همه چیز درباره سرطان گوش

سرطان گوش

سرطان گوش (Ear cancer) ممکن است قسمت‌های داخلی و خارجی گوش را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا با سرطان پوست در گوش خارجی شروع می‌شود و سپس در سراسر ساختار‌های مختلف گوش، از جمله مجرای گوش و پرده گوش گسترش می‌یابد.
سرطان گوش همچنین ممکن است از داخل گوش شروع شود. آن ممکن است بر استخوان داخل گوش، به‌نام استخوان گیجگاهی (temporal) تاثیر بگذارد. استخوان گیجگاهی همچنین شامل استخوان ماستوئید است؛ توده‌ای استخوانی که در پشت گوش احساس می‌کنید.
سرطان گوش بسیار نادر است. سالانه فقط حدود ۳۰۰ نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می‌‌شوند. در مقابل، بر اساس آمار موسسه ملی سرطان انتظار می‌رود بیش از ۲۵۰۰۰۰۰ مورد جدید سرطان پستان در سال ۲۰۱۸ تشخیص داده شود.

انواع سرطان گوش

چندین نوع مختلف سرطان ممکن است بر گوش تاثیر بگذارند. این موارد عبارتند از:

سرطان‌های پوست

• کارسینوم سلول قاعده‌ای (Basal cell carcinoma) سلول‌های لایه زیرین اپیدرم یا بیرونی‌ترین لایه پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
• کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous cell carcinoma) سلول‌های سنگفرشی اپیدرم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع شایع‌ترین سرطان گوش است. در سلول‌های بدن عمیق‌تر می‌شود و بیشتر از کارسینوم سلول قاعده‌ای به سایر بافت‌ها سرایت می‌کند. بر اساس گزارش موردی در سال ۲۰۱۶، سرطان سلول سنگفرشی که بر غضروف خارجی گوش تاثیر می‌گذارد، حدود ۱۵% احتمال گسترش دارد.
• ملانوم (Melanoma) سلول‌های ملانوسیت پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سلول‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب به پوست رنگ قهوه‌ای می‌دهند. در حالی که ملانوم نسبت به کارسینوم سلول قاعده‏ای یا سنگفرشی، شکلی از سرطان پوست است که کمتر شایع است، اما تمایل به گسترش سریع دارد و جدی‏ترین شکل سرطان پوست محسوب می‌‏شود. در بررسی سال ۲۰۰۶، ملانوم گوش ۱% موارد ملانوم را تشکیل می‌‏دهد.

سرطان سیستیک آدنوئید (Adenoid cystic carcinoma)

این نوع بسیار نادر سرطان به‏‌طور معمول بر غدد بزاقی تاثیر می‌‏گذارد، اما ممکن است در گوش نیز دیده شوند. گزارش موردی ۲۰۱۳ تخمین می‌‏زند که این تومور‌ها تنها ۵% از سرطان‏‌های مجرای شنوایی خارجی (مسیر عبور از خارج سر به پرده گوش) را تشکیل می‌‏دهند.

تومور‌های پاروتید

رشد بدخیم غده پاروتید ممکن است به مجرای گوش گسترش یابد. این غده بزرگ‏ترین غده بزاقی بدن است.

آکوستیک نوروما
مشاهده کنید!

علائم سرطان گوش

علائم سرطان گوش با توجه به این‌که کدام قسمت از گوش شما آسیب دیده باشد، متفاوت است.

گوش خارجی

گوش خارجی شامل نرمه گوش، لبه گوش (به نام لاله گوش) و ورودی بیرونی به مجرا گوش است.
علائم سرطان پوست در گوش خارجی عبارتند از:
• لکه‏‌های زبر پوستی که حتی پس از مرطوب کردن باقی می‌‏مانند
• توده‏‌های سفید مرواریدی زیر پوست
• زخم‏‌های پوستی که خونریزی می‌‏کنند

مجرای گوش

علائم سرطان پوست در مجرای گوش عبارتند از:
• وجود توده در ورودی مجرای گوش یا نزدیک آن
کم‏ شنوایی
• ترشح از گوش

گوش میانی

علائم سرطان پوست در گوش میانی عبارتند از:
• ترشح از گوش، که ممکن است خونی باشد (شایع‏ترین علامت)
• کم ‏شنوایی
• درد گوش
• بی‏‌حسی در طرف آسیب‏‌دیده سر

گوش داخلی

علائم سرطان پوست در گوش داخلی عبارتند از:
• درد گوش
• گیجی
• کم‏ شنوایی
وزوز گوش
• سردرد

علل سرطان گوش

محققان دقیقا مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سرطان گوش می‌‏شود. بنابراین موارد کمی وجود دارند و نمی‌‏توان فهمید که چگونه ممکن است منشا گرفته باشد. اما محققان می‌‏دانند که موارد خاصی ممکن است احتمال ابتلا به سرطان گوش را افزایش دهند. این موارد شامل:
• پوست روشن. دارا بودن پوست روشن به‏‌طور کلی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌‏دهد.
• گذران وقت در آفتاب بدون (یا با مقدار ناکافی) ضد آفتاب. آن شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار می‌‏دهد، که ممکن است منجر به سرطان گوش شود.
• عفونت‏‌های مکرر گوش. پاسخ‏‌های التهابی همراه با عفونت گوش ممکن است تاثیر گذارد به نوعی بر تغییرات سلولی‏ که سرطان را تحریک می‌‏کنند.
• سالمند بودن. انواع خاصی از سرطان گوش در افراد مسن بیشتر دیده می‌‏شوند. در مطالعه‌ای، داده‏‌ها حاکی از آن است که سرطان سلول سنگفرشی استخوان گیجگاهی در دهه هفتم زندگی شایع‌‏ترین است.

بیماری­‌های گوش، حلق و بینی
مشاهده کنید!

تشخیص سرطان گوش

اگر در خارج گوش یا گوش میانی خود توده مشکوکی داشته باشید، پزشک شما ممکن است مقداری از بافت را برداشته و به آزمایشگاه بفرستد تا سلول‏‌های سرطانی را بررسی کند.
به این روش نمونه‌‏برداری می‌‏گویند. نمونه‌برداری ممکن است بسته به محل ناحیه آسیب‏‌دیده، تحت بی‏‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود (بنابراین دردی احساس نمی‌‏کنید).
دستیابی به توده سرطانی در گوش داخلی دشوارتر است. این کار باعث می‌‏شود که نمونه‌‏برداری برای پزشک بدون آسیب رساندن به بافت اطراف، دشوارتر شود. پزشک شما ممکن است مجبور باشد به آزمایشات تصویربرداری مانند MRI یا CT اسکن تکیه کند تا در صورت وجود سرطان تصمیم بگیرد.

درمان سرطان گوش

درمان به‌‏طور کلی به اندازه توده سرطانی و محل قرارگیری آن بستگی دارد.
سرطان‏‌های پوست در خارج گوش به‏‌طور کلی برداشته می‌‏شوند. اگر مناطق وسیعی برداشته شود، ممکن است نیاز به جراحی بازسازی داشته باشید.
سرطان مجرا گوش یا استخوان گیجگاهی به جراحی و به‌‏دنبال آن پرتودرمانی نیاز دارد. این‌که چه مقدار از گوش برداشته شود به میزان تومور بستگی دارد.
در بعضی موارد مجرای گوش، استخوان و پرده گوش باید برداشته شود. با توجه به مقدار برداشته شده، پزشک ممکن است بتواند گوش شما را بازسازی کند.
در بعضی موارد، شنوایی به‌‏طور چشمگیری تحت تاثیر قرار نمی‌‏گیرد. در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد از سمعک استفاده کنید.

چشم‏‌انداز

سرطان گوش بسیار نادر است. میزان ماندگاری بسته به محل تومور و مدت پیشرفت آن متفاوت است. مهم است که هرگونه رشد در اطراف گوش را پزشک بررسی کند. برای هرگونه ترشح گوش یا درد ناشناخته گوش نیز همین کار را انجام دهید.
اگر به‌‏نظر می‌‏رسد عفونت گوش طولانی‌‏مدت (یا عودکننده) دارید، به‌‏ویژه بدون سرماخوردگی یا احتقان دیگر، به متخصص گوش و بینی و گلو (ENT) مراجعه کنید.
بسیاری از پزشکان سرطان گوش را به‏ اشتباه عفونت گوش تشخیص می‌‏دهند. این تشخیص اشتباه به تومور فرصت رشد می‌‏دهد. بنابراین، درمان موثر آن دشوارتر می‌‏شود.
اگر مشکوک به سرطان گوش هستید، از تشخیص پزشکان دیگر نیز استفاده کنید. تشخیص به‌‏موقع کلیدی برای چشم‌‏انداز خوب است.

منابع : 

cancerresearchuk

healthline

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس