جدول دسی‌بل

جدول دسی‌بل

گوش انسان بسیار حساس است، به‌طوری که ممکن است برخی صدا‌ها برای گوش آزاردهنده و دردناک باشند. همه می‌دانند که انفجاری بلند (مانند صدای ترقه) ممکن است باعث کم شنوایی شود. اما، شما ممکن است همیشه از میزان بلندی صدا‌های روزمره مانند رستوران شلوغ یا بازی‌های توپی آگاه نباشید.
در این مقاله، ما هر آن چیزی که درباره جدول دسی‌بل لازم است بدانید را توضیح می‌دهیم؛ جدول دسی‌بل چیست و چگونه می‌توان از آن برای آگاهی بیشتر از سطح صدا‌های ایمن محیط استفاده کرد. همچنین روش‌های برای محافظت از شنوایی‌تان در برابر صدا‌های بلند پیشنهاد می‌کنیم.

صدا چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

برای اندازه‌گیری شدت (سطح نویز) صدا از واحد اندازه‌گیری به‌نام دسی‌بل (Decibel) استفاده می‌کنیم. خیلی ساده، هر چه صدا بلندتر باشد، عدد دسی‌بل بالاتر است.

جدول دسی‌بل چیست؟

جدول دسی‌بل (dB) سطح شدت صدا‌های محیطی معمول که از ۰ دسی‌بل تا ۱۴۰ دسی‌بل (آستانه دردناکی) است را نشان می‌دهد. برخی از نقاط مرجع در جدول دسی‌بل شامل موارد زیر است:
• ۰ دسی‌بل: آرام‌ترین صدایی که شخص می‌تواند با شنوایی هنجار بشنود
• ۱۰ دسی‌بل: تنفس معمولی
• ۲۰ دسی‌بل: خش‌خش برگ‌ها، تیک‌تیک ساعت
• ۳۰ دسی‌بل: نجوا
• ۴۰ دسی‌بل: صدای یخچال، محیط کار آرام
• ۵۰ دسی‌بل: بارندگی متوسط
• ۶۰ دسی‌بل: مکالمه معمولی، ماشین ظرفشویی
• ۷۰ دسی‌بل: جاروبرقی، ترافیک
• ۸۰ دسی‌بل: آژیر ماشین پلیس، رستوران پُر سروصدا
• ۹۰ دسی‌بل: سشوار، مخلوط‌کن، ابزار برقی
• ۱۰۰ دسی‌بل: موتور سیکلت، خشک‌کن دست
• ۱۱۰ دسی‌بل: کلوپ‌های شبانه، رویداد‌های ورزشی
• ۱۲۰ دسی‌بل: رعد و برق، کنسرت، پرواز هواپیمای جت
• ۱۳۰ دسی‌بل: چکش، آمبولانس
• ۱۴۰ دسی‌بل: آتش‌بازی، صدای گلوله

از کم شنوایی و ناشنوایی چه می‌دانیم؟
مشاهده کنید!

آیا صدا‌های بلند می‌توانند باعث کم شنوایی شوند؟

قرارگیری در معرض صدای بلند ممکن است به سلول‌های ظریف مویی شنوایی در گوش آسیب برساند و باعث کم شنوایی ناشی از نویز (NIHL) شود. یک بار قرار گرفتن در معرض صدای بسیار بلند، مانند انفجار ترقه نزدیک گوش، ممکن است باعث ایجاد کم شنوایی ناشی از نویز شود. با این حال، اغلب، کم شنوایی در طول زمان و با قرار گرفتن مکرر در معرض صدای بلند ایجاد می‌شود.
از آن‌جا که کم شنوایی ناشی از نویز اغلب به‌تدریج اتفاق می‌افتد، افراد مبتلا ممکن است تا زمانی که آسیب کامل نشده باشد، متوجه آن نشوند. برخی علائم کم شنوایی ناشی از نویز شامل مشکل در فهمیدن گفتار و نیاز به افزایش درجه صدای تلویزیون می‌باشد.

سطح صدا بر حسب وزن A 

هنگام مقایسه سطح صدای نویز‌های متفاوت و توانایی آن‌ها در ایجاد آسیب شنوایی، دسی‌بل‌های وزن A یا dBA اغلب به‌جای دسی‌بل استفاده می‌شود.
تفاوت اصلی این است که اندازه‌گیری دسی‌بل وزن A حساسیت گوش انسان را نسبت به فرکانس‌های مختلف صدا اندازه‌گیری می‌کند. این اندازه‌گیری بر فرکانس‌های میانی شنوایی انسان ارزش بیشتری نسبت به فرکانس‌های پایین و بسیار بالا قرار می‌دهد.

سطوح دسی‌بل ایمن کدامند؟

آژانس محافظت محیطی ایالات متحده (EPA) و سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حفظ نویز‌های محیطی زیر ۷۰ دسی‌بل A در طول ۲۴ ساعت را پیشنهاد می‌دهند تا از کم شنوایی ناشی از نویز پیشگیری شود.
هر صدایی بالاتر از ۸۵ دسی‌بل A می‌تواند به‌مرور زمان به شنوایی شما آسیب برساند. نویز‌های بلند بالای ۱۲۰ دسی‌بل A به‌ویژه خطرناک بوده و به‌سرعت به گوش‌های‌تان آسیب می‌رساند.
یک قانون کلی وجود دارد که اگر در حال صحبت با کسی هستید که اندازه یک دست با او فاصله دارید و باید صدای‌تان را بلند کنید تا او بشنود، احتمالا سطح نویز محیطی بالای ۸۰ دسی‌بل است و در طول زمان ممکن است به شنوایی شما آسیب بزند.

مدت زمان ایمن قرارگیری در معرض سطوح نویز مختلف

برای کم کردن کم شنوایی ناشی از نویز در محل کار، موسسه ملی امنیت و سلامت شغلی (NIOSH) پیشنهاد می‌دهد که محیط کاری نباید بلندتر از ۸۵ دسی‌بل A در طول ۸ ساعت باشد. استفاده از محافظ شنوایی هنگام کار در اطراف سطوح نویزی ۸۵ دسی‌بل A و بالای آن، الزامیست.
به ازای هر افزایش ۳ دسی‌بل A، شدت صدا دو برابر می‌شود. بنابراین، به ازای هر ۳ دسی‌بل A، زمان پیشنهادی قرارگیری در معرض نویز نصف می‌شود.
موسسه ملی امنیت و سلامت شغلی، درباره این‌که بودن در اطراف سطوح مختلف نویز‌های ممتد بدون استفاده از محافظ شنوایی، تا چه مدت بی‌خطر است، توصیه‌های زیر را ارائه می‌کند.

سطح نویز (dBA) حداکثر زمان قرارگیری در معرض نویز
85 8 ساعت
88 4 ساعت
91 2 ساعت
94 1 ساعت
97 30 دقیقه
100 15 دقیقه
103 7.5 دقیقه
106 3.7 دقیقه
109 1.85 دقیقه
112-118 کم­تر از 1 دقیقه
121-124 کم­تر از 10 ثانیه
127 1 ثانیه
130-140 کمتر از 1 ثانیه
140+ هیچ زمانی (آستانه دردناکی)

مقایسه جدول دسی‌بل با دستورالعمل‌های موسسه ملی امنیت و سلامت شغلی می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که آیا به‌دلیل قرار گرفتن در معرض محیط‌های پُر سروصدا به شنوایی خود آسیب می‌زنیم یا خیر. برای مثال، جدول دسی‌بل به ما می‌گوید که صدای کنسرت به‌طور معمول ۱۲۰ دسی‌بل است و موسسه ملی امنیت و سلامت شغلی زمان قرارگیری در معرض نویز کمتر از ۱۰ ثانیه را برای این سطح از صدا توصیه می‌کند. این یک شاخص واضح است که ما باید در هنگام گذراندن زمان در این سطح از سروصدا در جهت محافظت از شنوایی خود گام برداریم.

ادیوگرام چیست؟ | چگونه آن را تفسیر می‌کنند؟
مشاهده کنید!

چگونه از شنوایی خود در برابر سطوح صوتی خطرناک محافظت کنیم

صدا‌های بلند در همه جا وجود دارند و اغلب با فعالیت‌های اجتماعی یا تفریحی مانند کنسرت‌ها و رویداد‌های ورزشی همراه‌اند. با این حال، آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض چنین سطوح صدای بیش از حدی به گوش شما، ممکن است دائمی باشد.
خبر خوب؟ کم‌شنوایی ناشی از نویز (NIHL) کاملاا قابل پیشگیری است. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از گوش خود در برابر آسیب ناشی از صدای بلند محافظت کنید. سازمان جهانی بهداشت (WHO) به شما توصیه می‌کند، اقدامات زیر را برای کمک به محافظت از شنوایی خود انجام دهید:

درجه صدا را پایین نگه دارید

برای صدا‌هایی که می‌توانید کنترل کنید، مانند تماشای تلویزیون یا استفاده از هدفون، مراقب سطح بلندی صدا باشید. اگر خیلی بلند به‌نظر می‌رسد، احتمالا معنای آن، این است: درجه آن را کم کنید!

از صدا‌های بلند دور شوید

اگر قادر به کنترل درجه صدا نیستید، می‌توانید از منبع صدا دور شوید. مثلاا در کنسرت‌ها می‌توانید از بلندگو‌ها فاصله بگیرید.

زمان صرف‌شده در محیط‌های پُر سروصدا را محدود کنید

اگر باید برای مدت طولانی در محیط‌های پُر سروصدا باشید، حتما از نویز فاصله بگیرید تا زمان قرار گرفتن در معرض آن را محدود کنید.

از محافظ شنوایی استفاده کنید

اگر در محیط پُر سروصدا مانند کارخانه یا محل ساخت‌و‌ساز کار می‌کنید، باید از محافظ شنوایی موثر استفاده کنید. رایج‌ترین انواع محافظ‌ها گوش‌گیر، گوش‌پوش یا هدفون‌های حذف نویز هستند.
همچنین می‌توانید در کنسرت‌ها و رویداد‌های ورزشی از محافظ شنوایی استفاده کنید. گوش‌گیر‌های نوازندگان به‌طور خاص مهندسی شده‌اند تا سطوح بلندی صدا را کاهش دهند و در عین حال کیفیت و وضوح صدا را حفظ کنند، تا اجرا را از دست ندهید.

تست شنوایی‌سنجی را به‌طور منظم انجام دهید

تست شنوایی‌سنجی به‌طور منظم به این معناست که می‌توانید سطح شنوایی خود را برای شناسایی و درمان هر مشکلی در مراحل اولیه بررسی کنید.
نگران شنوایی خود هستید؟ با مراجعه به کلینیک شنوایی و سمعک ساعی می‌توانید تست شنوایی‌سنجی انجام دهید! پس از تست، متخصصان شنوایی ساعی در مورد نتایج تست به شما توضیحات کافی ارائه می‌دهند و بهترین گزینه‌ها را برای نیاز‌های شما پیشنهاد می‌کنند.
منابع :

pulsarinstruments

hearinghealthfoundation

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس