راهنمای انتخاب سمعک

راهنمای انتخاب سمعک

7 سؤال قبل از خرید سمعک از خود بپرسید

انتخاب سمعک آسان نیست، به‌ویژه اگر برای اولین بار قصد خرید سمعک دارید. آن‌ها در مدل‌ها، اندازه، رنگ‌ها و سطوح فن‌آوری مختلفی ارائه می‌شوند.

توصیه می‌شود قبل از سفارش سمعک به سوالات راهنمای انتخاب سمعک پاسخ دهید، سپس برای خرید آن اقدام کنید.

اولین عامل در انتخاب سمعک، کم شنوایی منحصربه‌فرد شما است که مانند «اثر انگشت» شما بی‌همتا است و میزان آن می‌تواند از خیلی خفیف تا شدید باشد. عامل مهم دیگر در انتخاب سمعک سبک زندگی شما است.

 

سمعک من چه شکلی باشد؟

  1. سمعک من چه شکلی باشد؟

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 466 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به کم شنوایی هستند. برای برخی مهم نیست که سمعک‌شان دیده شود، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند از سمعک نامرئی استفاده کنند، به‌طوری‌که آن بیش از حد جلب توجه نکند. همه این موارد بستگی به شخصیت شما دارد! سمعک نیز مانند سایر وسایل طراحی، رنگ و اندازه‌های مختلفی دارد (البته تاحدی به میزان کم شنوایی شما هم بستگی دارد). بنابراین ابتدا در مورد شکل ظاهری سمعک خود فکر کنید. البته ممکن است شکل ظاهری سمعک برای شما اهمیتی نداشته باشد.

۱۰ باور نادرست درباره سمعک
مشاهده کنید!
  1. آیا اغلب بیرون می‌روم یا خانه هستم؟

سوال دوم راهنمای انتخاب سمعک درباره سبک زندگی شماست. شب رستوران را ترجیح می‌دهید یا به تماشای تلویزیون در خانه علاقه دارید؟ سبک زندگی بسیار متفاوت است، به همین دلیل سمعک‌ها برای نیازهای شنیداری متفاوتی طراحی می‌شوند. اگر ترجیح می‌دهید بیرون بروید، در معرض صداهای محیطی قرار خواهید گرفت، در این موقعیت‌ها اغلب افراد بیشترین مشکل درک گفتار را دارند.

بنابراین اطمینان حاصل کنید سمعکی که می‌خرید باعث کاهش سر و صدای پس‌زمینه و تقویت گفتار می‌شود. شاید در مواردی که شما بیشتر اوقات در خانه هستید، در محیط بی سر و صدا کتاب می‌خوانید یا با دوست خود چای می‌خورید و گفت‌وگو می‌کنید، این مسئله خیلی مهم نباشد.

سمعک و صدای موسیقی یا تلویزیون

 

  1. آیا می‌خواهم صدای موسیقی یا تلویزیون را مستقیم به سمعک خود بفرستم؟

اگر شما علاقمند به گوشی‌های موبایل هوشمند هستید، فرصت خوبی برای شما وجود دارد که از سمعک‌های هوشمند بلوتوث‌دار استفاده کنید. امروزه بسیاری از سمعک‌ها امکان اتصال بلوتوث 2.4 گیگاهرتزی (ساخته‌شده برای آی‌فون) را ارائه می‌دهند، به‌طوری‌که دستگاه‌های دارای سیستم عامل iOS (محصولات Apple) را مستقیم به سمعک‌های شما متصل می‌کند.

اتصال مستقیم گوشی‌های موبایل اندرویدی به سمعک نیز در حال ساخت است که امیدواریم  به زودی در دسترس قرار گیرد. تا آن زمان، باید از یک دستگاه رابط برای موبایل‌های اندرویدی خود استفاده کنید و همین مورد در مورد تلویزیون یا لپ‌تاپ نیز صدق می‌کند. همچنین اگر اتصال 2.4 گیگاهرتزی داشته باشید، می‌توانید صدای سمعک خود را با موبایل خود (هر موبایل هوشمندی) کنترل کنید.

قیمت سمعک
مشاهده کنید!
  1. آیا می‌خواهم از تلفن همراه خود برای کنترل سمعک استفاده کنم؟

امروزه سمعک‌ها می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند. در واقع، شما می‌توانید برنامه‌هایی روی تلفن همراه هوشمند خود داشه باشید که به شما کمک می‌کند تجربه گوش دادن خود را از طریق هوش مصنوعی شخصی‌سازی کنید، برای نمونه شما می‌توانید سطح فعالیت خود را ردیابی کنید. این نوع ویژگی‌ها معمولاً از طریق تلفن همراه شما مدیریت می‌شوند. بنابراین اگر یکی از آن‌ها را دارید و دوست دارید از آن استفاده کنید، این می‌تواند یک روش عالی برای کنترل بیشتر صدا علاوه بر تنظیمات خودکار توسط سمعک باشد.

 

سمعک و تلفن همراه

 

  1. آیا در شنیدن صداهای آهسته مشکل دارم؟

معمولا شنیدن صداهای بلند خیلی مشکل نیست، اما وقتی کم شنوایی داریم صداهای آهسته‌تر مانند صدای پرندگان، خش‌خش ملایم کاغذ روزنامه یا حتی صدای کودکان خردسال ممکن است مشکل باشد. این صداها ممکن است به‌طور کامل شنیده نشوند! اگر آن‌ها را نمی‌شنوید، بدون شک باید سمعکی بخرید که از کیفیت مناسبی برای شنیدن صداهای آهسته و صداهای محیطی برخوردار باشد.

  1. شرایط محیط کار من؟

تفاوت زیادی بین کار در کارگاه ساختمانی، تئاتر یا دفترکار وجود دارد. در مورد وضعیت شغلی خود فکر کنید؛ آیا به سمعکی احتیاج دارید که صداهای پس‌زمینه ناخواسته را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد؟ آیا به سمعکی نیاز دارید که صداهای آهسته را خوب تقویت کند یا در مکان‌های بزرگ دارای امکانات مناسبی برای کنترل صدا باشد؟

  1. کجا به بهتر شنیدن نیاز دارم؟

آیا شما ورزشکار هستید یا اغلب میزبان سخنرانی‌های بزرگ هستید، به مکان‌های مذهبی می‌روید یا در دریا قایقرانی می‌کنید؟ لحظات مهم گوش دادن شما هر چه باشد، مطمئن شوید که سمعک شما در این لحظات صدا را خوب تقویت می‌کند.

سمعک در فضای باز

برخی از سمعک‌ها ویژگی‌هایی ارائه می‌دهند که برای ورزش عالی است. برخی دیگر ممکن است برای کنسرت بهتر باشند. البته برخی از سمعک‎‌ها تقریبا می‌توانند همه این کارها را انجام دهند! در این موارد بعد از بررسی قیمت سمعک، مطمئن شوید که سمعک‌های جدید شما می‌توانند در لحظات مورد علاقه شما بهترین تقویت ممکن را به شما ارائه دهند.

راهنمای خرید سمعک
مشاهده کنید!

حالا، چگونه شروع کنم…؟

اگر هنوز تست شنوایی‌سنجی انجام ندادید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام دهید. برای انجام تست شنوایی‌سنجی به کلینیک شنوایی مراجعه کنید. چنانچه کم شنوایی داشتید، ادیولوژیست (شنوایی‌شناس) می‌تواند به سوالات شما درباره کم شنوایی پاسخ دهد و بهترین راه‌حل را به شما پیشنهاد دهد.

 

 

4.5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس