آنچه باید درباره گفتار درمانی بدانید

گفتار درمانی

گفتار درمانی (speech therapy) افرادی را که دچار اختلالات گفتاری و مشکلات ارتباطی هستند، درمان و پشیبانی می­‌کند. این روش برای درمان چندین مشکل در کودکان و بزرگسالان مفید است.

گفتار بیان افکار با استفاده از اصوات تولیدی است. اختلال گفتاری مشکلی است که مانع از برقراری ارتباط فرد با استفاده از کلمات گفتاری می­‌شود. ممکن است به اختلالات گفتاری،­ اختلالات ارتباطی نیز گفته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گفتار درمانی، ازجمله شرایطی که ممکن است برای آن مفید باشد و نحوه عملکرد آن، به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

گفتار درمانی چیست؟

اختلالات گفتاری می‌­توانند به روش­‌های مختلفی ایجاد شوند. آن­‌ها ممکن است به دلیل موارد زیر رخ دهند:

  • آسیب­‌های عصبی به مغز
  • فلج عضلانی
  • ناهنجاری­‌های ساختاری
  • معلولیت‌های رشدی

مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که حدود 8% از کودکان بین 3 تا 17 سال در 12 ماه گذشته یک اختلال ارتباطی را تجربه کرده‌­اند.

براساس اطلاعات موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی امریکا (NIDCD)، حدود 7.5 میلیون نفر در ایالات متحده در استفاده از صدای خود مشکل دارند.

گفتار درمانی، درمان موثری برای اختلالات گفتاری و ارتباطی است.

با گفتار درمانی، آسیب‌­شناس گفتار-زبان (SLP) افراد مبتلا به اختلالات گفتاری را درمان و پشتیبانی می‌کند. آن­‌ها متخصصانی هستند که برای ارزیابی و درمان مبتلایان به اختلالات گفتار، زبان یا بلع آموزش دیده‌­اند.

اغلب به آسیب‌شناس‌های گفتار-زبان، گفتار درمانگر گفته می‌شود.

اختلالات گفتاری | آشنایی با انواع اختلالات گفتاری
مشاهده کنید!

چگونه عمل می­‌کند؟

آسیب‌شناس گفتار-زبان با ارزیابی فرد شروع می‌کند. سپس آن­‌ها می­‌توانند انواع مختلف اختلالات گفتاری و نحوه درمان آن­‌ها را شناسایی کنند.

گفتار درمانی برای کودکان

کودک ممکن است در کلاس گفتار درمانی بخشی از گروهی کوچک باشد یا در محیطی یک­‌به­‌یک در جلسه گفتار درمانی شرکت کند. این بستگی به این دارد که به کدام اختلال گفتاری مبتلا است.

آسیب‌شناس گفتار-زبان از تمرینات و فعالیت‌­های درمانی برای کمک به کودک در غلبه بر مشکلات خاص خود استفاده خواهد کرد.

این تمرینات شامل:

  • فعالیت­‌های زبانی: شامل بازی و گفت­‌وگو با کودک هنگام استفاده از تصاویر، کتاب­‌ها و اشیا برای تحریک رشد زبان است. آسیب‌شناس گفتار-زبان همچنین ممکن است تلفظ صحیح را نشان دهد و از تمرینات بازگویی برای کمک به افزایش مهارت­‌های زبانی کودک استفاده کند.
  • فعالیت­‌های تولیدی: این شامل همکاری نزدیک آسیب‌شناس گفتار-زبان با کودک برای کمک به تلفظ او می‌­شود. آسیب‌شناس گفتار-زبان چگونگی تولید صداهای خاص را اغلب در هنگام فعالیت­‌های بازی، نشان می­‌دهد.
  • تغذیه و بلع درمانی: آسیب‌شناس گفتار-زبان می‌­تواند به کودک در زمینه جویدن یا بلع تاحد بسیار زیادی کمک کند. همچنین می‌تواند از ورزش­‌های دهانی برای تقویت عضلات دهان یا کار با بافت­‌های مختلف غذایی برای بهبود آگاهی دهانی کودک استفاده کند.
  • تمرینات: آسیب‌شناس گفتار-زبان ممکن است همراه با ماساژ صورت، از تعدادی تمرینات زبان، لب و فک برای کمک به تقویت عضلات اطراف دهان استفاده کند. آن می‌­تواند به گفتار و ارتباطات آینده به آن­‌ها کمک کند. 

آسیب‌شناس گفتار-زبان همچنین راهکارها و تمرینات داخل منزل را برای کودک فراهم می­‌کند. این تمرینات به کودک این امکان را می­‌دهد که برخی فعالیت­‌ها را با والدین یا پرستار خود تمرین کند، بنابراین می­‌تواند در خانه به تمرین ادامه دهد.

گفتار درمانی برای بزرگسالان

آسیب‌شناس گفتار-زبان می­‌تواند از چندین تکنیک مختلف برای بخشی از گفتار درمانی بزرگسالان استفاده کند. این تکنیک‌ها شامل:

  • ارتباطات اجتماعی: آسیب‌شناس گفتار-زبان ممکن است برای بهبود ارتباط از حل مسئله، فعالیت‌­های حافظه و تمرینات مکالمه‌­ای استفاده کند.
  • تمرینات تنفسی: آسیب‌شناس گفتار-زبان ممکن است از تمرینات تنفسی برای کمک به مشکلات تشدید (resonance) استفاده کند.
  • تمرینات دهانی: این­ تمرینات روش مناسبی برای تقویت عضلات دهان است که می‌­تواند به بهبود ارتباطات کمک کند.
  • تمرینات بلع: موارد پزشکی مانند بیماری پارکینسون، سرطان دهان یا سکته مغزی ممکن است باعث مشکلات بلع شود. آسیب‌شناس گفتار-زبان می‌­تواند از تمرینات بلع برای کمک به فرد در مدیریت این مشکلات استفاده کند.

بیماری­‌ها

آسیب‌شناس گفتار-زبان می­‌تواند از گفتار درمانی برای درمان چندین بیماری استفاده کند که شامل موارد زیر است:

لکنت زبان

لکنت زبان (stuttering) نوعی اختلال گفتاری است که متخصصان آن را با تکرار اصوات، هجا یا کلمات مشخص می‌­کنند. فردی که دچار لکنت است اغلب کلمات، هجاها یا عبارات را تکرار یا طولانی بیان می‌کند.

فردی که دچار لکنت است می‌­داند چه چیزی می‌­خواهد بگوید، اما در گفتار واضح یا در چگونگی جریان طبیعی آن مشکل دارد.

مردم به لکنت، گیرکردن زبان نیز می‌گویند.

آفازی

آفازی (aphasia) نوعی اختلال است که باعث می‌شود فرد در زبان یا گفتار مشکل داشته باشد. آسیب به قسمت­‌هایی از مغز که مسئول زبان هستند، ممکن است باعث آفازی شود. سکته‌­های مغزی علت اصلی این بیماری در بزرگسالان است.

فرد مبتلا به آفازی ممکن است توانایی خود را در بیان و درک زبان از دست بدهد و همچنین در خواندن یا نوشتن مشکل داشته باشد.

براساس اطلاعات موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی، حدود 1 میلیون نفر در ایالات متحده با آفازی زندگی می­‌کنند و تقریبا 180،000 سالانه به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اختلالات تولیدی

متخصصان، اختلال تولیدی (articulation disorder) را اختلالی که ارتباط با ناتوانی گفتار یا زبان ندارد، طبقه‌­بندی می­‌کنند.

اختلالات تولیدی به افرادی اشاره دارد که در تلفظ صدا شامل حرکات هماهنگ لب­‌ها، زبان، دندان­‌ها، کام و سیستم تنفسی دچار مشکل می‌­شوند.

کسانی که به این اختلالات مبتلا هستند ممکن است در ساختن برخی صداها مشکل داشته باشند، مثلا گفتن «رورا» به‌­جای «رویا».

فرد مبتلا به اختلالات واج‌­شناختی (phonological) می‌­تواند این صداها را به­‌درستی تولید کند، اما ممکن است آن­‌ها را در موقعیت غلط کلمه استفاده کند.

افراد مبتلا به اختلالات تولیدی اغلب کلمات را اشتباه تلفظ می­‌کنند. بسیاری از این افراد در دیگر زمینه­‌های رشد زبان نیز مشکلاتی دارند.

اختلال خاص زبانی

اختلال خاص زبانی (SLI) نوعی اختلال است که باعث ایجاد مشکلاتی در رشد مهارت­‌های زبانی کودکان می‌شود. این بیماری به دلیل ناتوانی عصبی، حسی یا فکری شناخته‌­شده نیست.

اختلالات خاص زبانی ممکن است نحوه صحبت، گوش دادن، خواندن و نوشتن کودک را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی‌اوقات متخصصان به این اختلالات، اختلال رشدی زبان، تأخیر زبان یا دیسفاژی رشدی (developmental dysphasia) می‌گویند.

اختلال خاص زبانی یکی از شایع‌­ترین اختلالات رشد است که حدود 8-7 % از کودکان مهد کودک را درگیر می‌­کند.

این بیماری می‌­تواند با ورود فرد به بزرگسالی او را تحت تأثیر قرار دهد. گفتار درمانی می‌­تواند مشکلات خاص فرد را بهبود بخشد و به زندگی اجتماعی و کاری وی کمک کند.

اختلالات تشدید

انسداد یا گرفتگی جریان منظم هوا در دهان فرد هنگام صحبت می­‌تواند باعث ایجاد اختلالات تشدید (resonance disorders) شود. این اختلالات ارتعاشات مسئول گفتار را تغییر داده و منجر به مبهم شدن گفتار می‌­شود.

متخصصان اغلب این اختلال گفتاری را با شکاف کام و سایر اختلالات عصبی مرتبط می‌­دانند.

چه زمانی کودک شروع به صحبت می‌کند؟
مشاهده کنید!

آیا گفتار درمانی موثر است؟

چندین مطالعه نشان می­‌دهند گفتار درمانی روش موثری برای کمک به کودکان و بزرگسالان در رشد مهارت­‌های ارتباطی است.

مطالعه‌ای بر روی بیش از 700 کودک دارای مشکلات گفتاری یا زبانی نشان می­‌دهد که گفتار درمانی تأثیر مثبت زیادی داشته است.

نتایج نشان می‌­دهد که به‌­طور متوسط ​​6 ساعت گفتار درمانی در طی 6 ماه به‌­طور قابل‌توجهی عملکرد ارتباطی را بهبود می­‌بخشد.همچنین گفتار درمانی بسیار موثرتر از عدم درمان در همان دوره بود.

در مطالعه دیگری تأثیرات گفتار درمانی بر روی بزرگسالانی که سکته مغزی کرده و دچار آفازی شده‌­اند مورد بررسی قرار گرفت. داده‌­ها حاکی از آن است که گفتاردرمانی در درمان این مشکلات ارتباطی موثر است.

این تحقیق همچنین به کارآیی آن در مرحله اولیه پس از سکته مغزی، به­‌طور معمول در 6 ماه اول، اشاره دارد و نشان می­‌دهد که درمان‌­های فشرده اثر بیشتری دارند.

همچنین مطالعه دیگری بیان می‌کند که گفتار درمانی می‌­تواند در درمان افراد مبتلا به آفازی موثر باشد. این مطالعه نشان می‌دهد که 16 جلسه گفتار درمانی در طول هشت هفته متوالی به بهبود مهارت­‌های ارتباطی کمک کرد.

جایگزین‌­ها

جایگزین­‌هایی برای گفتار درمانی وجود دارد که ممکن است فرد در کنار گفتار درمانی از آن­‌ها استفاده کند. این جایگزین‌­ها شامل:

موسیقی ­درمانی

موسیقی ­درمانی شامل تعدادی فعالیت­ خاص است به رهبری موسیقی است. در این فعالیت­‌ها از موسیقی برای تقویت زبان، ارتباط و مهارت­‌های اجتماعی استفاده می‌­شود. مطالعه‌ای نشان می‌­دهد که می‌­تواند به تسهیل رشد گفتار در کودکان کمک کند.

درمان نوروفیدبک

در این روش درمانی از حسگرهای متصل به پوست سر فرد استفاده می­‌شود که فعالیت امواج مغزی را ثبت می‌کند. سپس پزشکان برای نمایش این فعالیت از صفحه نمایش استفاده می‌­کنند. سپس فرد می­‌تواند هنگام برقراری ارتباط یاد بگیرد که عملکردهای مغزی خود را کنترل کند.

این روش درمان موثری برای مشکلات گفتاری در افرادی است که سکته مغزی را تجربه کرده­‌اند. بااین‌حال، ممکن است مزایای طولانی­‌مدت محدودی داشته باشد و تحقیقی که بیان می‌­کند نمی‌­تواند به‌طور قطعی کارآیی آن را ثابت کند.

مداخلات زبانی والدین

در این روش والد یا مراقب کودک از کارهای و فعالیت­‌هایی روزمره برای كمك به رشد مهارت­‌های زبانی­ کودک استفاده می­‌كند. مطالعه‌ای مداخلات زبانی والدین برای کودکان خردسال بین 60-18 ماه را بررسی کرد.

نتایج نشان داد والدینی که مداخلات ارتباطی و زبانی را اجرا می‌کنند، تأثیر مثبت و قابل‌توجهی بر مهارت­‌های زبانی کودکان با و بدون معلولیت ذهنی دارند.

چکیده

درحالی‌­که اختلالات گفتاری و ارتباطی در ایالات متحده شایع است، ثابت شده که گفتار درمانی درمان موثری برای این اختلالات است.

گفتار درمانی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان موثر است و آسیب‌شناسان گفتار-زبان می­‌توانند از تکنیک‌های مختلفی برای بهبود مهارت­‌های ارتباطی فرد استفاده کنند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس