آنچه باید درباره کم شنوایی فرکانس‌‌ بالا بدانید

کم شنوایی در فرکانس بالا‎

کم شنوایی فرکانس‌ بالا باعث ایجاد مشکل در شنیدن صداهای زیر (high-pitched) می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به بروز مشکل در درک گفتار شود. آسیب به ساختارهای مو مانند (سلول‌های موئی) گوش داخلی شما می‌تواند باعث این نوع خاص از کم شنوایی شود.

فرکانس (frequency)، اندازه‌گیری تعداد ارتعاشات موج صوتی در ثانیه است. برای نمونه، صدای 4,000 هرتز یعنی موج صوتی که 4,000 بار در ثانیه مرتعش می‌شود. فرکانس، زیروبمی صدا است، و با شدت متفاوت است، منظور از شدت میزان بلندی صدا است.

برای مثال، نُتِ‌دُو میانی در ‌ردیف‌ کلید پیانو دارای فرکانس تقریبا کمتر از 262 هرتز است. اگر به‌آرامی روی کلید ضربه بزنید، می‌توانید صدایی با شدت کم تولید کنید که به سختی قابل‌شنیدن است. اگر کلید را محکم‌تر فشار دهید، می‌توانید صدای بسیار بلندتری را با همان فرکانس تولید کنید.

نمودار فرکانس شنوایی

هر کس ممکن است کم شنوایی فرکانس‌های بالا داشته باشد، اما با افزایش سن شایع‌تر می‌شود. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا صداهای دارای فرکانس بالا علل اصلی آسیب گوش در افراد جوان‌تر است.

در این مقاله، قصد داریم به علائم و دلایل کم شنوایی فرکانس بالا نگاهی بیندازیم. همچنین به شما خواهیم گفت چگونه می‌توانید از گوش‌های خود محافظت کنید.

علائم کم شنوایی فرکانس‌ بالا

اگر کم شنوایی در فرکانس‌های بالا دارید، ممکن است در شنیدن صداهایی مانند صداهای زیر مشکل داشته باشید:

  • زنگ در
  • صدای زنگ تلفن و سایر دستگاه‌ها
  • صدای زنان و کودکان
  • صدای پرندگان و حیوانات

همچنین وقتی صداهای پس‌زمینه در محیط وجود دارد ممکن است در درک گفتار مشکل داشته باشید.

از کم شنوایی و ناشنوایی چه می‌دانیم؟
مشاهده کنید!

آیا می‌توان آن را درمان کرد؟

کم شنوایی در ایالات متحده بسیار شایع است. تقریبا 22 میلیون نفر هنگام کار در معرض سر و صدای بلند قرار دارند. هنگامی که ساختارهای گوش داخلی شما آسیب بییند، اغلب نمی‌توان کم شنوایی را درمان کرد.

آسیب شنوایی را می‌توان به کم شنوایی حسی‌عصبی، کم شنوایی انتقالی یا ترکیبی از این دو طبقه‌بندی کرد.

کم شنوایی حسی‌عصبی شایع‌تر است. آن هنگامی رخ می‌دهد که عصب شنوایی یا سلول‌های موئی درون حلزون گوش داخلی شما آسیب ببیند. کم شنوایی حسی‌عصبی معمولا دائمی است اما شما می‌توانید با سمعک یا کاشت حلزون بشنوید.

کم شنوایی انتقالی کمتر دیده می‌شود. این نوع کم شنوایی شامل انسداد یا آسیب گوش میانی یا ساختار گوش خارجی شما است. آن ممکن است در اثر جرم گوش یا اختلال در عملکرد استخوانچه‌های گوش میانی ایجاد شود. در برخی موارد، این نوع کم شنوایی ممکن است برگشت‌پذیر (قابل‌درمان) باشد.

اگر کم شنوایی دارید، برای تشخیص صحیح باید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

چه عواملی باعث کم شنوایی فرکانس‌های بالا می‌شوند

لاله گوش خارجی شما صدا را به سمت مجرای گوش و پرده گوش هدایت می‌کند. سه استخوانچه در گوش میانی به نام چکشی (malleus)، سندانی (incus) و رکابی (stapes) ارتعاشات را از پرده گوش شما به یک اندام مارپیچی در گوش داخلی به‌نام حلزون منتقل می‌کنند.

حلزون حاوی سلول‌های موئی با برآمدگی‌های مو مانند کوچکی به‌نام استریوسیلیا (stereocilia) است. استریوسیلیاها ارتعاشات صوتی را به تکانه‌های (ایمپالس‌های) عصبی تبدیل می‌کنند.

سلولهای مویی در گوش

هنگامی که سلول‌های موئی آسیب می‌بینند، شما ممکن است کم شنوایی حسی‌عصبی در فرکانس‌های بالا را تجربه کنید. شما هنگام تولد حدود 16.000 سلول موئی در حلزون خود دارید. آسیب شنوایی ممکن است قابل‌تشخیص نباشد، تا این‌که 30 تا 50 درصد سلول‌های موئی آسیب ببینند.

عوامل زیر می‌توانند منجر به صدمه به استریوسیلیا شما شوند.

سالمندی

کم شنوایی مرتبط با سن یا پیرگوشی در سالمندان شایع است. حدود 1 از 3 نفر که بین 65 تا 74 سال هستند، دچار کم شنوایی حسی‌عصبی فرکانس بالا می‌شوند. همچنین این بیماری نیمی از بزرگسالان بالای 75 سال را مبتلا می‌کند.

علائم پیرگوشی چیست و چگونه تشخیص و درمان می‌شود
مشاهده کنید!

آسیب صوتی

صداهای دارای فرکانس بالا و صداهای بیش از حد بلند می‌تواند منجر به آسیب شنوایی شود. استفاده مکرر از هدفون با صدای بلند می‌تواند باعث افت شنوایی دائمی شود.

مطالعه‌ای در سال 2018، رابطه بین پخش‌کننده‌های موسیقی قابل‌حمل و کم شنوایی در کودکان را بررسی کرد. محققان بیش از 3,000 کودک بین 9 تا 11 سال را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که 14 درصد از کودکان تا حدی کم شنوایی در فرکانس‌های بالا دارند. کودکانی که فقط یک یا دوبار در هفته از پخش‌کننده‌های موسیقی قابل‌حمل استفاده می‌کردند، در مقایسه با کسانی که از پخش‌کننده‌های موسیقی استفاده نمی‌کردند، بیش از دو برابر احتمال ابتلا به کم شنوایی داشتند.

عفونت گوش میانی

عفونت‌های گوش میانی احتمال ایجاد تجمع مایعات و کاهش شنوایی موقت را دارند. آسیب‌های دائمی در پرده گوش شما یا سایر قسمت‌های گوش میانی ممکن است در موارد عفونت جدی ایجاد شود.

تومورها

تومورهایی مانند آکوستیک نوروما می‌توانند روی عصب شنوایی شما فشار وارد کرده و باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش یک‌طرفه شوند.

ژنتیک

کم شنوایی ممکن است زمینه ژنتیکی داشته باشد. اگر فردی در خانواده شما دچار کم شنوایی است، شما مستعد ابتلا به آن هستید.

داروها

به داروهایی که می‌توانند با آسیب رساندن به گوش داخلی یا عصب شنوایی باعث ایجاد اختلالات شنوایی شوند، داروهای اتوتوکسیک (ototoxic) می‌گویند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و برخی داروهای درمان سرطان، به‌صورت بالقوه اتوتوکسیک هستند.

دارو درمانی

بیماری منییر

بیماری منییر گوش داخلی شما را هدف قرار داده و باعث کم شنوایی مواج (نوسانی)، وزوز گوش و سرگیجه می‌شود. این بیماری ناشی از افزایش فشار مایعات در گوش داخلی است که ممکن است در اثر عفونت ویروسی، پاسخ ایمنی، انسداد یا پیش‌زمینه ژنتیکی ایجاد شود. بیماری منییر معمولا یک گوش را مبتلا می‌کند.

همراه با وزوز گوش

وزوز گوش صدای مداوم یا زنگ زدن در گوش شما است. تصور می‌شود که حدود 60 میلیون نفر در ایالات متحده درجاتی از وزوز گوش را دارند. اغلب، کم شنوایی همراه با وزوز گوش است. شایان ذکر است وزوز گوش ممکن است نشانه کم شنوایی باشد اما علت آن نباشد.

کنترل کم شنوایی فرکانس‌های بالا

کم شنوایی حسی‌عصبی در فرکانس‌های بالا معمولا دائمی است و معمولا در اثر آسیب به سلول‌های موئی در حلزون شما ایجاد می‌شود. سمعکی که فرکانس‌های بالا را تقویت می‌کند ممکن است بهترین گزینه باشد، اگر کم شنوایی فرکانس‌های بالا زیاد باشدT ممکن است زندگی شما را مختل کند.

پیشرفت تکنولوژی در 25 سال گذشته منجر به تولید سمعک‌های شده است که می‌تواند انواع کم شنوایی را پوشش دهد. دستگاه‌های شنوایی مدرن اغلب از فناوری بلوتوث برای همگام‌سازی با تلفن‌ها و تبلت‌ها استفاده می‌کنند.

راهنمای انتخاب سمعک
مشاهده کنید!

پیشگیری از کم شنوایی

برای پیشگیری از کم شنوایی فرکانس‌های بالا باید در معرض صداهای بلند قرار نگیرید. حتی یک‌بار قرار گرفتن در معرض صداهای بیش از 85 دسی‌بل می‌تواند باعث کم شنوایی برگشت‌ناپذیر شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله جدول دسی بل را نیز مطالعه کنید.

چند روش برای محافظت از شنوایی شما:

  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند را به حداقل برسانید.
  • هنگام قرار گرفتن در معرض صداهای بلند از قالب محافظ یا قالب ضدصوت استفاده کنید.
  • با صدای کم هدفون یا هندزفری استفاده کنید.
  • به‌طور منظم تست شنوایی‌سنجی انجام دهید تا زود متوجه مشکلات شنوایی شوید.

آسیب های صدای بلند به شنوایی

چه‌زمانی به پزشک مراجعه کنید

شنوایی شما با افزایش سن کم می‌شود. کودکان اغلب می‌توانند صداهایی را بشنوند که افراد مسن نمی‌شنوند. بااین‌حال، اگر متوجه از بین رفتن یا تغییر ناگهانی شنوایی خود شدید، ایده خوبی است که شنوایی خود را سریع آزمایش کنید.

کم شنوایی حسی‌عصبی ناگهانی که معمولا فقط در یک گوش اتفاق می‌افتد، کری ناگهانی نامیده می‌شود. اگر این مسئله را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

محدوده فرکانسی شنوایی انسان

انسان‌ها می‌توانند صداها را در محدوده فرکانسی بین 20 تا 20.000 هرتز بشنوند. ممکن است نوزادان بتوانند فرکانس‌های بالاتر از این حد را بشنوند. برای بسیاری از بزرگسالان، حد بالایی این محدوده حدود 15,000 تا 17,000 هرتز است.

برخی از گونه‌های خفاش‌ها می توانند صداهایی به اندازه 200,000 هرتز یا حدود 10 برابر بالاتر از محدوده شنوایی انسانی را بشنوند.

خلاصه

در بیشتر موارد، کم شنوایی فرکانس بالا غیرقابل‌برگشت است. معمولا ناشی از روند پیری طبیعی یا ناشی از در معرض صداهای بلند قرار گرفتن است.

می توانید با کم کردن میزان صدا هنگام استفاده از هدفون، استفاده از قالب ضدصوت در هنگام تماس با صدای بلند و سبک زندگی، احتمال ابتلا به کم شنوایی حسی‌عصبی در فرکانس‌های بالا را کاهش دهید.

3.7/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس