری سمعک‌ها پیشرفته‌تر از همیشه است، از نظر زیبایی‌شناسی ظریف‌تر هستند و تمام سطوح کم شنوایی را پوشش می‌دهند. با این‌که میزان کم شنوایی ملایم به‌شدت کم شنوایی عمیق نیست، اما نیاز به پیگیری دارد.
تشخیص زودهنگام و بررسی گزینه‌های درمانی مناسب می‌تواند اثربخشی مدیریت کم شنوایی ملایم را افزایش دهد. با پیشرفت فناوری سمعک‌ها، افراد مبتلا به کم شنوایی ملایم می‌توانند توانایی خود را برای مشارکت در مکالمه‌ها دوباره بازیابند، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده و از تجربه شنیداری رضایت‌بخش‌تر، لذت ببرند.

نتیجه‌گیری

شناخت و درک علائم کم شنوایی ملایم بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب به اثربخشی مدیریت کم شنوایی ملایم کمک می‌کند. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به کم شنوایی ملایم مبتلا هستید، مشاوره با شنوایی‌شناس اولین قدم برای بهبود شنوایی‌تان است.

منابع

asha

healthyhearing

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس