۱۰ باور نادرست درباره سمعک

10 باور نادرست در مورد سمعک

1.کم شنوایی من در حدی نیست که به سمعک نیاز داشته باشم

واقعیت: کم شنوایی و نیازهای شنوایی افراد متفاوت است. کم شنوایی اغلب به‌تدریج ایجاد می‌شود. یک قانون خوب این است که اگر اطرافیان شما شکایت دارند که شما نمی‌شنوید، لازم است تست شنوایی‌سنجی انجام دهید. با مراجعه به شنوایی‌شناس، نوع و میزان کم شنوایی شما مشخص می‌شود و این‌که آیا شما نیاز به سمعک دارید یا خیر؟ اگر به سمعک نیاز داشته باشید، شنوایی‌شناس توضیح می‌دهد که سمعک چقدر باعث بهبود شنوایی شما می‌شود.

2.یک گوش من کم شنوایی دارد، اما گوش دیگرم خوب هست، بنابراین نیاز به سمعک ندارم.

واقعیت: همه چیز نسبی است. تقریباً تمام بیمارانی که معتقدند یک گوش “خوب” دارند، در واقع دو گوش “بد” دارند. وقتی یک گوش کمی بهتر از گوش دیگر است، یاد می‌گیریم که از این گوش برای تلفن، مکالمات گروهی و غیره استفاده کنیم. تصور می‌کنیم که “گوش بهتر” طبیعی است، درصورتی‌که گوش بهتر هم کم شنوایی دارد. در بیشتر موارد کم شنوایی هر دو گوش را به‌طور یکسان تحت تأثیر قرار می دهد و حدود 90٪ افراد کم شنوا برای هر دو گوش نیاز به سمعک دارند.

کم شنوایی در یک گوش

3.دوست من دو تا سمعک دارد و از آنها متنفر هست و می‌گوید هرگز از سمعک استفاده نکنم.

واقعیت: عوامل زيادي در تجویز سمعک تاثیرگذار هستند، بنابراین تجربه افراد از سمعک متفاوت است. نوع و میزان کم شنوایی و اندازه مجرای‌ گوش هر فردی با فرد دیگری تفاوت دارد. حتی در دو نفر که کم شنوایی نسبتا مشابهی دارند، ممکن است میزان رضایت‌مندی بسیار متفاوت باشد. زیرا متغیرهای زیادی در تجویز سمعک دخیل هستند. شاید دوست شما سمعکی استفاده می‌کند که از نظر فن‌آوری به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازهای او پیشرفته نیست. شاید خود فرد پيگيري نكرده، زيرا در برخی موارد سمعك‌ها نياز به تنظيم یا قالب‌گیری مجدد دارند. لطفا اجازه ندهید که تجربه شخص دیگری روی تصمیم شما درمورد سلامت شنوایی‌تان تأثیر بگذارد.

بهترین سمعک
مشاهده کنید!

4.مهم نیست سمعک را از کجا بخریم.

واقعیت: خرید اینترنتی سمعک یا خرید سمعک از هر جای توصیه نمی‌شود. به علت اینکه سمعک یک وسیله پزشکی است و باید توسط شنوایی‌شناس برای شما تجویز شود. فرآیند تجویز شامل معاینه گوش، شنوایی‌سنجی، قالب‌گیری، تنظیم، آموزش در مورد استفاده صحیح از سمعک، مراقبت و غیره می‌باشد. درصورتی‌که هر کدام از این موارد به درستی انجام نشود، سمعک کارایی لازم را ندارد.

5.سمعک می‌تواند شنوایی من را دوباره به حالت طبیعی برگرداند، مانند عینک که می‌تواند بینایی را به حالت 20/20 بازگرداند.

واقعیت: سمعک‌ها شنوایی شما را به حالت طبیعی برنمی‌گردانند. همان‌طور که عینک‌ها مشکل بینایی شما را “درمان نمی‌کنند”، سمعک‌ها هم کم شنوایی شما را “درمان نمی‌کنند”. مانند عینک، سمعک‌ هم باعث بهبود عملکرد حس مربوطه می‌شود. آنها می‌توانند به شما در گوش دادن و گفتگو با دیگران کمک کنند و کیفیت زندگی شما را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشند.

6.فقط افراد مسن از سمعک استفاده می‌کنند.

واقعیت: بیش از نیمی از افراد مبتلا به کم شنوایی کمتر از 65 سال هستند. به دلیل برنامه اجباری غربالگری شنوایی در نوزادان، تعداد بیشتری از کودکان با کم شنوایی شناخته می‌شوند. نوجوانان و جوانان که موسیقی را با صدای خیلی بلند در اتومبیل گوش می‌دهند، ممکن است مبتلا به کم شنوایی برگشت‌ناپذیر شوند. در این موارد فقط سمعک به آنها کمک می‌کند. سمعک دیگر نشانه پیری نیست. کم شنوایی می‌تواند در هر سنی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

کم شنوایی در همه سنین

7.من قبلا سمعک را امتحان کردم، دوست ندارم از سمعک استفاده کنم.

واقعیت: فن‌آوری سمعک‌ها به سرعت تغییر می‌کند. سمعک‌هایی که چند سال قبل پیشرفته‌ترین بودند، اکنون قدیمی شده‌اند و فن‌آوری‌های جدیدتر، کوچکتر و بهتر جایگزین آنها شده‌اند. پیشرفت در سمعک‌های دیجیتال امکان می‌دهد تا گفتار واضح‌تر، سر و صدای مزاحم پس‌زمینه کمتر و تجربه شنیدن لذت‌بخش‌تر و طبیعی‌تر باشد.

8.سمعک‌های کوچک (نامرئی) بهترین انتخاب برای من هستند، به دلیل این‌که دیده نمی‌شوند.

واقعیت: سمعک‌ها از نظر ظاهری انواع مختلفی دارند. همه آنها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. مزیت سمعک‌های نامرئی این است که دیگران نمی‌توانند آنها را ببینند. با این حال، این مدل برای همه مناسب نیست. شما باید سمعکی بخرید که پاسخگوی نیازهای شنوایی و متناسب با نوع و میزان کم شنوایی شما باشد. شنوایی‌شناس می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

انتخاب سمعک های نامرئی

9.من فقط در شنیدن صداهای خاصی مشکل دارم، بنابراین نیازی به سمعک ندارم.

واقعیت: اگر صداهای خاصی را نمی‌شنوید، دچار کم شنوایی هستید. با کمک سمعک‌های دیجیتال امروزی، متخصصین شنوایی قادر به برنامه‌ریزی و تنظیم دقیق سمعک‌ها هستند تا فقط در فرکانس‌های که نیاز است، صدا را تقویت کنند. در فرکانس‌هایی که کم شنوایی شما بیشتر است، صداها بیشتر تقویت می‌شوند و در فرکانس‌هایی که کم شنوایی شما کمتر است، صداها کمتر تقویت می‌شوند.

عدم توانایی در شنیدن برخی از اصوات مانند ش، س، ت و غیره به طور قابل‌توجهی در درک شما از کل کلمه تأثیر می‌گذارد. “چی؟” و پاسخ خجالت‌آور نامناسب به سوالات. “من فقط در شنیدن صدای زنان و بچه‌ها مشکل دارم.”

آنها بیش از نیمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. بنابراین، شما می‌گویید نمی‌توانید صدای نیمی از افرادی را که با شما صحبت می‌کنند را بشنوید؟

سمعک نامرئی
مشاهده کنید!

10.سمعک‌ها بزرگ، زُمخت و بدشکل هستند

واقعیت: در حقیقت کاملاً برعکس است. سمعک‌های جدید شیک و کوچک هستند. بسیاری از افراد می‌توانند از سمعک‌هایی استفاده کنند که به سختی دیده می‌شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس