پارگی پرده گوش

پارگی-پرده-گوش

پرده گوش که پرده صماخ (tympanic membrane) نیز نامیده می‌شود، بافت نازکی است که مجرای گوش خارجی را از گوش میانی جدا می‌کند. پارگی در این بافت از گوش اتفاق می‌افتد. همچنین به آن پرده گوش سوراخ شده (perforated eardrum) یا پارگی پرده صماخ (tympanic membrane perforation) گفته می‌شود.

پارگی پرده گوش ممکن است منجر به کاهش شنوایی شود. همچنین ممکن است گوش میانی شما را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر کند. پارگی پرده گوش معمولا طی چند هفته بدون درمان خاصی بهبود می‌یابد. اما گاهی‌اوقات برای بهبود نیاز به وصله کردن با بافت کاغذی‌مانند یا ترمیم جراحی دارد.

فرد مبتلا به پارگی پرده گوش ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • درد شدید گوش، که ممکن است ناگهان از بین برود
  • کم شنوایی در گوش آسیب‌دیده
  • ترشح از گوش که ممکن است حاوی خون باشد
  • وزوز گوش یا زنگ زدن در گوش
  • احساس گرفتگی در گوش
  • گیجی یا از دست دادن تعادل
  • حالت تهوع
  • صدای سوت در گوش هنگام دمیدن در بینی

در افرادی که کم شنوایی را تجربه می‌کنند، میزان کم شنوایی ممکن است به اندازه سوراخ پرده گوش بستگی داشته باشد.

عفونت گوش

علل پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد:

عفونت گوش

عفونت شدید گوش یا عفونت خفیف مکرر می‌تواند باعث پارگی پرده گوش شود. عفونت گوش میانی که اوتیت مدیا حاد (otitis media) نامیده می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها یا ویروس‌ها باعث ایجاد مایعات در گوش میانی شوند. هنگامی که مایع یا چرک در پشت پرده گوش جمع می‌شود، فشار ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود. عفونت گوش بسیار دردناک است و گاهی‌اوقات ممکن است باعث مشکلات شنوایی شود.

ضربه یا صدمه به گوش

ضربه مستقیم ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود. بافت گوش لایه نازکی است که در اثر ضربات ناشی از فعالیت‌های مختلف از جمله ورزش، به‌راحتی می‌توان آن را پاره کرد. ضربه شدید به گوش یا آسیب‌دیدگی سر ممکن است گاهی به گوش میانی و داخلی آسیب برساند.

وارد کردن اجسام خارجی در گوش

داخل کردن اجسام خارجی مانند گوش پاک‌کن، مداد یا گیره موی سر در گوش ممکن است پرده گوش را سوراخ کند. کودکان ممکن است اشیا را به‌طور تصادفی وارد گوش خود کنند. باید در صورت امکان از وارد کردن هر چیزی در گوش خودداری کنید.

 پرده گوش سالم و پاره شده

صداهای بلند

انفجار یا صدای بسیار بلند نزدیک گوش، ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود. برای موسیقی‌دانان و کسانی که به موسیقی با صدای بلند زیاد گوش می‌دهند، ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است این افراد ساعت‌ها یا روزها دچار کم شنوایی و زنگ زدن در گوش (وزوز گوش) شوند.

باروتروما گوش

اگر تغییر در فشار هوا یا فشار آب به گوش آسیب برساند، به این عمل باروتروما (barotrauma) گوش گفته می‌شود. ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که در میزان فشار بین گوش میانی و خارجی اختلاف وجود داشته باشد.

لوله (شیپور) استاش، گوش میانی را به پشت بینی و حلق وصل می‌کند و فشار هر دو طرف پرده گوش را برابر می‌کند. اگر این لوله به دلیل تغییرات شدید فشار نتواند باز شود، فشار نابرابر ممکن است منجر به پارگی پرده گوش شود.

غواصی و سفرهای هوایی از علل شایع باروتروما در گوش است. غواصی ممکن است باعث افزایش فشار در گوش و پارگی پرده گوش شود، به‌ویژه هنگامی که شخص به قسمت‌های عمیق‌تر می‌رود.

تغییر فشار باعث ایجاد خلا در گوش میانی می‌شود، ابتدا پرده گوش به سمت داخل کشیده می‌شود و در نهایت ممکن است باعث پارگی آن شود.

مسافرت هوایی ممکن است فشار بین گوش خارجی و میانی را تغییر دهد. این افزایش فشار ممکن است باعث کشیدگی پرده گوش و در برخی موارد پارگی پرده گوش شود.

باروتروما گوش | گرفتگی گوش ناشی از پرواز یا غواصی
مشاهده کنید!

پرده گوش آسیب دیده

درمان پارگی پرده گوش

اگر فکر می‌کنید که دچار پارگی پرده گوش شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای معاینه داخل گوش از دستگاهی به‌نام اتوسکوپ استفاده می‌کند. انجام این کار به پزشک این امکان را می‌دهد که پارگی پرده گوش را تشخیص دهد و اندازه آن را مشخص کند.

پزشک همچنین ممکن است تست شنوایی‌‌سنجی و تمپانومتری درخواست کند. برای آزمایش فشار هوا ممکن است از دمیدن هوا در گوش استفاده کند.

پارگی پرده گوش اغلب طی 1 تا 3 ماه بهبود می‌یابد. افراد دچار پارگی پرده گوش می‌توانند از داروهای ضد‌التهابی‌غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن برای رفع درد گوش و کاهش هرگونه التهاب استفاده کنند. اگر فردی دچار درد گوش هست، کمپرس گرم روی گوش می‌تواند به تسکین درد خفیف کمک کند.

پزشک ممکن است برای افرادی که عفونت گوش دارند آنتی‌بیوتیک خوراکی یا قطره گوش تجویز کند.

اگر پرده گوش به‌خودی‌خود بهبود نیابد، ممکن است عمل جراحی تمپانوپلاستی (tympanoplasty) برای ترمیم سوراخ پرده گوش لازم باشد.

بهبود

مهم است که در هنگام بهبود گوش را خشک نگه دارید که از ابتلا به عفونت گوش میانی جلوگیری کنید.

استفاده از قالب‌های ضد آب یا پنبه با روکش وازلین طبی می‌تواند از ورود آب به گوش هنگام دوش گرفتن جلوگیری کند. بهتر است تا زمانی که پرده گوش بهبود یابد، از شنا و سایر فعالیت‌های آبی خودداری کنید.

پیشگیری با استفاده از گوشی

پیشگیری از پارگی پرده گوش

برای جلوگیری از آسیب دیدن پرده گوش باید از داخل کردن هرگونه شیء خارجی در گوش خود، حتی برای تمیز کردن خودداری کرد.

اگر شما مبتلا به عفونت گوش هستید، باید هر چه سریع‌تر به درمان بپردازید تا از بدتر شدن آن یا پارگی پرده گوش پیشگیری شود. واکسیناسیون‌های خاص مانند آنفولانزا یا واکسیناسیون پنوموکوکی نیز می‌تواند در مرحله اول خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش دهد.

طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) امریکا، تغذیه نوزاد با شیر مادر تا سن 6 ماهگی و سپس ادامه شیردهی به مدت 12 ماه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آن‌ها از جمله عفونت گوش کمک کند.

در معرض دود سیگار یا قلیان نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش دهد.

لوله‌های استاش باید باز بمانند که تغییر فشار هوا یا فشار آب باعث ایجاد باروتروما گوش نگردد. برای کمک به باز نگه داشتن لوله‌های استاش و رفع فشار بر پرده گوش هنگام پرواز، افراد می‌توانند موارد زیر را امتحان کنند:

  • عمل بلع مکرر
  • جویدن آدامس یا مکیدن آب‌نبات
  • خمیازه کشیدن یا باز کردن دهان
  • با انگشت شست و انگشت اشاره سوراخ بینی را مسدود کرده و به‌آرامی با دهان بسته نفس بکشید
  • استفاده از قالب‌های مخصوص که برای پرواز طراحی کرده‌اند

افرادی که با سرماخوردگی و یا بینی گرفته پرواز می‌کنند ممکن است متوجه شوند که استفاده از ماده ضداحتقان پیش از پرواز به باز نگه داشتن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

پارگی پرده گوش هنگام غواصی

هنگام غواصی، افراد معمولا می‌توانند با آرام رفتن به قسمت‌های عمیق و غواصی نکردن با سرماخوردگی یا علائم آلرژی، فشار هوای گوش‌های خود را متعادل کنند. هر کسی قصد غواصی کردن دارد، باید همیشه به توصیه‌های متخصص این حرفه گوش کند.

افراد مبتلا به باروتروما گوش نباید دوباره پرواز کنند یا شیرجه بزنند تا زمانی ‌که پزشک تایید کند که انجام این کار بی‌خطر است. هرکسی که باروتروما مکرر گوش را تجربه می‌کند، ممکن است نیاز داشته باشد که لوله تهویه در پرده گوش خود بگذارد، برای این‌که لوله‌های استاش را باز نگه دارد.

با استفاده از قالب‌های ضد صوت یا سایر محافظ‌های گوش در هنگام قرار گرفتن در محیط‌های پُر سر و صدا مانند کنسرت موسیقی، کارگاه‌ ساختمانی یا میدان تیراندازی، گوش خود را از صداهای بلند محافظت کنید.

هرکسی که در معرض آسیب گوش باشد، باید در این فعالیت‌ها از قالب‌های محافظ گوش استفاده کند.

عفونت گوش میانی چیست؟
مشاهده کنید!

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در صورت مشاهده علائم یا نشانه‌های پارگی پرده گوش به پزشک مراجعه کنید. گوش میانی و داخلی شما از ساختارهای ظریفی تشکیل شده است که نسبت به آسیب یا بیماری حساس هستند. بسیار مهم است که علت علائم گوش خود را بشناسید و مشخص کنید که آیا پارگی پرده گوش رخ داده است یا خیر.

استفاده از سمعک

پارگی پرده گوش ممکن است باعث مشکلات شنوایی شود، اما بدان معنا نیست که شما شنوایی خود را از دست خواهید داد. بااین‌حال، تا زمانی که پرده گوش بهبود نیابد، ممکن است توانایی شنیدن شما کاهش یابد. در مواردی که پارگی پرده گوش دوطرفه است، فرد ممکن است دچار کم شنوایی شود و از طرف دیگر کاندید عمل جراحی پرده گوش هم نباشد. در این موارد برای بهبود شنوایی استفاده از سمعک توصیه می‌شود.

 

استفاده از سمعک بعد از پارگی گوش

در بیشتر افراد پرده گوش سالم است و مانع از ورود هر چیزی به گوش میانی می‌شود. با وجود این، در افرادی که پرده گوش آسیب‌‌دیده، آب و سایر مواد می‌توانند وارد گوش میانی شوند و باعث عفونت شوند، بنابراین باید از این وضعیت جلوگیری کرد.

پارگی پرده گوش حتی بدون استفاده از سمعک ممکن است باعث عفونت ‌شود. بااین‌حال، استفاده از سمعک در برخی موارد ممکن است منجر به افزایش مشکلات شود. به دلیل این‌که سمعک می‌تواند آلودگی را به داخل گوش وارد کند و احتمال خطر عفونت را افزایش دهد. علاوه بر این، افزایش رطوبت گوش ناشی از وجود سمعک می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

در مواردی که پرده گوش شما سوراخ شده و مبتلا به عفونت مزمن گوش میانی هستید، سمعک استخوانی یا سمعک قابل‌کاشت استخوانی بهترین انتخاب است. این سمعک ارتعاشات صوتی را مستقیم از جمجمه به گوش داخلی انتقال می‌دهد. مجرای گوش خارجی شما باز است و هیچ چیزی داخل آن قرار نمی‌گیرد.

 

سمعک پشت گوشی

در برخی موارد فرد ممکن است به هر دلیلی از سمعک استخوانی استفاده نکند و تمایل به خرید سمعک‌ پشت گوشی یا داخل گوشی داشته باشد. در این موارد احتمال عفونت قابل‌پیش‌بینی نیست و عوامل مختلفی از جمله سابقه عفونت‌های قبلی، میزان پارگی پرده گوش، امکان استفاده از سوراخ تهویه در قالب یا پوسته سمعک و همچنین رفتار کاربر سمعک تاثیرگذار هستند.

میزان پارگی در افراد مختلف ممکن است کامل، 50٪ یا 20٪ باشد. هرچه سابقه عفونت‌های قبلی و میزان پارگی پرده کمتر باشد، در صورت پیروی دقیق از دستورالعمل‌های بهداشتی، کاربر سمعک معمولا مشکلات کمتری را تجربه می‌کند. عامل اصلی دیگر تهویه گوش است که این مورد با دوره‌های عدم استفاده یا با ایجاد سوراخ تهویه در قالب یا پوسته سمعک حاصل می‌شود. به دلیل این‌که احتمال عفونت و عوارض آن همیشه وجود دارد، آموزش به بیمار و پیگیری منظم مهم است.

سمعک نامرئی
مشاهده کنید!

با توجه به این مشکلات احتمالی‌، افرادی که دچار پارگی پرده گوش هستند و از سمعک استفاده می‌کنند، باید این دستورالعمل‌ها را دنبال کنند:

  1. قالب سمعک پشت گوشی یا پوسته سمعک داخل گوشی را همیشه تمیز نگه دارید

به‌ منظور جلوگیری از ورود آلودگی به مجرای گوش، اطمینان حاصل کنید که سمعک شما همیشه تمیز است.

برخی از قالب‌های سمعک‌های پشت گوشی قابل ‌شستشو است، برای تمیز کردن آن از آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید.

برای سمعک‌ نامرئی و داخل گوشی، قبل از استفاده آن را با مواد ضد‌عفونی‌کننده غیر‌الکلی تمیز کنید.

(الکل ممکن است به پوسته سمعک داخل گوشی آسیب برساند)

اطمینان حاصل کنید که هنگام قرار دادن سمعک در گوش، دستان شما تمیز است. در مواقعی که از سمعک خود استفاده نمی‌کنید، آن را در جای تمیز نگهداری کنید.

تمیز کردن سمعک

 

  1. مجرای گوش خود را تاحد امکان خشک نگه دارید

اگر سمعک شما مجرای گوش را کاملا مسدود می‌کند، ممکن است باعث ایجاد رطوبت شود. البته برخی از سمعک‌ها دارای سوراخ تهویه (ونت) هستند که می‌تواند در به حداقل رساندن این مشکل کمک کند.

بهتر است سمعک را چندین بار در طول روز برای دوره‌های منظم و کوتاه‌مدت از گوش خارج کنید تا مجرای گوش بتواند «نفس بکشد» و خشک بماند.

  1. از هرگونه عفونت احتمالی آگاه باشید

اگر فکر می‌کنید دچار عفونت گوش شدید، استفاده از سمعک را متوقف کنید و برای معاینه به شنوایی‌شناس یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  1. گوش خود را به‌طور مرتب معاینه کنید

بهتر است شنوایی‌شناس یا پزشک گوش و حلق و بینی، گوش شما را به‌طور مرتب معاینه کند برای‌ این‌که مطمئن شوید، مشکلی وجود ندارد.

معاینه گوش توسط شنوایی شناس

 

نتیجه‌گیری

پارگی پرده گوش اغلب طی چند ماه بهبود می‌یابد. مهم است که گوش را خشک نگه دارید تا پرده گوش بهبود یابد و از عفونت پیشگیری شود. اگر فردی همچنان علائم پارگی پرده گوش را تجربه کند، باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

در مواردی که پرده گوش به‌خودی‌خود بهبود نمی‌یابد، ممکن است عمل جراحی برای ترمیم پرده گوش لازم باشد.

 

3.9/5 - (73 امتیاز)

93 دیدگاه برای “پارگی پرده گوش

  1. شیرزاد گفته:

    سلام خسته نباشید من چند وقتی هستش که عفونت گوش چپ دارم رفتم پزشک و یه قطره بهم داد وگفتش پرده گوشت پاره شده و الان دوماه میگذره دوباره عفونت کرد لطفا راهنمای کنید

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      دوباره به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. هنگام استحمام ورود آب به داخل گوش‌تان می‌تواند باعث عفونت شود، ‌مراقب باشید آب داخل گوش‌تان نرود.

      • سلمان گفته:

        سلام، چند روز است که گوش چپم را که فشار میدهم صدای خش خش میدهد، هیچ درد یا کم شنوایی هم ندارم، آیا ممکنه در اثر گوش دادن به هدفون باصدای زیاد پرده گوشم آسیب دیده باشه؟

    • جهانبخش پورحمیدی گفته:

      با سلام و عرض ادب.من به مدت ۵ الی ۶ ماه هست که پرده گوش راستم پاره شده به پزشک متخصص گوش مراجعه کردم طی چندین بار به من قطر گوش داد.گفت اینهارو مصرف کن اگر پرده گوشت ترمیم نشد باید عمل بشه .منم نمی خوام عمل کنم .ایا راه حل دیگری هست که گوش من پردش ترمیم بشه که جراحی نکنم.ممنون میشم بهم بگین که باید چکار کنم.محل زندگیم در روستا هست .که رفت امد برام مشکله.

  2. علی رضا خاکی گفته:

    سلام مطالبتون خیلی خوب بود. ماه شهریور کووید 19 گرفتم.گوش درد شدید تو هر دو گوش داشتم.فکر میکردم. احتمالا تب رفته تو گوشم اوتیت شدم انتی بیوتیک هم مصرف کردم.هیچ تاتیری نداشت تا چند هفته گوش درد بودم. بعد فهمیدم که از عوارض کروناست. ولی گرفتگی گوش داشتم هر دو گوشم رو شتشو دادم و خوب شدم. بعد 2ماه دوباره گوش راستم گرفته شتشو دادم دوساعت خوب بود دوباره گرفته

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      گرفتگی گوش علل مختلفی دارد، به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی برای بررسی علت اصلی گرفتگی گوش‌تان مراجعه کنید.

  3. حسین گفته:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    من پرده گوشم در حال تمرین با خوردن ضربه به گوشم پرده گوشم پاره شده و هیچ خونریزی یا چیز دیگه ای از گوش خارج نشد و پیش پزشک متخصص رفتم و چند تا دارو فقط برام نوشتن
    به نظر شما پرده گوشم در دو ماه درست میشه؟ چون من خونریزی یا درد شدید هم ندارم یا باید عمل بشم
    ممنون میشم جواب بدید 🌷

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      معمولا پارگی پرده گوش در اثر ضربه ترمیم می‌شود، مراقب باشید آب داخل گوش‌تان نرود.

  4. امیر گفته:

    سلام من گوشم سیلی خورده ۲۰ درصد شنواییم نسبت به قبل کمتر شده قطره ای برای گوش هست که پرده گوش رو ترمیم کنه یا شستشو کنه؟؟ برای جلوگیری از عفونت احتمالی… و ترمیم خود به خود پرده گوش چند درصد احتمال داره که اتفاق نیفته جواب بدین متشکر میشم ممنون از سایت خوبتون

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      مراقب باشید آب داخل گوش‌تان نرود. معمولا پارگی پرده گوش در اثر ضربه پس از مدتی خودبه‌خود ترمیم می‌شود.

  5. نادیا گفته:

    سلام پرده گوش من پاره شده و یک قطره انتی بیوتیک استفاده میکنم اما از بعد شست و شوی گوش گوشم ب طور کامل کیپه و گرفتگی گوش دارم و اصلا هم برطرف نشده میخواستم بدونم علت چی هست و گرفتگی گوش من برطرف میشه یا نه ممنون

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      علت گرفتگی گوش، پارگی پرده گوش و عفونت است. برای درمان به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  6. مهدی گفته:

    سلام دکتر من ۳روز پیش یه ترقه قوی بافاصله نیم متری انفجار شد الان گوش راستم سوت خیلی ضعیفی میکشه ووقتی کسی باصدای بلند صحبت میکنه یکم اذیت میشم چکار کنم ممنون از سایت خوبتون

  7. معصومه گفته:

    سلام دکتر من بچه بودم میل بافتنی رو داخل گوشم کردم گوشم خون اومده الا که 43سالم اصلا نمیشنوه خواستم ببینم اگه عمل کنم میتونم بشنوم یا ن

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      در این مورد باید با جراح گوش مشورت کنید. چنانچه پس از جراحی شنوایی شما بهتر نشد، می‌توانید از سمعک استفاده کنید.

  8. برشنا گفته:

    سلام وقت شما بخیر پرده گوش من سوراخ شده و مه داکتر هم هستم وپیش داکتر گوش مراجعه کردم گفت باید جراحی بشی الان درس دارم و نمیتونم جراحی کنم چی کار کنم شنوایی من خوب بشی چون من خیلی با مردم سرو کار دارم وقتی بعضی حرف ها ره نمی شنوم خیلی اذیت میشم غرور میشکنه

  9. آرین صادقی گفته:

    سلام من دوروز پیش در کنارم انفجار رخ داد و پرده گوش راستم پاره شده دکتر هم رفتم گفت پیش متخصص برو ولی به علت تعطیلات عید همه دکتر ها بسته بودن میخواستم ببینم خودش درست میشه چون بدجور استرس دارم

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      معمولا پارگی پرده گوش در اثر انفجار خودبه‌خود ترمیم می‌شود. مراقب باشید گوش‌تان عفونت نکند.

    • جابرشاه گفته:

      سلام من شش سال قبل با صدای انفجار گوشم آسیب دید بعد عفونت کرد به دکتر مراجعه کردم برایم قطره داد ولی بعد از چند مدت دردش بیشتر شد دکتر مراجعه کردم گفت باید عمل بشی ولی در افغانستان امکانت نبود ودکتران توانایی عمل جراحی نداشتن حالا که بعد از سقوط افغانستان من به ایران آمدم گوشم اصلا نمیشنود میخواهم عمل جراحی کنک آیا امکان داره شنوایی ام درست شود یا خیر جواب بدین ممنون میشوم

  10. منوچهر پیکری گفته:

    من منوچهر هستم مدت بیشتر ۵۹ سال از کیپی گوش وسوت کشیدن رنج میبرم آما قابل تحمل بود آما از اواخر سال ۹۸ دچار فشار خون شدم که با توجه به مصرف قرص رامیپریل ۵/۰ و اترواستاتین نه تنها علائم فوق شدت پیدا کرد بلکه عدم تعادل هم برام پیشامد لطفا راهنمایی کنید

  11. مریم پاشا گفته:

    سلام. ممنون از اینهمه مطلب مفید. گوش راست مادرم چندین سال پیش توسط یکی از متخصصین بسیار حاذق در زمانی که خواستند شتشو انجام دهند پاره شد و هرگز خوب نشد و تمام این سالها با وزوز و تمام مشکلات ناشی دست و پنجه نرم کردن. الان چند روزیست احساس درد ملایم زمانی که انگشتش رو برای رفع خارش داخل گوشش میکنه احساس میکنه من خیلی سرچ کردم آنلاین ظاهرا ریختن هیچ قطره ای پیشنهاد نمیشه. لطفا راهنمایی کنید به غیر از کمپرس گرم چه کاری در منزل مقدور و مجازیم انجام دهیم. سپاس بی پایان

      • احمد زین الدینی گفته:

        سلام گوش پاکن زدم داخل گوشم خون امد درد نداشت خون خیلی کم امد احتمال هسته پرده گوشم پاره شده ممنون میشم جواب بدین

  12. نیما گفته:

    سلام اقای دکتر
    ببخشین من گوشم سیلی خورده و افت صدای زیادی دارم و بنظرم پرده گوشم پارگی داشته باشه
    میشه در این جهت راهنمایی یا کمکی برام بکنید؟
    ممنونم

  13. سحر گفته:

    سلام من دیروز گوشم رو خشک کردم بعد از حموم با گوش پاک کن. از دیشب وقتی چشمامو محکم میبندم که انقباض اتفاق میوفته، گوشم صدا میده یکیش. یه صدایی نمیتونم بگم مثل چی، صدای خش خش هم نیست اما با منقبض کردن پرده گوشم صدا میده. چقدر توضیح دادنش سخته. میخام بدونم میره صداش کم کم یا باید برم دکتر، یا پرده ی گوشم چیزیش شده گوش پاک کن خورده بهش!

  14. نسرین گفته:

    سلام من پسرم یه سی نیز فرو کرد تو گوشم رفتم پیش پزشک ایشون گفتن سوراخ شده به نظرتون خودش ترمیم میشه

  15. مهدی گفته:

    سلام من با گوش پاک کن گوشم تمیز کردم ولی فکردم خورد به پرده گوشم الان وقتی فشار میدم یا خمیازه میکشم یکم در می‌کنه ولی فقط فه کنم گوشم کیپ بعدن آب واردش نشد فقط دستم خیس بود خورد به گوشم آیا باعث عفونت میشه

  16. محمد علی گفته:

    سلام ببخشید من رفتم گوش مو شست و شو بدم یهو سرنگ پر اب به گوشم ک زدن اب از گوشم وارد شد بعد اب داخل حلقم رفت به نطرتون پرده گوشم باعث پارگی یا چیزی شده

  17. لیلا گفته:

    سلام خسته نباشید چندوقتی میشه دوتا گوشام خیلی درد میکنه..همش هم میترسم پرده گوشم آسیب دیده بشه چون من خیلی با هندزفری اهنگ گوش میدم ی موقع هایی هم حواسم نبود صدا میرف روی زیاد ممکنه بخاطر این پرده گوشم آسیب دیده باشه؟

  18. کیمیا گفته:

    سلام من تازگی هر دو گوشم عفونت کرده بود پیش متخصصم رفتم ۳ تا قطره و قرص آنتی بیوتیک داد دو بارم گوشمو شستشو داد طی ۲ روز
    دیگه درد نمیکنه و ورمش هم خوب شده ولی گوش سمت چپم هنوز یه گرفتگیه کوچیکی داره و وقتی چیزی قورت میدم گوشم صدا میده
    چیکار باید بکنم؟

  19. ابراهیم گفته:

    سلام وقتتون بخیر مادر بنده حدود بیست سال پیش بر اثر ضربه ای که به صورتش خورد باعث شد که کلاًشنوایی خود را از دست بدهد و قبلش هم کمی ناشنوای داشت آیا الان میشود کاری کرد.ممنون میشم جواب بدهید.

  20. عبدالله گفته:

    پرده گوش من پاره شده نمی دانم از حال است ویا از چند سال قبل، احتمالا از قبل باشد چون از قبل گوش چپم شنوایی کم اری داشت، ولی از اینکه چند روز قبل آب در گوشم رفت بعد آن به داکتر مراجعه کردم و فهمیدم که پاره است پس اگر از قبل باشد ممکن است با در نظر گرفتن تدابیر پس خوب شود؟

  21. الهام گفته:

    سلام وقت بخیر
    من در اثر سیلی ک خوردم چند روزیه گوشم درد می‌کنه خیلی شدید نیست ولی درد می‌کنه و گرفتی گوش دارم انگار که اب استخر رفته داخلش به نظرتون پارگی پرده است ؟

  22. goli گفته:

    سلام من گوشم با گوش پاک کن تمیز کردم حالا احساس گرفتگی تو گوشم دارم مثل وقتی که گوش هوا میگیره ایا دچار پارگی شده؟

  23. .... گفته:

    سلام گوش چپم پاره شده الآن دو سه هفته است که دانستم وقتی به دکتر مراجعه کردم چون آب رفته بود و کمی درد میکرد اما قبل از آن خیلی دیر وقت است که شنوائی اش کم بود.
    حال چه کار کنم آیا تدابیری میشود گفت تا در نظر بگیریم تا اینکه مگر دوباره خوب شود؟ واگر خوب نشد بعدش عملیات کنم.
    البته دیروز هم مراجعه کردم دستیار دکتر گفت عفونت گوشم پاک شده.

  24. بلال نظیفی گفته:

    سلام ممنونم بابت مطالبتون من گوشم سیلی محکمی خورده طوری که جای دستم توصورتم مونده رفتم دکترگفت پرده گوشتون پاره شده خونریزی هم داره چندتاامپول باسرم نوشت وبا قرص ناپروکسین چیکارکنم خوب میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  25. بهمن گفته:

    سلام بنده 37 سالمه تا یادم میاد ازبچگی گوش چپم پارگی پرده داره اگه بینیمو بگیرم هوا رد میشه ازگوشم به بیرون. متاسفانه بعضی وقتا عدم تعادل دارم این عدم تعادل اذیتم میکنه بهم استرس دید میاره. حالا برای بنده راهنمای فرمایید چکار کنم ممنون

  26. روبیتا گفته:

    سلام من یه هفته ای میشه گوشم حالت کیپی و گرفتگی داره و وقتی کمی فشارش میدم درد خفیفی رو احساس میکنم داخل گوشم مایع زرد رنگ فقط هست و این گرفتگی و کیپی تموم نمیشه
    در کودکی سابقه مشکلات گوشی رو داشتم تا جایی که دکتر بهم گفت قرص مصرف کنم و در اثر خوب نشدن عمل کنم. قرص رو مصرف کردم و خوب شدم. طی چند سال اخیر هندزفری زیاد زدم ولی الان مدتیه که نمیزنم و این مشکل برام پیش اومده. میشه راهنمایی کنید که احتمال وجود چه مشکلی هست یا اینکه ممکنه نیاز به عمل باشه؟

  27. شبنم گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید من هنگام دویدن هدفون میزارم ولی دو سه روز است گوشم بسیار درد گرفته و وزن وز میکند آیا ممکنه هدفون پرده گوش منو پاره کرده باشه؟

  28. صبا گفته:

    سلام من گوش چپم یکم کم میشنوه تا دیشب درست بود ولی بعد اینکه فقط یکی از گوشی های هنزفریم رو گذاشتم تو گوشم و صداش رو تا آخر زیاد کردم یکم کم میشنوه چیکار کنم
    با گذر زمان درست میشه؟
    (هیچ دردی یا عفونتی یا مشکلی نداره فقط نسبت به گوش راستم یکم تار تر میشنوه)

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      احتمالا در اثر استفاده از هندزفری دچار کم شنوایی موقت شدید، لطفا از هندفون یا هندزفری استفاده نکنید.

  29. Ali گفته:

    سلام من بعد از سرما خوردگی که داشتم در اثر فین کردن گوشم خول نمیشنوید
    و بعد از چند بار عمل بلع بهتر شد اما گوش سمت راست مثل سمت چپ خوب نشد
    من هم با گوش پاک کن تمیزش کردم اما تاثیری نداشت
    الان هم عمل بلع انجام میدم یه نویز میندازه
    یکمی درد دارم

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      احتمالا شیپور استاش شما عملکرد خوبی ندارد، به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  30. باران گفته:

    سلام خسته نباشید ایا پارگی گوش با فشار خون هم قابل ترمیم است؟

  31. امیر گفته:

    سلام من یه ماهی هس پرده گوشم پاره شده.ایا گذاشتن پنبه تو گوش تو ترمیم اون تاثیر داره؟
    هیچ گونه عفونت یا مشکلی گوشی هم ندارم

  32. atena گفته:

    سلام خسته نباشید
    من از حموم که اومدم بیرون با گوش پاکن داشتم گوشم رو تمیز میکردم گوش پاکن داخل گوشم بود که یهو کتفم رو بالا آوردم و گوش پاکن باسرعت و فشار خیلی زیاد به دخل گوشم فرو رفت و درد خیلی زیادی ایجاد شد تو گوشم تقریبا نصف گوش پاکن رفت تو گوشم و درد گوشم بعدد چن دیقه کمتر شده ولی امکان داره پرده گوشم پاره شده باشه ؟؟؟؟؟

  33. .. گفته:

    سلام خسته نباشید
    چند وقتیه که گوشم سنگین شده و کم زیاد میشه جرم گوش هم بیش از حد معموله. زمانی هم که از گوش پاک کن استفاده کردم ی قسمت هم عمیق تربود این میتونه از علائم پارگی گوش باشه؟

  34. ماندگار اتابکی گفته:

    سلام خسته نباشید ، متاسفانه من سیلی محکمی به گوش چپم خورده و حس میکنم گوشم درصد شنواییش کم شده ، احتمال داره پرده گوشم پاره شده باشه

  35. Hani گفته:

    لطفا کمکم کنید سلام من حدود دو ماه پیش دکتر عمومی گفتن ک گوشم جرم داره
    منم خواستم از روش سنتی استفاده کنم برا تخلیه و سیاهدانه رو داخل سرنگ آمپول ریختم و ب گوشم زدم
    از اون ب بعد احساس کیپی و هوا در گوش و صدای نبض دارم ولی هیچ خونی ندیدم یا دردی نداشتم و حالت تهوع و اينام نداشتم و فقط شنواییم کم شده طوری ک گوش سالم رو میگیرم صداها رو با فاصله دورتر میشنوم یا واضح متوجه نمیشم تقریبا دوماهه
    الان بخاطر جرم زیاد دکتر ب من قطره گلیسرین دادن
    قطره گلیسرین رو یکم بوشو تو حلقم حس میکنم

    من تا دو روز پیش احتمال پارگی نمیدادم کیپی رو چون خون نیومده بود و همینطور آب داخل گوشم میرفت و مراقبت خاصی انجام نمیدادم
    ولی بعد مصرف قطره خیلی میترسم ک پرده گوشم پاره شده باشه و ترمیم نشه

  36. مهسا گفته:

    سلام خسته نباشید من یه مدت زیاد اهنگ با هندسفری گوش میدادم و الان گوش چپم یجورایی همش زنگ میزنه
    قابل ترمیم هست؟

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      وزوز گوش و کم شنوایی در اثر استفاده از هدفون و هندزفری درمان ندارد. به دلیل این‌که سلول‌های مویی حلزون گوش داخلی آسیب می‌بینند. لطفا مقاله کم شنوایی حسی‌عصبی را مطالعه کنید.

  37. محمد گفته:

    سلام گفته میشه بخاطر گوش دادن طولانی به هدفون ممکنه باعث کم شنوایی شدن بشه
    ایا این کم شنوایی شدن در شخص ، ممکنه در مرور زمان به طور خودکار درمان بشه؟

  38. رضا گفته:

    سلام ، برای گوشی که سیلی خورده و پرده گوش آسیب دیده، برای چلو گیری از صدا دادن گوش و عفونت قطره خوبه یا دم کرده آویشن ممنون میشم، از لطف شما

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      لطفا قطره یا هیچ چیز دیگری داخل گوش‌تان نریزید، اگر دچار پارگی پرده گوش شدید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  39. مهدی گفته:

    سلام خسته نباشید
    من چند روزه بر اثر ضربه گوشم درد داشت فی الحال میخام دماغم بگیرم از گوشم باد خارج میشه
    یعنی پرده گوشم پاره شده راه حلش چیه
    لطفا بهم جواب بدید ممنون

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      گوش‌تون را خشک نگه دارید، مراقب باشید آب داخل گوش‌تون نرود. اگر درد و دیگر علائم برطرف نشد به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  40. چشمارو گفته:

    سلام من دو روز پیش سیلی محکم به گوشم خورده و از اون روز کم شنوایی دارم میشه بگید چیکار کنم

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      مراقب باشید آب داخل گوش‌تون نرود. اگر پس از چند هفته کم شنوایی برطرف نشد به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  41. علی گفته:

    سلام من رفتم شستشو دستگاه در رفت و ضربه حیلی محکمی داخل گوشم خورد و الان زخم شده و شنواییم خیلی کم شده دکتر هم گفت تا خون داخل گوشت تخلیه نشه نمیتونم تشخیص بدم به نظرتون پرده گوشم پاره شده ؟

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      احتمال پارگی پرده گوش خیلی کم است. بااین‌حال، مراقب باشید هنگام دوش گرفتن آب داخل گوش‌تون نرود.

  42. سارا گفته:

    سلام من هندزفری با صدای خیلی بلند گوش دادم والان فقط گوشم درد زیاد میکنه و علاعم دیگه ای ندارم خطر دارد

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      از هدفون و هندزفری استفاده نکنید. هندزفری با گذشت زمان باعث کم شنوایی و وزوز گوش می‌شود.

  43. ستاره گفته:

    سلام به گوشم سیلی خیلی محکم خورده ولی همون اول سوت تو گوشم پیچید و خوب شد خطر دارد.

  44. روژینا گفته:

    سلام ببخشید برادر من امروز کلی آب رو ریخت داخل گوش سمت راستم خواستم بدونم امکانش هست پرده گوشم پاره شده باشه ؟
    فقط هم اولش درد کرد بعد خوب شد همین علائم رو داشت

  45. Munir گفته:

    سلام
    من سیلی در گوشم اسابت کرده و گوشم نمیشنود و پیش داکتر هم رفتم گفت پرده را پاره کردی و دوا داده اما دوا تنها درد گوش را کم کرده بس آیا خود پرده جور میشود یا عمل میشود تشکر

  46. مهسا گفته:

    سلام وقت بخیر من یه مدتی هندزفری میزنم با صدا بلند حالا چند روزه که گوش چپم وزوز میکنه زمانی که سرم تو حالت های خاصی قرار میگیره یا تکونش میدم خطرناکه؟

  47. Bushehr گفته:

    سلام
    من چند وقت پیش گوش راستم درد شدید داشت
    حالا هم آب زردی از گوشم بیرون میاد و دردی ندارم
    و شنوایی گوش راستم کمتر شده

  48. Bahar گفته:

    سلام من یه ضربه شدید به گوشم وارد شد که دچار پارکی پرده شد رفتم دکتر و گفت تا سه ماه باید وایستم تا ترمیم شه قبل سه ماه دوباره ضربه به گوشم وارد شد و دوباره علایم پارگی پرده گوش اومد سراغم آیا نیاز هست برم دکتر یا دوباره دست نگه دارم تا سه ماه دیگه ؟

  49. Parisa گفته:

    سلام وقت بخیر من بعد ساکشن گوش چن روزیه کم شنوا شدم میخواستم ببینم علتش چی می‌تونه باشه آیا پرده گوشم پاره شده؟!

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      جرم‌گیری گوش با ساکشن باعث پارگی پرده گوش نمی‌شود، بهتر است برای معاینه دوباره مراجعه کنید.

  50. اکبر گفته:

    سلام عرض ادب ،وقت بخیر آیا بر اثر تیراندازی پرده گوش پاره میشود؟ چون من مدتی پیش تیراندازی کردم بعد از چند دقیقه گوش سمت چپم احساس درد شدید داشتم وحال مرتب گوش سمت چپم عفونت می کند پپشاپیش از راهنمایی شما نهایت تشکر رادارم

  51. Cr7 گفته:

    سلام وقت بخیر
    من اغلب برای تمیز کردن گوشم از گوش پاک کن استفاده میکنم امشب که خواستم با گوش پاک کن گوشم رو تمیز کنم گوش پاک کن رو یکم تو تر بردم و دیدم هنگام بیرون اومدن خونی شده گوش پاک کن آیا احتما این که پرده‌ گوشم آسيب دیده هست؟
    یا عفونتی چیزی بوده ترکیده؟

  52. Masomeh گفته:

    سلام گوش من به خاطر صدای شیپور بغل گوشم درد گرفته و الان ک دو روز ازش میگذره هنوز شنواییم خوب نشده و صدا ها رو کمتر میشنوم احتمال داره پرده گوشم پاره شده باشه

  53. ناشناس گفته:

    سلام من دوستم بهم یه چکی زد که بعدش گوش سمت چپم درد گرفت و ویز ویز کرد الان خیلی کمتر شده ویز ویزش ولی احتمال داره پرده اش پاره شده باشه و ایا خودش خود به خود خوب میشه؟

    • سمعک ساعی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر
      بله، احتمال پارگی پرده گوش وجود دارد، مراقب باشید آب داخل گوشتان نرود. برای معاینه به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  54. علی اصغر گفته:

    سلام ببخشید من 4 روز پیش در میدان تیر شرکت کردم و اونجا در اثر استفاده از سلاح تخصصی دوتا گوشام سوت کشید ولی گفتن عادیه و گوش چپم خوب شد بعد یک روز اما گوش سمت راستم که روی قنداق اسلحه بود هنوز سوت میکشه و خیلی خیلی کم درد و لوزه سمت چپم کمی درد میکنه و دوش اب گرم هم گرفتم که اب رفت تو گوشم ولی چیزی نشد امکان داره پرده گوشم پاره شده باشه چون شنواییم کم نشده ولی صدای سوت که میشنوم رو حتی تو خوابم ولم نمیکنه ایا خود به خود خوب میشه لطفا کمکم کنید چون امکان مراجعه به دکتر ندارم و اینده شغلیم به گوشام وابستس و یک ماه دیگه باید با گوشای سالم ازمون بدم

  55. Nina گفته:

    سلام من گوش چپم عفونت کرده و پیش دکتر رفتم گفتن پرده گوش پاره شده و برام انتی بیوتیک نوشت میخواستم بدونم امکانش هست پرده گوش که بر اثر عفونت پاره شده دوباره ترمیم بشه ؟
    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.