سمعک برای موزیسین‌ها

سمعک برای موزیسین‌ها

برخی سمعک‌ها شامل ویژگی‌هایی خاصی هستند که برای کمک به نوازندگان مبتلا به کم شنوایی طراحی شده‌اند تا این افراد توانایی خود را در شنیدن و اجرای موسیقی بهبود بخشند. این سمعک‌ها اغلب برای رفع نیاز‌های منحصربه‌فرد موزیسین‌ها شخصی‌سازی‌شده و ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشند که در سمعک‌های استاندارد یافت نمی‌شود.

چالش‌های سمعک و موسیقی

توانایی درک، لذت‌بردن و برقراری ارتباط با موسیقی، گاهی برای کسانی که مبتلا به کم شنوایی هستند دشوار است. به‌همین دلیل درک موسیقی در طول تاریخ یکی از سخت‌ترین چالش‌های برای کاربران سمعک بوده است. در مقایسه با صدا، عوامل، پویایی و پیچیدگی‌های زیادی در موسیقی وجود دارد که شخصی‌سازی آن را برای کاربر دشوار می‌سازد.
اما اهمیت شخصی‌سازی در مورد تجربه موسیقی برای افراد مبتلا به کم شنوایی چیست؟ چگونه موسیقی با فناوری سمعک پردازش می‌شود؟ در این مقاله، ما چنین سوالاتی را مورد بحث قرار می‌دهیم و فناوریی را بررسی می‌کنیم که پتانسیل این را دارد که تجربه شنیدن موسیقی را برای کاربران سمعک بهبود بخشد.

چرا پردازش موسیقی برای افراد مبتلا به کم شنوایی که از سمعک استفاده می‌کنند، مشکل است؟

تمرکز سمعک‌ها، به‌طور قابل‌توجه، تقویت گفتار و صدا است؛ بنابراین، هنگام تلاش برای پردازش با کیفیت صدای موسیقی، سمعک‌ها از همان استراتژی‌های پردازش گفتار برای موسیقی استفاده می‌کنند. اما صدا و موسیقی یکسان نیستند. موسیقی فرکانس و دامنه دینامیکی بیشتری نسبت به گفتار دارد. در نتیجه رویکرد «یک نسخه واحد برای همه» وجود ندارد، به‌دلیل این‌که برخی تفاوت‌های ظریف موسیقی از بین ‌می‌روند.
دو مشکل اصلی وجود دارند که افراد کم شنوا هنگام گوش‌دادن به موسیقی با استفاده از سمعک با آن مواجه هستند. اولی مشکلات طبیعی ناشی از کم شنوایی و دومی چالش‌های ناشی از محدودیت‌های تکنولوژی سمعک‌ها است.
مشکلات شنوایی مانند درک زیروبمی، چالش‌های شنیداری، تشخیص ساز‌ها و درک اشعار موسیقی، به‌دلیل کم شنوایی ایجاد می‌شوند. این به نوبه خود بر لذت‌بردن از موسیقی و اشعار، تاثیر منفی دارد؛ بنابراین درک معنای موسیقی اغلب دشوار است.

سمعک ممکن است تجربه شنیدن موسیقی را برای نوازندگان مخدوش کند

زمانی که کاربر با سمعک به موسیقی گوش می‌دهد، فناوری سمعک ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند فیدبک (سوت زدن سمعک) و اعوجاج شود. پیشرفت‌های امروزی در استراتژی‌های پردازش گفتار نیز می‌توانند تاثیر منفی بر درک موسیقی داشته باشند. یک مثال خوب برای این مورد مدیریت عمومی فیدبک سمعک‌های مدرن است.
این ویژگی در حذف فیدبک هنگام مکالمه بسیار خوب عمل می‌کند، اما اغلب به‌دلیل این‌که ممکن است موسیقی را فیدبک تشخیص دهد، ممکن است آن را سرکوب کند. تصور کنید این امر چقدر نواختن را برای نوازندگانی که از سمعک استفاده می‌کنند، دشوار می‌کند، زیرا آن‌ها به‌شدت به تشخیص تفاوت‌های ظریف موسیقی، نشانه‌ها و ساز‌ها متکی هستند.
هر چه افت شنوایی شدیدتر باشد، این‌گونه مشکلات در درک موسیقی بیشتر می‌شوند، زیرا تمایز نوا‌ها، هارمونی‌ها و ملودی‌ها دشوارتر می‌شود.

قیمت سمعک
مشاهده کنید!

نمونه‌هایی از ویژگی‌های رایج سمعک‌ها که می‌توانند به نوازندگان کمک کنند، عبارت‌اند از:

میکروفون‌های متعدد: این میکروفون‌ها به بهبود وضوح صدا و جهت‌یابی کمک می‌کنند و می‌توانند شنیدن، درک گفتار و موسیقی را در محیط‌های پُر سروصدا برای کاربر آسان‌تر کنند.
فناوری کاهش نویز: این فناوری به کاهش نویز پس‌زمینه کمک کرده و تمرکز کاربر را بر روی صدا‌هایی که می‌خواهد بشنود، آسان‌تر می‌کند.
تله‌کویل‌: تله‌کویل به سمعک اجازه می‌دهد تا به‌صورت بی‌سیم به دستگاه‌هایی مانند ابزار‌ها، تقویت‌کننده‌ها و دستگاه‌های صوتی متصل شده و شنیدن را برای کاربر آسان‌تر کنند.
تنظیمات چندگانه برنامه‌ها: این تنظیمات به کاربر این امکان را می‌دهد که سمعک را برای محیط‌های مختلف، مانند محیط‌های آرام، محیط‌های نویزی و محیط‌های همراه با پخش موسیقی شخصی‌سازی کند.
پاسخ فرکانسی شخصی: برخی از سمعک‌ها برای نوازندگان به‌منظور تقویت فرکانس‌های خاصی که برای شنیدن و اجرای موسیقی مهم هستند، مانند فرکانس آلات موسیقی و آواز شخصی‌سازی شده‌اند.
بنابراین، صنعت دستگاه‌های کمک شنوایی امروزه چگونه با این مشکل مقابله می‌کند. بهترین سمعک برای موزیسین‌ها کدام است؟

سمعک برای نوازندگان و خوانندگان

برنامه MyMusic سمعک‌اتیکن

در دنیایی‌ایده‌آل، فناوری سمعک برای لذت‌بردن از موسیقی با تقویت آن به‌گونه‌ای که تمام جزئیات را به نمایش می‌گذارد به کاربران سمعک کمک می‌کند. حتی اگر افت شنوایی ملایم یا شدید باشد، ویژگی‌های شخصی‌سازی باعث می‌شوند که موسیقی طبیعی تجربه شود.
ویژگی‌ها و ظرافت‌های منحصربه‌فرد در موسیقی باید تقویت، شناسایی و درک شوند – و این چیزی است که‌ اتیکن اعلام کرده است – با برنامه MyMusic سمعک‌های‌اتیکن امکان‌پذیر است. اما این برنامه چگونه کار می‌کند؟

برنامهMyMusic‌ اتیکن می‌تواند در‌های جدیدی به روی لذت‌بردن از موسیقی باز کند

برنامه MyMusic که برای اولین‌بار در مجموعه سمعک‌های مور (More)‌ اتیکن دیده شد، از استراتژی کاملا جدیدی برای تقویت استفاده می‌کند. آن‌ها این استراتژی را بر اساس تحقیقاتی درباره بهبود تجربه موسیقی برای کاربران سمعک بدون توجه به سطح کم شنوایی آن‌ها، ایجاد کرده‌اند. در این برنامه این موارد انجام می‌شود:
• پردازش سیگنال، هر نوع سیگنالی که باشد از جمله موسیقی، در هر ۴ و ۲۴ کانال به‌طور هم‌زمان انجام می‌شود تا به حفظ جزئیات کمک کند.
• استفاده از تقویت اضافی در بالاترین و پایین‌ترین فرکانس‌ها باعث تعادل بهتر در همه آن‌ها می‌شود. این مورد به کاربر امکان تمایز بین اجزای آرام و بلند موسیقی را می‌دهد.
• اطمینان از حفظ پویایی طبیعی موسیقی در موسیقی زنده و ضبط شده.

سمعک اتیکن Oticon
مشاهده کنید!

کم شنوایی در نوازندگان

برای نوازندگان، درمان کم شنوایی جهت پیشگیری از آسیب بیشتر مهم است. گوش‌های خواننده یا نوازنده باید مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا کم شنوایی درمان‌نشده می‌تواند بر عملکرد حرفه‌ایی آن‌ها تاثیر بگذارد. نوازندگان برای تنظیم دقیق طیف کامل صدا به‌طور هم‌زمان بر شنیدن تکیه می‌کنند. این مورد بسیار مهم است، زیرا آهنگ‌ها می‌توانند شامل انواع ساز‌ها و آواز‌هایی باشند که هم‌زمان اجرا می‌شوند.
بنابراین، چه در حال آوازخواندن یا نواختن ساز باشید، برخورداری از شنوایی سالم ضروری است. متاسفانه، در واقعیت، موزیسین‌ها در معرض خطر ابتلا به کم شنوایی و یا وزوز گوش قرار دارند. این امر صرفا به‌دلیل قرارگرفتن در معرض صدای بلند به مدت طولانی است. افت شنوایی ناشی از سروصدا اغلب می‌تواند به‌صورت ملایم شروع شود، اما به‌تدریج و با گذشت زمان به سطوح شدیدتری برسد.

فناوری سمعک برای نوازندگان

شنوایی‌شناس بهترین راه‌حل شنیداری برای نیاز‌های کم شنوایی شما را مورد بحث قرار می‌دهد، زیرا سمعک‌هایی وجود دارند که شامل ویژگی‌ها و فناوری‌هایی هستند که به نوازندگان کمک می‌کنند تا به‌سادگی، بهتر بشنوند و کیفیت زندگی‌شان را بهبود بخشند.
این راه‌حل می‌تواند فناوری تقویت گفتار باشد که به درک بهتر اشعار کمک می‌کند یا استفاده از لوازم جانبی سمعک باشد که می‌تواند موسیقی را مستقیم به هر دو سمعک ارسال کند. این بدان معناست که موسیقی یا صدایی که باید به‌وضوح بشنوید، بسیار بهتر ارائه می‌شود.
سایر فناوری‌ها می‌توانند موسیقی را از آواز یا صدا را از گفتار جدا و متمایز کنند. ازآنجاکه آن‌ها به روش‌های مختلف پردازش می‌شوند. تمایز آن‌ها، به این معناست که شما می‌توانید واضح‌تر گوش دهید.

خلاصه

آیا این گزینه بهترین سمعک برای نوازندگان است؟ مانند تمام فناوری‌های جدید، زمان نشان خواهد داد. این برنامه هنوز در مراحل ابتدایی است و به تحقیقات متمرکز بیشتری نیاز است. بااین‌حال، برنامه MyMusic برنده جایزه نوآوری CES ۲۰۲۲ در رده نرم‌افزار‌ها و برنامه‌ها شناخته شده است و این می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد درست شرکت‌ اتیکن باشد.
توجه به این نکته ضروری است که سمعک‌هایی با چنین ویژگی‌هایی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، ممکن است برای همه مناسب نباشند و مهم است که با شنوایی‌شناس مشورت کنید تا بهترین راه‌حل را برای نیاز‌های فردی شما را ارائه دهد. شنوایی‌شناس می‌تواند در تعیین سطح تقویت مورد نیازتان بر اساس نوع و میزان کم شنوایی‌تان و نیاز‌های موسیقی‌تان به شما کمک کند.

منابع:

musicianshearingservices

oticon

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس