مشکلات جرم گوش در کاربران سمعک

مشکلات جرم گوش در کاربران سمعک

جرم گوش (earwax) ماده‌ای روغنی است که به محافظت از گوش شما کمک می‌کند. معمولا خودبه‌خود و با کمک حرکت فک از گوش شما خارج می‌شود.
بهتر است داخل مجرای گوش کمی جرم باشد، اما گاهی‌اوقات آن ممکن است باعث ایجاد ناراحتی یا دیگر مشکلات گوش شود.
تجمع جرم گوش ممکن است هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه کسانی که مجرای گوش باریکی دارند یا از سمعک استفاده می‌کنند، ممکن است بیشتر در معرض تجمع جرم گوش باشند.
اگر از سمعک استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه جرم گوش، که به آن سرومن (Cerumen) نیز می‌گویند، روی قالب سمعک یا پوسته سمعک نامرئی شده باشید. تجمع جرم گوش در گوش کاربر سمعک می‌تواند:
• به سمعک نامرئی آسیب رساند
• باعث فیدبک (سوت زدن) سمعک شود
• با مسدود کردن مسیر صدا، کارایی سمعک را کاهش دهد
• باعث تجویز نادرست شود
• باعث کم شنوایی بیشتر شود
تولیدکنندگان سمعک می‌گویند که ۶۰ تا ۷۰ درصد سمعک‌هایی که برای تعمیر بازگردانده می‌شوند، مشکل‌شان به‌دلیل تجمع جرم گوش ایجاد شده است. جرم عملکرد دیافراگم را کاهش می‌دهد. با گذشت زمان، اسید‌های موجود در جرم گوش می‌توانند اجزای سمعک را خراب کنند.

شستشوی گوش چیست؟ | آنچه باید درباره شستشوی گوش بدانید
مشاهده کنید!

چه زمانی باید جرم گوش را خارج کنید

اگر یکی از موارد زیر را دارید، ممکن است نیاز به خارج کردن جرم گوش داشته باشید:
• کم شنوایی
• گوش درد
• وزوز گوش
• خارش گوش
• سرگیجه (احساس چرخیدن) که تصور می‌شود در اثر انسداد مجرای گوش با جرم ایجاد می‌شود.
همچنین اگر روی عملکرد سمعک‌های شما تأثیر می‌گذارد یا مجرای گوش شما را مسدود می‌کند و باعث مشکل در موارد زیر می‌شود، ممکن است نیاز به برداشتن جرم گوش داشته باشید:
• هنگام معاینه گوش
• هنگام انجام تست‌های شنوایی‌سنجی، تمپانومتری و رفلکس اکوستیک
• هنگام قالب‌گیری از مجرای گوش برای سمعک

چگونه سمعک منجر به مشکلات جرم گوش می‌شود

در کاربران سمعک احتمال تجمع جرم گوش بالاست. به‌نظر می‌رسد وجود جسم خارجی در گوش باعث تحریک تولید بیشتر جرم توسط غدد سرومن می‌شود. گوش معمولا خود را تمیز می‌کند، اما وقتی سمعک داخل گوش وجود دارد، جرم گوش ممکن است به‌اندازه کافی خشک نشود و از گوش خارج نشود.
شما دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه تمیز کردن و مراقبت از سمعک یا قالب گوش برای جلوگیری از تجمع جرم گوش دریافت خواهید کرد. سمعک باید هر روز تمیز شود، بگذارید در طول شب خشک شود و صبح با برس تمیز کنید تا جرم و مواد زائد از بین برود. اگر این مرحله تمیزکاری را به‌طور مداوم انجام ندهید، جرم و مواد زائد را دوباره وارد گوش می‌کنید. فیلتر سمعک نامرئی را باید ماهی یک‌بار یا هر زمان که سمعک کار نمی‌کند، تعویض کنید.
فیلتر سمعک یا وکس‌گارد (wax guard) صفحه پلاستیکی کوچکی است که در مجرای خروج صدای سمعک نامرئی یا سمعک ریک (RIC) قرار می‌گیرد. خروجی صدا در قسمتی از سمعک قرار دارد که در مجرای گوش قرار می‌گیرد. فیلتر سمعک برای جلوگیری از ورود جرم، رطوبت یا دیگر مواد زائد به مجرای خروجی صدا و آسیب رساندن به بلندگو است.
فیلتر سمعک را ماهی یک‌بار یا هر زمان که صدای سمعک شما به اندازه کافی بلند نباشد یا صدا نداشته باشد یا صدا قطع و وصل می‌شود، باید تعویض کرد. گاهی‌اوقات، حتی اگر به‌تازگی فیلتر را تعویض کرده باشید، ممکن است پُر از جرم گوش شود و از خروج صدا جلوگیری کند.
برخی از افراد به‌طور طبیعی جرم گوش بیشتری در مجرای گوش خود دارند، بنابراین ممکن است نیاز باشد که فیلتر سمعک را بیشتر تعویض کنند. اگر احساس می‌کنید که بیشتر از آنچه که باید فیلتر سمعک خود را تعویض می‌کنید، یا تعداد دفعاتی که مجبور به تعویض فیلتر شده‌اید، افزایش یافته است، با شنوایی‌شناس خود مشورت کنید که آیا خارج کردن جرم گوش یا شستشوی آن گزینه مناسبی است یا خیر.
به خاطر داشته باشید که پزشکان گوش و حلق و بینی معتقدند استفاده از گوش پاک‌کن منجر به تجمع جرم گوش بیشتری می‌شود. اعتقاد بر این است که استفاده از هر وسیله‌ای برای تمیز کردن گوش خطرناک است و باید از آن اجتناب کرد.

سمعک ضد آب یا مقاوم به آب؟
مشاهده کنید!

تمیز کردن گوش

برخی از کاربران سمعک در مورد جرم گوش با مشکل مواجه می‌شوند. هیچ‌کس نباید سعی کند جرم گوش را خودش خارج کند. بهترین کار این است که جرم گوش را به حال خود ر‌ها کرده و اجازه دهید گوش به‌طور طبیعی خودش را تمیز کند. اگر بخواهید خودتان آن را تمیز کنید، با فشار دادن جرم به قسمت‌های عمقی مجرای گوش و فشرده کردن آن خود را به خطر می‌اندازید.
استفاده از سمعک داخل گوشی یا قالب سمعک پشت گوشی از تمیز کردن طبیعی گوش جلوگیری می‌کنند. بنابراین، کاربر سمعک باید به‌طور منظم به متخصص گوش یا شنوایی‌شناس مراجعه کند تا گوش‌های خود را از نظر جرم گوش فشرده بررسی کند. دستورالعمل‌های آکادمی گوش و حلق و بینی امریکا و بنیاد جراحی سروگردن توصیه می‌کند افرادی که سمعک استفاده می‌کنند، برای بررسی مجرای گوش خود هر سه یا شش‌ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کنند. پزشک می‌تواند گوش‌های شما را با اتوسکوپ بررسی کند تا ببیند آیا شما جرم فشرده‌ای که نیاز به درمان دارد، دارید یا خیر.
اگر گوش شما با جرم مسدود شده باشد، پزشک ممکن است آن را با عامل حل‌کننده جرم، شستشو یا برداشتن دستی درمان کند. حتما به توصیه‌های پزشک خود برای درمان هرگونه تجمع جرم گوش عمل کنید.

منابع :
rnid

verywellhealth

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس