سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟

سمعک چگونه به زندگی ما کمک میکند

سمعک به افراد کم شنوا کمک می‌کند تا بهتر بشنوند. سمعک شنوایی طبیعی را به فرد کم شنوا برنمی‌گرداند، اما آن باعث می‌شود تا شنوایی فرد به میزان قابل‌توجهی بهبود یابد. با سمعک شنیدن گفتار دیگران برای فرد کم شنوا آسان‌تر می‌شود. همچنین صداهایی مانند صدای پرندگان، زنگ در، زوزه باد و جریان آب برای او قابل شنیدن می‌شود.

سمعک‌ها معمولا باعث بهبود سلامت روانی، جسمی و اجتماعی افراد می‌شوند. تحقیقات نیز همانند تجربیات نشان داده‌اند، که سمعک‌ها کیفیت زندگی را ارتقاء داده و به افراد کمک می‌کنند تا:

  • ارتباط بهتری با خانواده بر قرار کنند
  • احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند
  • سلامت روانی و جسمی بهتری داشته باشند
  • تمرکز بهتری داشته باشند
  • احساس استقلال و اطمینان بیشتری داشته باشند
  • احساس خستگی کمتری داشته باشند
  • مشارکت بیشتری در جامعه داشته باشند
  • روابط اجتماعی بهتری داشته باشند
  • موقعیت شغلی بهتری داشته باشند

سمعک و کودکان

کم شنوایی فقط بیماری دوران سالمندی نیست، آن ممکن است در هر محدوده سنی حتی دوران نوزادی و کودکی اتفاق بیفتد. در کودکان، حتی کم شنوایی در حد ملایم یا متوسط ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در یادگیری، رشد گفتار و توسعه مهارت‌های فردی لازم برای افزایش اعتماد به نفس و پیشرفت در مدرسه و زندگی شود. بنابراین سمعک به همه افراد کم شنوا کمک می‌کند.

میزان واقعی شیوع کم شنوایی با تصور بیشتر مردم متفاوت است. بیشتر افراد تصور می‌کنند که کم شنوایی بیماری دوران سالمندی است، درحالی‌که اکثریت (65%) افراد کم شنوا کمتر از 65 سال سن دارند. بیش از 6 میلیون نفر در ایالات متحده با محدوده سنی بین 18 تا 44 سال و همچنین حدود یک میلیون و نیم از کودکان و نوجوانانی که در سن مدرسه هستند، مبتلا به کم شنوایی هستند. کم شنوایی بیماری است که در تمام گروه‌های سنی ممکن است مشاهده شود.

سمعک چیست؟
مشاهده کنید!

تحقیقات نشان داده‌اند چنانچه کم شنوایی درمان نشود، تاثیرات منفی روی روابط اجتماعی، روحی و شناختی فرد دارد. در حقیقت، افراد کم شنوا ممکن است نتوانند ارتباطات کاملی با دیگران بر قرار کنند، به‌طوری‌که شغل و زندگی شخصی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با گذشت زمان ممکن است منجر به افسردگی، انزوا، دوری از جامعه، کاهش حافظه و توجه و حتی بیماری فراموشی شود.

سمعک هوشمند و موسیقی

هنگامی که سلول‌های موئی در گوش داخلی آسیب می‌بینند، آن‌ها دیگر ترمیم نمی‌شوند. در این موارد یا مواردی که گوش میانی آسیب می‌بیند، سمعک‌ها می‌توانند به میزان زیادی به توانایی شنوایی افراد کم شنوا از طریق تقویت صدا کمک کنند. میکروفون سمعک صداها را ‌جمع‌آوری می‌کند، آمپلی‌فایر سمعک صداها را تقویت می‌کند و بلندگو (رسیور) صداها را به مجرا گوش می‌فرستد. در سمعک وایرلس میکروفون صدا را به تراشه کامپیوتری می‌فرستد، این تراشه بلندی صدا را تنظیم می‌کند و فرکانس‌هایی را تقویت می‌کند که برای بهبود شنوایی نیاز به تقویت دارند.

شنوایی‌شناس (ادیولوژیست) سمعک را مطابق با نوع و میزان کم شنوایی فرد تنظیم می‌کند، به‌طوری‌که فرد کم شنوا نویزهای محیطی را کمتر و صداهای گفتاری را بیشتر بشنود. سمعک‌ها انواع و مدل‌های مختلفی دارند، سمعک‌های هوشمند می‌توانند با گوشی موبایل جفت (pairing) شوند تا افراد کم شنوا به‌راحتی با دیگران تلفنی صحبت کنند، همچنین آن‌ها می‌توانند با اپلیکیشن صدای سمعک‌شان را تنظیم کنند.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟ 1

درمان کم شنوایی مهم هست، برای این‌که افراد کم شنوا با استفاده از سمعک می‌توانند، تاثیرات منفی کم شنوایی بر کیفیت زندگی‌شان را کاهش دهند. سمعک از طریق 6 روش به افراد کم شنوا کمک می‌کند و باعث بهبود کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود:

  1. فعالیت شغلی بیشتر. وقتی فردی کم شنوایی دارد و هنوز بازنشسته نشده است. کم شنوایی ممکن است عملکرد شغلی فرد و همچنین ارتباطش با همکارانش و مدیرانش را تحت تاثیر قرار دهد، به‌طوری‌که منجر به بازنشستگی زودتر از موعد شود. استفاده از سمعک به فرد کمک می‌کند تا در محل کارش فعال باشد و کم شنوایی دلیلی برای از کار افتادگی یا بازنشستگی نشود.
  2. تشخیص گفتار بهتر. کم شنوایی معمولا توانایی درک و تشخیص گفتار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به علت این‌که فرکانس‌های که در تشخیص کلمات نقش مهمی دارند، دچار افت شنوایی شده‌اند. وقتی فرد کم شنوا به موقع از سمعک استفاده می‌کند، فرکانس‌هایی که دچار افت شنوایی شده‌اند، قابل شنیدن می‌شوند و مغز می‌تواند آن‌ها را درک کند.
  3. مشارکت در جمع. رفتن به مکان‌های عمومی با نویز زمینه بالا ممکن است فرد کم شنوا را دچار چالش کند. شنیدن مکالمات در این محیط‌ها برای او خیلی سخت می‌شود و حتی ممکن است فرد دچار استرس شود. وقتی شنیدن در این محیط‌ها خیلی سخت می‌شود، خیلی از افراد غیرفعال می‌شوند، گاهی‌اوقات به گوش دادن ادامه نمی‌دهند، در گفتگوها شرکت نمی‌کنند و حتی ترجیح می‌دهند که در خانه بمانند.
  4. فعال نگه داشتن مغز. آیا می‌دانید افرادی که کم شنوایی‌شان را درمان نمی‌کنند، چهار برابر بیشتر نسبت به دیگران احتمال دارد که مبتلا به فراموشی و بیماری آلزایمر شوند؟ مغز ما به شنیدن صداهای روزمره و محیطی عادت کرده، صداهایی از قبیل صدای چای‌ساز، سیستم‌های تهویه هوا یا صدای پرندگان. کم شنوایی باعث می‌شود که این صداها شنیده نشوند، نشنیدن این صداها سلامت و فعالیت مغز فرد کم شنوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
تاریخچه سمعک‌ها
مشاهده کنید!

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟ 2

  1. ارتباط با دیگران. کم شنوایی ممکن است در زندگی شخصی بر روی ارتباطات فرد با دیگران تاثیراتی داشته باشد. درک و تشخیص گفتار دیگران سخت‌تر می‌شود. افزایش صدای تلویزیون یا رادیو ممکن است باعث ناراحتی خانواده یا دوستان شود، به‌طوری‌که فرد کم شنوا ممکن است بتدریج از شرکت در محیط‌های شنیداری پُر چالش مانند مهمانی‌ یا صرف غذا در رستوران با دوستان خودداری کند.
  2. مستقل بودن. افراد کم شنوا ممکن است تمایل به انجام برخی از کارها نداشته باشند. کارهایی از قبیل تماس تلفنی برای هماهنگی‌های شغلی، صحبت تلفنی با دوستان یا آشنایان و شرکت در جلسات. با درمان کم شنوایی فرد کم شنوا فعال می‌شود، بدون وابستگی به دیگران کارهایی را انجام می دهد که مدتی انجام نمی‌داد یا با کمک دیگران انجام می‌داد.

در صورت عدم استفاده از سمعک، کم شنوایی ممکن است عوارض بسیاری از نظر روانی و جسمی روی زندگی ما داشته باشد. کم شنوایی می‌تواند منجر به گوشه‌گیری، عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و قطع ارتباط با دوستان و آشنایان شود. گوش، عصب شنوایی و قسمت‌هایی از مغز که مربوط به حس شنوایی هستند، برای فعال ماندن نیاز دارند که توسط اطلاعات صوتی تحریک شوند. چنانچه گوش‌ها به مدت طولانی توسط اطلاعات صوتی تحریک نشوند، منجر به بدتر شدن تدریجی توانایی شنوایی و درک کلمات می‌شود، به این پدیده “محرومیت شنوایی” می‌گویند.

با توجه به عوارض کم شنوایی، در صورت داشتن علائم و نشانه‌های کم شنوایی بهتراست برای ارزیابی شنوایی خود اقدام کرده و در صورت نیاز از سمعک استفاده کنید. سمعک مانند عینک است. افرادی که کم می‌بینند از عینک و افراد کم شنوا از سمعک استفاده می‌کنند. خیلی سال‌ها قبل در ایران به سمعک “عینک گوش” می‌گفتند، سمعک و عینک هر دو پروتزهای هستند که به بهتر شنیدن و بهتر دیدن ما کمک می‌کنند.

4.4/5 - (160 امتیاز)

8 دیدگاه برای “سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟

  1. مونیک گفته:

    سلام من گوش سمت چپم ۲۵ درصد و گوش سمت راستم ۷۵ درصد شنوایی داره .کارمند هستم و تا به الان مشکل خاصی نداشتم ولی متاسفانه گوش سمت راستم دچار پارگی پرده شده و مجبور شدم عمل کنم .الان بعد از ۳ روز از عمل ، شنوایی گوش سمت راستم خیلی پایین اومده و گویا به علت دفع آب و خون و پانسمان طبیعی هست.ولی واقعا الان تحملش سخت شده چون دکتر گفته تا یک ماه باید تحمل کنم تا پرده جوش بخوره و بعد از اون شنوایی قابل ارزیابی هست.امیدوارم عمل گوشم موفقیت آمیز باشه و به زودی از این درد گوش و صداهایی که در گوشم میپیچه و کم شنوایی راحت شم . کاش قبل از عمل لااقل برای گوش چپم سمعک میگرفتم تا الان اونقد بهم فشار نمیومد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس